Vastuullisuusteko

Touchpoint – kohti tekstiilien kiertotaloutta

Touchpointilla on tunnistettu tekstiiliteollisuuden suurimmat ympäristövaikutukset. Yli puolet tuotteen hiilijalanjäljestä on jo syntynyt ennen kuin sitä aletaan ommella kasaan. Näin ollen materiaalivalinnoilla ja uusien ympäristöystävällisempien tekstiilimateriaalien tukemisella pienennämme osaltamme suurinta vaatteen päästölähdettä.

Perustavan yhtenä vastuullisuustekona elämän kestävien kivien rakentaminen

Puhekielessä perustuksista ja betonielementeistä käytetään termiä kivi. Perustavan missio ”elämän kestäviä kiviä” yhdistetään siksi näkyvään lopputuotteeseen eli perustukseen tai betonielementtiin. Samalla sillä on kuitenkin syvällisempi tarkoitus; jokainen voi rakentaa oman elämänsä Perustavan tekemien kivien varaan. Ne ovat nimittäin suunniteltu kestämään isältä pojalle.

Jokaisen suomalaisen 10 euroa enemmän kotimaisiin valintoihin tarkoittaa lähes 300 miljoonaa euroa lisää verotuloja

Suomalaisen Työn Liiton käyttämä 10 euroa enemmän kuukaudessa kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin tarkoittaa vuositasolla 10 000 työpaikkaa -väite on suunnattu suomalaisille kuluttajille. Väite pohjautuu kansatalouden laskelmiin, joita Suomalaisen Työn Liitto on käyttänyt nostaakseen esiin suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen vaikutukset työllisyyteen. Viesti on toki pelkistetty monimutkaisista panos-tuotos-laskelmiin pohjautuvista laskelmista.

Mitä vastuullisuus tarkoittaa sinulle?

Vastuullisuus tarkoittaa meille ihmisille erilaisia asioita. Jollekin se voi tarkoittaa ympäristön huomioimista, toiselle ihmisistä välittämistä ja kolmannelle yhteiskunnallisia asioita. Toiset eivät ajattele vastuullisuutta ollenkaan, ja joillekin se on itsestään selvä asia, joka ohjaa kaikkia valintoja ja tekoja.

Tutkimus: Kuntapäättäjät ja yritykset näkevät kuntahankinnoissa mahdollisuuden valita työtä Suomeen

Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksesta selviää, että yhä useammalla kunnalla on hankintoja ohjaava strategia tai ohjelma, peräti 69 prosentilla kunnista. Monet kunnat ovat lisäksi kirjanneet, että ne pyrkivät valitsemaan hankinnoissaan paikallisia tai kotimaisia tuottajia. Hankintapäätökset eivät aina tue paikallista tai suomalaista valintaa, tai ainakaan yrittäjät eivät varauksetta tunnista kuntien keinoja siihen, vaikka monissa asioissa toimijoiden näkemykset ovat lähentyneet toisiaan.

North Outdoor osana Design from Finland -perhettä

Merkki kertoo, että North Outdoorin tuotteet on suunniteltu vastuullisesti ja ammattimaisesti Suomessa. Vahvasti suomalainen yritys liputtaa myös suomalaisen työn puolesta. Siksi yritys työllistää useita kotimaisia pienyrityksiä ja freelancereita.