Kone jauhaa kauppa -valmennuspäivä tarjosi digikaupan ammattilaisille tietoa ja inspiraatiota markkinoinnin automaatioista

Digital Commerce Finland järjesti viime viikolla Epicenterissä Helsingissä valmennuspäivän, joka tarjosi digitaalisen kaupan toimijoille tuoreita näkökulmia automaatioiden hyödyntämiseen ja aitoja yritystarinoita niin suomalaisilta kuin kansainvälisiltäkin digikaupan ammattilaisilta. Suomalaisen työn liitto on yksi Digital Commerce Finlandin perustajaorganisaatioista, joten olimme paikan päällä kertomassa toiminnastamme ja oppimassa ja inspiroitumassa itsekin päivän annista.

Tilaisuudessa puheenvuoroja pitivät Suomen parhaat markkinoinnin automaation osaajat ja tekoälyn kehityksen aallonharjalla kulkevat toimijat. Päivä käynnistyi Juha Saarisen, BHG Groupin Chief Digital Officerin, keynote-puheenvuorolla, jossa hän avasi markkinoinnin automaation maailmaa ja sitä, kuinka sen avulla voidaan asiakaskokemus ja myynti nostaa uudelle tasolle.

Yritysesimerkkeinä tekoälyn ja automaatioiden käytöstä kuultiin Veikkauksen, MyIittalan ja Nordic Nestin esitykset. Tilaisuudessa kuultiin myös teaser-puheenvuoroja TuoteRobolta, Sniffieltä, Sanomalta ja Leadoolta, jotka hyödyntävät tekoälyä työkaluissaan ja tarjoavat verkkokauppiaiden liiketoimintaa tukevia ratkaisuja. Jari Katajamäki Coasterilta valotti GDPR:n vaikutuksia markkinointiin ja datan keräämiseen.

Verkkokauppa.comin Customer Value Manager Markus Rajala avasi sitä, miten eri asiakasryhmiä ja asiakkuuden elinkaaria voidaan huomioida markkinoinnin automaation keinoin. Lopuksi Head of Growth Jérémy Barry Shookilta jakoi näkemyksiään Tik Tokin käytöstä testaamisen ja iteroinnin näkökulmasta.

Nordic Nestin Head of Consumer Insight & Retention Matthias Evelönn kävi läpi myyntifunnelin ja asiakkaaksi tulon eri vaiheita.

Paikan päällä Epicenterissä ja linjoilla oli yhteensä yli 650 osallistujaa.

Valmennuspäivän jälkeen aivonystyrät jäivät raksuttamaan ainakin seuraavia asioita:

  • Miten asiakkaita muunnetaan palaaviksi asiakkaiksi
  • Miten hinnoittelulla voidaan tehostaa markkinointia
  • Miten asiakaspolkuja voidaan hallita
  • Miten dataa voidaan hyödyntää asiakkaiden segmentoinnissa
  • Miten luodaan myyviä tuotekuvaustekstejä verkkokauppaan
  • Ja tärkeimpänä: miten tekoälyä ja automaatioita voidaan hyödyntää kaikissa edellä mainituissa tehtävissä.

Digital Commerce Finlandin kumppanit esittäytyvät. ”Meidän kaikkien tehtävä on pitää huolta siitä, että suomalainen työ ja siitä syntyvä hyvä huomataan”, sanoi Suomalaisen työn liiton toimitusjohtaja Katri Viippola.

Kaiken kaikkiaan tapahtuma tarjosi syvällisen katsauksen markkinoinnin automaation nykytilaan ja tulevaisuuden näkymiin. Valmennuspäivä oli loistava esimerkki siitä, miten alan ammattilaiset voivat jakaa tietoaan ja kokemuksiaan, luoden samalla yhteisöllisyyttä digitaalisen kaupan parissa toimivien kesken.

Mikäli olet verkkokauppias tai toimit digitaalisen kaupan alalla, kannattaa kurkata Digital Commerce Finlandin tarjooma ja tilata uutiskirje! Verkoston kautta voimme yhdessä kehittää suomalaista digitaalisen kaupan kenttää.

Lue lisää Digital Commerce Finlandista.

Tiesitkö, että kotimaisena verkkokauppana voit erottautua ulkomaisista kilpailijoista luotettavasti Avainlippu-merkillä? Lue lisää, miten voit hakea Avainlippu verkkokaupallesi.