Vastuullisuusteko

Vastuullisuus kotimaisissa pk-yrityksissä

Toteutimme yhdessä Kasvu Openin kanssa ”Vastuullisuus kotimaisissa pk-yrityksissä” -kyselyn, jonka tavoitteena oli selvittää vastuullisuuteen liittyvien toimenpiteiden vaikutuksia pk-yrityksille. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet yritykset pitävät vastuullisuutta tärkeänä (87 %). Kuitenkin vain pieni osa (18 %) on pyrkinyt tunnistamaan asiakkaiden ja sidosryhmien tarpeet sekä odotukset yrityksen vastuulliselle toiminnalle.

Isot uhkakuvat eivät horjuta kuluttajien arvoja

Maailman myllerrys ja isot uhkakuvat eivät ole muuttaneet suomalaiskuluttajien arvoja. Suomalaisten kulutustottumuksiin vaikuttavat eniten halu tukea kotimaista työllisyyttä ja ilmastonmuutos. Tulokset käyvät ilmi Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta.

Jäsenyritysten vastuullisuudesta

Teimme vastuullisuuskyselyn jäsenyrityksillemme kevään 2022 aikana. Kyselyyn vastasi 258 yritysten edustajaa, jotka kertoivat näkemyksensä siitä, mitä konkreettisia toimia yritykset ovat tehneet vastuullisuuden edistämiseksi, mitkä vastuullisuusteemat ovat erityisen tärkeitä yritysten liiketoiminnan kannalta ja tukevat kasvua tulevina vuosina, sekä missä vastuullisuusteemoissa liiton tulisi tarjota tukea ja tietoa jäsenyrityksilleen.

Suomalaisyritykset halukkaita toteuttamaan vastuullisuustekoja

Suomalaisyritysten sitoutuminen ja halukkuus toteuttaa käytännön vastuullisuustekoja on suuri, vaikka monet yritykset ovat vielä alkutaipaleella vastuullisuustyössään. Yritysten vastuullisuusteot näkyvät eniten tuotteiden valmistamisessa ja palveluiden tuottamisessa sekä tuotantoketjun läpinäkyvyydessä, vähiten puolestaan esim. biodiversiteetin suojelun saralla.  

Kuntapäättäjien tilaisuudesta vinkkejä kotimaisuuden huomioimiseen hankintastrategiassa

Suomalaisen Työn Liiton kuntapäättäjille suuntaamassa tilaisuudessa esiteltiin erilaisia tapoja huomioida suomalaiset ja paikalliset yritykset julkisten hankintojen kilpailutuksissa. Kuntapäättäjille tarjoiltiin vinkkejä asioista, joita on tarpeen huomioida hankintastrategiaa laatiessa. Onnistuneiden hankintojen tekeminen edellyttää ajantasaista hankintastrategiaa.

Osta työtä Suomeen -päivää vietetään 3.12. – Halu ostaa suomalaista työtä historiallisen korkealla, pelastavia tekoja tarvitaan

Seitsemättä kertaa järjestettävä Osta työtä Suomeen -päivä puhuttelee suomalaisia aiempaa vahvemmin. Peräti 94 prosenttia suomalaisista haluaa tukea kotimaista työllisyyttä ostamalla suomalaisia tuotteita ja palveluita. Luku on tutkimustemme mukaan ennätyskorkealla ja vahvistunut koronan aikana. Tilanne yrityksille ei kuitenkaan ole helppo, sillä pandemian aiheuttama epävarma tilanne jatkuu ja ajaa monet yritykset ahtaalle juuri ennen joulusesonkia. Vaikka häiriöt tuotteiden sekä osa- ja puolivalmisteiden saatavuudessa globaaleilla markkinoilla ovat vahvistaneet kotimaisten tuotantoketjujen asemaa, kotimaista kysyntää tarvitaan monessa yrityksessä kipeästi.

Orkla Suomen tehtaalla Haraldsbyssa katsotaan omaa kylää kauemmas

Taffelin sipsejä ja Oolannin pakasteperunatuotteita on valmistettu Ahvenanmaalla Haraldsbyn tehtaalla jo vuosikymmenten ajan. Orkla Suomen tehdas tuottaa perunankuorista biokaasua, saa sähkönsä tuulivoimasta ja kierrättää pesuvedet. Suomen vihreimmässä sipsitehtaassa vahvistetaan paikallista kiertotaloutta ja katsotaan omaa kylää kauemmas.