Suomalaisen Työn Liiton kuntapäättäjille suuntaamassa tilaisuudessa esiteltiin erilaisia tapoja huomioida suomalaiset ja paikalliset yritykset julkisten hankintojen kilpailutuksissa. Kuntapäättäjille tarjoiltiin vinkkejä asioista, joita on tarpeen huomioida hankintastrategiaa laatiessa. Onnistuneiden hankintojen tekeminen edellyttää ajantasaista hankintastrategiaa.
Vastuullisuusteko
Osta työtä Suomeen -päivää vietetään 3.12. – Halu ostaa suomalaista työtä historiallisen korkealla, pelastavia tekoja tarvitaan
Seitsemättä kertaa järjestettävä Osta työtä Suomeen -päivä puhuttelee suomalaisia aiempaa vahvemmin. Peräti 94 prosenttia suomalaisista haluaa tukea kotimaista työllisyyttä ostamalla suomalaisia tuotteita ja palveluita. Luku on tutkimustemme mukaan ennätyskorkealla ja vahvistunut koronan aikana. Tilanne yrityksille ei kuitenkaan ole helppo, sillä pandemian aiheuttama epävarma tilanne jatkuu ja ajaa monet yritykset ahtaalle juuri ennen joulusesonkia. Vaikka häiriöt tuotteiden sekä osa- ja puolivalmisteiden saatavuudessa globaaleilla markkinoilla ovat vahvistaneet kotimaisten tuotantoketjujen asemaa, kotimaista kysyntää tarvitaan monessa yrityksessä kipeästi.
Orkla Suomen tehtaalla Haraldsbyssa katsotaan omaa kylää kauemmas
Taffelin sipsejä ja Oolannin pakasteperunatuotteita on valmistettu Ahvenanmaalla Haraldsbyn tehtaalla jo vuosikymmenten ajan. Orkla Suomen tehdas tuottaa perunankuorista biokaasua, saa sähkönsä tuulivoimasta ja kierrättää pesuvedet. Suomen vihreimmässä sipsitehtaassa vahvistetaan paikallista kiertotaloutta ja katsotaan omaa kylää kauemmas.
UPM:n Avainlippu-taimet lisäävät luonnon monimuotoisuutta – vastuulliset teot tänään näkyvät vuosien päästä
UPM:n Joroisten taimitarhan pienet Avainlippu-taimet ovat tärkeässä roolissa metsiemme kasvun ja luonnon monimuotoisuuden turvaajana ja edistäjänä.
Touchpoint – kohti tekstiilien kiertotaloutta
Touchpointilla on tunnistettu tekstiiliteollisuuden suurimmat ympäristövaikutukset. Yli puolet tuotteen hiilijalanjäljestä on jo syntynyt ennen kuin sitä aletaan ommella kasaan. Näin ollen materiaalivalinnoilla ja uusien ympäristöystävällisempien tekstiilimateriaalien tukemisella pienennämme osaltamme suurinta vaatteen päästölähdettä.
Puhtaampi maailma jälkipolville
Sinituote on suomalainen perheyritys, jonka tavoite on valmistaa ympäristöystävällisesti valmistettuja kestäviä tuotteita siistiin arkeen.
Image Wear – Parempia työpäiviä!
Suomalainen perheyritys Image Wear ei keskity vain työvaatteiden valmistamiseen. Yrityksen tavoitteena on tehdä yhdessä asiakkaidensa kanssa parempia työpäiviä.
Vastuullisuus puhuttaa kaikkia, mutta mistä me puhumme, kun puhumme vastuullisuudesta?
Nykyisin vastuullisuutta ei voi välttää. Se tunkee esiin mainoksissa, mainoslauseissa, markkinoinnissa, uutisissa, yritysten verkkosivuilla ja ihmisten keskusteluissa. Vastuullisuus herättää tunteita. Suomalaisen Työn Liitossa puhumme aktiivisesti vastuullisuuden merkityksestä.
Perustavan yhtenä vastuullisuustekona elämän kestävien kivien rakentaminen
Puhekielessä perustuksista ja betonielementeistä käytetään termiä kivi. Perustavan missio ”elämän kestäviä kiviä” yhdistetään siksi näkyvään lopputuotteeseen eli perustukseen tai betonielementtiin. Samalla sillä on kuitenkin syvällisempi tarkoitus; jokainen voi rakentaa oman elämänsä Perustavan tekemien kivien varaan. Ne ovat nimittäin suunniteltu kestämään isältä pojalle.
Jokaisen suomalaisen 10 euroa enemmän kotimaisiin valintoihin tarkoittaa lähes 300 miljoonaa euroa lisää verotuloja
Suomalaisen Työn Liiton käyttämä 10 euroa enemmän kuukaudessa kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin tarkoittaa vuositasolla 10 000 työpaikkaa -väite on suunnattu suomalaisille kuluttajille. Väite pohjautuu kansatalouden laskelmiin, joita Suomalaisen Työn Liitto on käyttänyt nostaakseen esiin suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen vaikutukset työllisyyteen. Viesti on toki pelkistetty monimutkaisista panos-tuotos-laskelmiin pohjautuvista laskelmista.