Tunne asiakkaasi – menesty verkkokaupassa

Elämme digitaalisen kaupankäynnin aikaa, jossa verkkokauppojen merkitys kasvaa huimaa vauhtia. Ostamisen helppous, digitaitojen lisääntyminen ja verkkomyynnin arkipäiväistyminen lisäävät kiihtyvällä vauhdilla verkkokauppojen määrä. Mutta mitä vaaditaan, jotta verkkokauppa menestyy kovassa kilpailussa?

Lähes neljänneksen maailmanlaajuisesta vähittäismyynnistä ennustetaan siirtyvän verkkoon lähitulevaisuudessa, ja tämä tarkoittaa valtavia mahdollisuuksia yrityksille. Rahallisesti se tarkoittaa yhteensä noin 7 biljoonaa dollaria. Mikä sitten tekee verkkokaupasta menestyksekkään? Tärkein tekijä on kyky ymmärtää nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden tarpeet ja toiveet. Pidä mielessä ainakin nämä vinkit:

  • Ymmärrä asiakkaasi tarpeet: mitkä asiat ohjaavat asiakkaasi päätöksentekoa ja miten verkkokauppasi tarjonta, kuvamaailma ja esittelyteksti auttavat asiakasta ostopäätöksessä.
  • Rakenna selkeä ja helppokäyttöinen verkkokauppa: panosta verkkokaupan selkeään ulkoasuun, hakutoimintoon, nopeuteen ja toimivuuteen. Huomioi erilaiset päätelaitteet ja niiden vaatimukset verkkokaupan käytössä, sillä huono käyttökokemus johtaa usein verkkokaupan käytön lopettamiseen.
  • Tuo arvosi rohkeasti esille verkkokaupassasi: asiakkaat peilaavat omia arvojaan ostopäätöksiä tehdessään. Tällä hetkellä vastuullisuuteen ja kotimaisuuteen liittyvät arvot ovat olleet nousussa monien suomalaisten kuluttajien ostopäätöksissä.

Jos haluat syventyä suomalaisten verkkokauppakäyttäytymiseen ja saada lisää arvokasta tietoa, tutustu laatimaamme ”Katsaus suomalaiseen verkkokauppaan 2023” -raporttiin. Raportista voit poimia hyödyllisiä vinkkejä ja oivalluksia, jotka voivat auttaa sinua kasvattamaan verkkokauppasi menestystä.

Tutustu myös suomalaisille verkkokaupoille myönnettävään Avainlippu-merkkiin.