Vastuullisuusteko

Design from Finland -merkkiyrityksillä ei ole mitään salattavaa

Emme voi Suomalaisen Työn Liitossa valita sitä, miten jäsenyrityksemme suhtautuvat vastuullisuuteen, mutta me voimme valita sen, mitä edellytämme merkinhaltijayrityksiltämme vastuullisuudesta. Tällä vaikutamme siihen, mitä haluamme Design from Finland -merkin kertovan kuluttajalle tuotteen tai palvelun vastuullisuudesta, ja millä tavoin merkki voi auttaa ostopäätöksessä.

Helsinkiläinen miestenvaateyritys FRENN sai parhaat pisteet Eettisen kaupan puolesta ry:n vuosittaisessa vastuullisuusvertailussa

Eetti selvitti toista kertaa suomalaisten vaateyritysten vastuullisuustyötä ja siitä viestimistä. Tänä vuonna selvityksen parhaimmat pisteet 29/34 sai Jarkko Kallion ja Antti Laitisen vuonna 2013 lanseeraama miestenvaatemerkki FRENN. Ränkkää brändi 2020 -raportissa arvioitiin 35 suomalaisen vaatemerkin ilmasto, ympäristö- ja ihmisoikeustyötä ja läpinäkyvyyttä. Ilmastotyöstä FRENN sai täydet pisteet.

Polaria: tuumasta toimeen vastuullisuuskoulutuksen avulla

Jäsenyrityksemme, tänä vuonna 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Polaria osallistui keväällä 2020 järjestämäämme ”Vastuullisuus liiketoiminnassa ja viestinnässä – mahdollisuudet ja sudenkuopat” -koulutukseen. Koulutuksen kontaktien kautta Polariassa käynnistyi vastuullisuusprojekti nopealla aikataululla. Kysyimme Polarian viestinnästä vastaavalta Annamari Salolta, kuinka vastuullisuustyö on yrityksessä edennyt.

Julkiset hankinnat Suomalaisen Työn Liiton agendalla

Suomalaisen Työn Liiton 4 500 jäsenyrityksestä liki viidennes ilmoittaa julkisen sektorin yhdeksi asiakasryhmäkseen. Julkisen sektorin vuosittaiset hankinnat ovat suuruudeltaan noin 35 miljardia euroa ja työllistävät arviomme mukaan satojatuhansia suomalaisia. Julkinen sektori on siten yksi tärkeä keino vaikuttaa suomalaisen työn hyvinvointiin ja menestymiseen.

Bonne Juomat Oy vahvistaa kotiseutuyhteistyötä lähiruokatuotannossa

Bonne Juomat Oy on Suomen omenakaupunki Lohjalla toimiva mehujen, välipalajuomien sekä marja-, hedelmä- ja juuressoseiden valmistaja. Tuoteperheeseemme kuuluu myös kuluttajapakattu kotimainen lähdevesi. Yrityksemme työllistää 22 henkilöä ja kasvua haetaan kehittämällä tuotteita ja yrityksen toimintaa sekä vientikauppaa.

Mitä vastuullinen johtaminen on etä- ja kriisiolosuhteissa?

Suomalaiseen yhteiskuntaan iski maaliskuun alussa hieman yllättäen Kiinasta lähtöisin oleva, Euroopan jo vallannut, koronavirusepidemia, jonka WHO julisti pandemiaksi 13.3. Pian sen jälkeen hallituksemme julisti maahan poikkeustilan, sulki koulumme ja suositteli kaikkia kykeneviä etätöihin. Kiitos aiemman kokemuksen ja teknisten valmiuksien, miljoonan suomalaisen siirtyminen etätöihin sujui suht’ joutuisasti. Etätyön muututtua pidempijaksoiseksi, muuttui kuitenkin johtaminen samalla etäjohtamiseksi. Mitä etäjohtaminen vaatii, mitkä ovat kulmakivet etäjohtamisessa onnistumiseen?