Avainlippu-merkillä viestit luotettavasti suomalaisesta työstä ja valmistuksesta

Avainlippu-merkki kannattaa hakea Suomessa valmistetuille tuotteille tai suomalaisomisteisen yrityksen palvelulle. Avainlippu auttaa ostajaa tekemään omien arvojensa mukaisen päätöksen – on kyseessä sitten kuluttaja, yrityksen hankinnoista vastaava tai julkisista hankinnoista vastaava.

Suomalaista työtä, osaamista ja yrityksiämme arvostetaan nyt kenties enemmän kuin koskaan ennen. Pandemian ja Ukrainan sodan aiheuttaman talouden epävarmuuden myötä kasvaa huoli yrityksiemme ahdingosta ja työpaikkojen säilyttämisestä. Tämä on realisoinut monien jo aiemmin kannattamat arvot käytännön teoiksi suomalaisen työn puolesta. Yritysten kannattaa siis viestiä näkyvästi tuotteidensa ja palveluidensa kotimaisuudesta – Avainlipulla se tapahtuu luotettavasti.

”Avainlipun esillä pitäminen näinä aikoina on tärkeää. Näin tuetaan suomalaista työtä ja erityisesti lähituottajia.” Lähde: Suomalaisen Työn Liiton jäsenkysely

Avainlippu syntyi vuonna 1965 kampanjatunnukseksi ja alkuperämerkki siitä tuli vuonna 1975. Avainlippu-merkki voidaan myöntää sekä Suomessa valmistetulle tuotteelle että Suomessa tuotetulle palvelulle. Lisäksi tuotteen tai palvelun kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia. Lue Avainlipun säännöt kokonaisuudessaan täältä.

Avainlippu on tutkitusti eniten ostamiseen motivoiva merkki ja sen tuntee yli 80 prosenttia kaikista suomalaisista ja yli 90 prosenttia yrityspäättäjistä. Lisäksi se on Suomen 12. arvostetuin brändi. Avainlippu-merkkiyritysten mukaan Avainlippu-merkki tukee tuotteiden ja palveluiden myyntiä Suomen lisäksi myös kansainvälisillä markkinoilla.

”Avainlippu haettiin siinä vaiheessa Ponsselle, kun lähdettiin kansainvälisille markkinoille.” Ponsse / Juha Vidgren, hallituksen puheenjohtaja

”Asiakkaamme arvostavat tänä päivänä Avainlipun erittäin korkealle, kuulemme sen myyntitapahtumissa lähes joka asiakkaalta.”

Miten Avainlippu-merkin voi käytännössä saada?

Avainlippu-merkin käyttöoikeutta haetaan hakemuksella, jonka täytössä henkilökuntamme auttaa. Hakemukset käsittelee eri alojen asiantuntijoista koostuva toimikunta kuusi kertaa vuodessa. Käyttöoikeusmaksun suuruus riippuu liikevaihdosta, voit laskea maksun suuruuden jäsenmaksulaskurilla. Pienimmillään maksu on 97 euroa vuodessa.

Kun merkin käyttöoikeuden on saanut, uusitaan se aina kolmen vuoden välein yksinkertaisella lomakkeella. Vuosittain liittoon ilmoitetaan ajantasaiset liikevaihtotiedot sekä Avainlipun käyttöoikeuteen vaikuttavat asiat, kuten mahdolliset muutokset tuotteiden valmistusprosessissa.

”Suomalaisen Työn Liitto neuvoi hyvin ja otti uuden toimijan mukaan verkostoonsa ja merkin käyttäjäksi.”

Miten Avainlippu-merkkiä hyödynnetään?

Tarjoamme kattavan paketin materiaalia ja ohjeistuksia yritysten käytettäväksi. Saat tunnukset extranettiimme, josta voit ladata merkin logot sekä valmiit viestintä- ja markkinointimateriaalit. Tarjolla on esimerkiksi somekuvia, tiedotepohjia, painovalmiita tiedostoja esimerkiksi tarrojen ja julisteiden tulostukseen sekä erilaisia ajankohtaisia kampanjamateriaaleja. Voit painattaa logot tuotepakkauksiin, etiketteihin, lisätä ne verkkosivuillesi jne.

Järjestämme säännöllisesti Teams-tilaisuuksia, joissa annan vinkkejä merkin hyödyntämiseen. Autan Avainlippu-yrityksiä myös henkilökohtaisesti merkin hyödyntämisessä.

”Avainlippu-merkin käyttäminen on tehty erittäin helpoksi monipuolisella aineistolla, jota on helppo hyödyntää omassa markkinoinnissa.”

”Webinaarit ja materiaalin ohjeistus on ollut meille todella arvokas apu aikaresurssien vuoksi. Saimme siis valmista matskua nopeasti ja näkyvyyttä sitä kautta. Kiitos :)”

Monipuolisia jäsenetuja

Kun haet Avainlipun tai Design from Finland- tai Yhteiskunnallinen Yritys -merkin käyttöoikeutta, liityt samalla liiton jäseneksi ja saat hakemasi merkin käyttöoikeuden lisäksi kaikki edut käyttöösi. Voit myös liittyä jäseneksi ilman merkin käyttöoikeuden hakemista, jolloin voit myös hyödyntää yleisiä jäsenetujamme.

Tarjoamme jäsenyrityksillemme runsaan määrän esimerkiksi viestintään, verkkokauppaan ja vastuullisuuteen liittyviä koulutuksia, kampanjoita, viestintätukea sekä kuluttajiin, BtoB-ostajiin ja julkisiin hankintoihin liittyviä tutkimustuloksia, joita voit hyödyntää esimerkiksi myynnissä ja markkinointiviestinnässä.

”Olemme saaneet hyviä eväitä vastuullisuusviestintään.”

”Webinaarit on olleet tosi antoisia, ja niistä on saanut paljon käytännön eväitä ja inspistä omaan tekemiseen. Kiitos!”

Hae merkkiä

Sitaatit on poimittu Suomalaisen Työn Liiton jäsenkyselystä