Yhteiskunnallinen Yritys -merkillä viestit yhteisen hyvän tuottamisesta ja yrityksesi arvopohjasta

Onko yrityksesi perustettu yhteiskunnallista tarkoitusta varten ja kanavoituuko sen voitosta suurin osa yhteiskunnalliseen hyvään? Yhteiskunnallinen Yritys -merkillä voit viestiä asiakkaillesi ja sidosryhmillesi yrityksesi arvopohjaisesta missiosta. 

Yhteiskunnallisen yrityksen erottaa muista yrityksistä se, että liiketoimintaa tehdään ensisijaisesti jonkin yhteiskunnallisen tai ympäristöllisen päämäärän vuoksi. Se voi olla esimerkiksi pitkäaikaistyöttömien työllistäminen tai erityisryhmien kuntouttaminen. Yhteiskunnallinen yritys käyttää suurimman osan tuloksestaan tavoitteensa edistämiseen kehittämällä omaa toimintaansa tai lahjoittamalla.  

Yhteiskunnallinen yritys noudattaa samoja pelisääntöjä kuin muutkin yritykset, ilman julkisia tukia tai erityisasemaa lainsäädännössä. Saadakseen Yhteiskunnallinen Yritys -merkin yrityksen on muun muassa osoitettava toimintansa yhteiskunnallinen merkitys avoimesti.  

Kun toiminta on vastuullista, niin siitä kannattaa kertoa. Yhteiskunnalliset yritykset rakentavat yhdessä asiakkaiden, sidosryhmien ja kunnallisten päättäjien kanssa parempaa maailmaa. Moni valitsee nyt mielellään yrityksen, jolla on tarkoitus, sillä se on aito vastuullisuusteko. Me autamme tämän hyvää tekevän toiminnan viestimisessä. 

”Merkki tukee brändimme viestiä, jonka mukaan olemme luotettava, palvelumme tuottaa asiakasarvoa ja on yhteiskunnan asettamien tavoitteiden mukaista.” Lähde: Suomalaisen Työn Liiton jäsenkysely

”Merkki kertoo siitä, että toimimme ilman voiton tavoittelua ja varat käytämme toiminnan kehittämiseen – emme jaa johdolle osinkoja kuten kilpailijamme.” 

Miten Yhteiskunnallinen Yritys -merkin voi käytännössä saada?

Yhteiskunnallinen Yritys -merkin käyttöoikeutta haetaan hakemuksella, jonka täytössä henkilökuntamme auttaa. Hakemukset käsittelee eri alojen asiantuntijoista koostuva toimikunta neljä kertaa vuodessa. Käyttöoikeusmaksun suuruus riippuu liikevaihdosta, voit laskea maksun suuruuden jäsenmaksulaskurilla. Pienimmillään maksu on 97 euroa vuodessa. 

Kun merkin käyttöoikeuden on saanut, uusitaan se aina kolmen vuoden välein yksinkertaisella lomakkeella. Vuosittain liittoon ilmoitetaan ajantasaiset liikevaihtotiedot sekä merkin käyttöoikeuteen vaikuttavat asiat. 

”Yhteiskunnallinen Yritys -merkki tarkoittaa vastuullisuutta, työn merkityksellisyyttä, yhteiskunnallista arvopohjaa ja pitkäjänteistä kehittämistä yhteisen hyvän eteen.” 

Miten Yhteiskunnallinen Yritys -merkkiä voi hyödyntää?

Tarjoamme kattavan paketin materiaalia ja ohjeistuksia yritysten käytettäväksi. Saat tunnukset extranettiimme, josta voit ladata merkin logot sekä valmiit viestintä- ja markkinointimateriaalit. Tarjolla on esimerkiksi somekuvia, tiedotepohjia, painovalmiita tiedostoja esimerkiksi ikkunatarrojen ja julisteiden tulostukseen sekä erilaisia ajankohtaisia kampanja- ja kausiaineistoja.  

Järjestämme säännöllisesti Teams-tilaisuuksia, joissa annan vinkkejä merkin hyödyntämiseen.  

”Merkki näkyy organisaatiomme nettisivuilla heti kun ne avataan. Kertoo siitä, että olemme voittoa tavoittelematon paikallinen yhdistys. Erotumme tällä tavoin monista muista vastaavista alallamme.” 

Lisäksi muita monipuolisia jäsenetuja

Kun haet Yhteiskunnallinen Yritys-, Avainlippu- tai Design from Finland- merkin käyttöoikeutta, liityt samalla liiton jäseneksi ja saat hakemasi merkin käyttöoikeuden lisäksi kaikki edut käyttöösi. Voit myös liittyä jäseneksi ilman merkin käyttöoikeuden hakemista, jolloin voit myös hyödyntää yleisiä jäsenetujamme. 

Tarjoamme jäsenyrityksillemme runsaan määrän esimerkiksi viestintään, verkkokauppaan ja vastuullisuuteen liittyviä koulutuksia, kampanjoita, viestintätukea sekä kuluttajiin, BtoB-ostajiin ja julkisiin hankintoihin liittyviä tutkimustuloksia, joita voit hyödyntää esimerkiksi myynnissä ja markkinointiviestinnässä. 

”Yhteiskunnallinen Yritys -merkki määrittelee selkeästi sen vaikeasti kerrottavan perustan, jolle koko toiminta ja ideologia rakentuu.” 

Hae merkkiä

Sitaatit on poimittu Suomalaisen Työn Liiton jäsenkyselystä