Yhteiskunnallinen Yritys

Yhteiskunnalliset yritykset ratkovat liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia. Ne käyttävät suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen.

Hae merkkiä
y-header_

Yhteiskunnallinen Yritys

Yhteiskunnalliset yritykset ratkovat liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia. Ne käyttävät suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen.

Hae merkkiä

Mitä

Yhteiskunnallinen Yritys -merkki kertoo, että yritys on perustettu yhteiskunnallista tarkoitusta varten ja voitosta suurin osa kanavoituu yhteiskunnalliseen hyvään.

Lue säännöt

Kenelle

Suomalaiselle yritykselle, joka haluaa viestiä läpinäkyvästi siitä, että yritys ratkoo yhteiskunnallisia ongelmia ja toimii kestävän hyvinvoinnin rakentajana.

Laske jäsenmaksu

Miksi

Merkki on luotettava keino viestiä, että yritys on perustettu ratkomaan yhteiskunnallisia haasteita. Merkki lisää yhteiskunnallisten yritysten tunnettuutta.

Hae merkkiä

Yhteiskunnallinen Yritys -merkki pähkinänkuoressa

Yhteiskunnalliset yritykset toimivat vastuullisesti ja kantavat yhteiskunnallista vastuuta. Nämä yritykset harjoittavat kestävää pitkän tähtäimen liiketoimintaa ja käyttävät voitostaan vähintään puolet toimintansa kehittämiseen tai lahjoittavat sen määrittämäänsä hyvään tarkoitukseen. Merkin voi saada käyttöönsä yritys, joka on perustettu ratkomaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia.

Myös toiminnan läpinäkyvyys ja avoimuus on tärkeää. Yrityksen on määriteltävä yhteiskunnallinen tavoitteensa sekä voiton käyttötapansa yhtiöjärjestyksessään tai säännöissään. Katso tarkemmat myöntämisperusteet Yhteiskunnallinen Yritys -merkin säännöistä.

Yhteiskunnallinen Yritys -merkin myöntää hakemusten perusteella puolueettomista asiantuntijoista koostuva toimikunta. Merkki myönnetään pääsääntöisesti kolmeksi vuodeksi kerrallaan, mutta toimikunta voi myöntää merkin myös lyhyemmäksi ajaksi. Merkin käyttöoikeuteen vaadittavat tiedot tarkistetaan yrityksiltä vuosittain. Katso merkin käyttöehdot.

Yhteiskunnallinen Yritys -merkki lanseerattiin vuonna 2011. Merkki on myönnetty lukuisille hyvin erilaisille yrityksille ja yhdistyksille. Merkkiä käyttävät monet hoiva-alan yritykset, ympäristösektorin toimijat, terveyspalvelujen tarjoajat ja monet muut. Yhteistä näillä yrityksillä on se, että merkki kertoo niiden tekemästä yhteiskunnallisesta hyvästä.

Kaikki Yhteiskunnallinen Yritys -merkin saaneet yritykset voit katsoa jäsenlistauksestamme tai Sinivalkoinenvalinta.fi-palvelusta.

Merkkitesti

Testaa mikä suomalaisesta työstä ja yhteiskunnallisista arvoista kertova merkki sopii yrityksellesi parhaiten!

  1. Valmistatteko tuotteita Suomessa?
  2. Tuotatteko palveluita pääasiassa kotimaisin voimin?
  3. Onko yrityksenne pääkonttori Suomessa ja onko suomalainen omistuspohja yrityksessänne merkittävä?
  4. Onko yrityksenne perustettu tuottamaan yhteiskunnallista hyvää?
  5. Ohjautuuko yrityksenne voitosta yli puolet yhteiskunnalliseen hyvään?
  1. Onko yrityksenne yhteiskunnallisen mission kertominen asiakkaille mielestänne tärkeää?
  2. Onko muotoilu tärkeä osa yrityksenne liiketoimintaa ja menestystä?
  3. Haluaako yrityksenne viestiä asiakkailleen ja sidosryhmilleen ainutlaatuisesta suomalaisesta muotoilustaan?
  4. Onko yrityksellänne tarvetta erottua korkealaatuisella suomalaisella muotoilu­osaamisellaan kilpailijoistaan kansainvälisillä markkinoilla?
  5. Seuraava
  • 1.Testaa
  • 2.Vaikutu
  • 3.Hae
Yhteiskunnallinen_yritys_leipis2_Kanresta_45

Mitä yhteiskunnalliset yritykset ovat?

Yhteiskunnallinen yrittäminen on vahvasti arvoihin sitoutunutta, taloudellisesti kannattavaa ja kestävän kehityksen mukaista yritystoimintaa. Suomessa on arvioiden mukaan tuhansia yhteiskunnallisia yrityksiä eri toimialoilla.

Yhteiskunnallisille yrityksille luonteenomaista on, että ne:

  • uudistavat palvelurakenteita
  • tuottavat hyvinvointipalveluita inhimillisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla
  • työllistävät ja kehittävät palveluita paikallisista lähtökohdista käsin ja käyttävät voittojaan lähiyhteisönsä hyvinvoinnin parantamiseen
  • kehittävät kannattavia ratkaisuja ympäristöongelmiin

Yhteiskunnallinen yrittäjyys on maailmalla kasvava trendi ja esimerkiksi Iso-Britanniassa on suomalaista Yhteiskunnallinen Yritys -merkkiä vastaava merkki Social Enterprise Mark. Vaikka Suomella on perinteitä yhteiskunnallisesta yrittäjyydestä osuustoiminnan myötä, on yhteiskunnallinen yrittäjyys meillä vielä kohtalaisen tuntematon käsite.

Meidän lisäksemme yhteiskunnallista yrittäjyyttä ja yhteiskunnallisten yritysten edellytyksiä edistävät mm. yhteiskunnallisten yritysten Arvoliitto eli Arvo Ry, työ- ja elinkeinoministeriö ja Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskus YYO.

kysymysmerkki_jasenmaksut

Mitä merkin käyttöoikeus maksaa?

Merkin käyttöoikeusmaksu on yhtä kuin yhdistykselle maksettava jäsenmaksu. Maksu on 97–5900 euroa vuodessa riippuen yrityksen liikevaihdosta.

Jos esimerkiksi yrityksen kokonaisliikevaihto on 1 000 000 €, on jäsenmaksu 678,00 € / vuosi.

Hakiessaan merkin käyttöoikeutta ensimmäisen kerran, täyttää yritys kaksi hakemusta: jäsenhakemuksen ja merkkihakemuksen.

Laske jäsenmaksusi

Näyteikkuna

Tarinoita yhteiskunnallisista yrityksistä ja ajankohtaisista työhön liittyvistä ilmiöistä.

Lue Yhteiskunnallinen Yritys -merkin myöntämiseen ja käyttöön liittyvät säännöt. Säännöt »
Katso Yhteiskunnallinen Yritys -merkkitoimikunnan kokoonpano ja seuraavat merkkien myöntämispäivät. Toimikunnat »
Logon, graafisen ohjeistuksen, viestintäohjeet ja muut materiaalit saat käyttöösi extranetistä. Extranet »
Pohdituttaako jokin asia? Katso löytäisitkö vastauksen usein kysytyistä kysymyksistä. Usein kysytyt »

Yhteiskunnallinen Yritys -merkkiyritykset kertovat

Omenasieppari Oy / Susanna Pykäläinen, yrittäjä

"Vastuullisuudesta puhutaan nykyään paljon ja kirjavasti. Yhteiskunnallinen Yritys -merkki on selkeä osoitus vastuunkannosta ja tehokas erottautumiskeino."