10 vuotta eikä suotta – helsinkiläinen miestenvaatemerkki FRENN jatkaa vastuullisuuden pioneerina

Antti Laitinen ja Jarkko Kallio lanseerasivat FRENNin elokuun lopulla vuonna 2013 vapauttaakseen miehet turhalta pönöttämiseltä. He päättivät panostaa hyvään laatuun ja kestävyyteen, koska maailmassa on liikaa roskaa. Merkki on saanut kaksi kertaa peräkkäin parhaat pisteet Eettisen kaupan puolesta Eetti ry:n suomalaisten muotimerkkien vastuullisuusvertailussa. Pandemia-aika pakotti kirkastamaan brändin ytimen, ja nyt tutkitusti eettistä, ekologista ja läpinäkyvää liiketoimintaa jatketaan kymmenen vuoden kokemuksella täydellä teholla eteenpäin. Tänäkin vuonna on tavoitteena kasvaa.

Yli 25 vuotta tekstiili- ja vaateteollisuudessa toimineet Antti ja Jarkko halusivat lähteä rakentamaan FRENNin kautta kestävämpää tulevaisuutta. Suunnittelun lähtökohtia ovat olleet alusta alkaen vanhan ajan hyvä laatu, mukavuus ja monikäyttöisyys. Pitkäikäisiä klassikoita on helppo yhdistää kauden uutuuksiin työssä ja vapaa-aikana. Vaatteet ommellaan matalan riskin maissa Baltiassa ja Puolassa EU:ssa valmistetuista eko-sertifioiduista materiaaleista. Yhteistyökumppanit tehtaiden nimiä ja osoitteita myöten kerrotaan avoimesti yrityksen nettisivuilla.


FRENN tarjoaa asiakkailleen mittamuutos-, korjaus- ja kierrätyspalvelut osana kokonaisvaltaista palvelukokonaisuutta. Malliston vaatteiden rakenteet on suunniteltu niin, että niitä on helppo muokata käyttäjälle sopivaksi, korjata ja kierrättää. Itselle sopiva vaate on käytössä, eikä loju kaapin perällä. Tuotteilla on elinikäinen valmistustakuu. 98,7 % kanta-asiakkaista antoi hankkimilleen FRENN-vaatteille arvosanaksi 4-5/5, ja 92 % suosittelisi FRENNiä tuttavilleen todennäköisyydellä 9-10/10. Palaute antaa selvän viestin jatkaa ja kehittää yrityksen toimintaa valittua polkua seuraten.

”Emme ole lähteneet mukaan second hand -myyntiin sillä asiakkaamme haluavat käyttää vaatteemme itse loppuun asti. Vastuullisin vaate on laadukas ja kestää käyttöä pitkään”, alleviivaa suunnittelija Antti Laitinen.

Jarkko ja Antti innostuvat hyvistä tyypeistä ja alansa huipuista. FRENN Man -lähettiläitä ovat mm. koko kansan rakastamat näyttelijä Tommi Korpela, ravintolayrittäjä Tomi Björck ja kirjailija Miika Nousiainen, joka on myös yksi yrityksen osakkaista. Muita osakkaita ovat mm. ruoka-alan vastuullisuustekojen pioneerina tunnettu Kotipizza Groupin puheenjohtaja Tommi Tervanen, Teos-kustantamon toimitusjohtaja ja viestintäalan konkari Nina Paavolainen sekä USA:ssa asuva Unikien varatoimitusjohtaja ja asiakaskokemuksen asiantuntija Petri Talala.

”Viime vuodet ovat olleet haastavia myös meille, mutta nopean reagoinnin ja optimoinnin ansiosta olemme edelleen olemassa ja jopa kasvaneet. Pandemia-aika pakotti meidät istumaan alas ja kirkastamaan toimintamme ydintä muuttuneessa maailmassa. Totesimme, että jo vuonna 2012 liiketoimintakonseptiin kirjoitettu alkuperäinen visiomme vastuullisesta tuote- ja palvelukokonaisuudesta oli entistäkin ajankohtaisempi”, iloitsee toimitusjohtaja Jarkko Kallio.

FRENN haluaa yksinkertaistaa kaupunkilaismiesten elämää myös seuraavat kymmenen vuotta, ja tarjota asiakkailleen tuotteita ja palveluja, joita he tarvitsevat ja haluavat käyttää. FRENN tekee oikeita vaatteita oikeille ihmisille. Yrityksen tämän vuoden kasvutavoite on 25 %. Merkki avautuu tänä syksynä Stockmannille Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Ruotsalainen verkkokauppa Boozt on tällä hetkellä FRENNin suurin jälleenmyyjä. Markkinatilanteen rauhoittuessa digitaalista D2C eli suoraa kuluttajakauppaa lähdetään kehittämään myös saksankielisiin maihin. ”Haluamme viedä maailmalle suomalaista rehellisyyttä ja luonnostaan vastuullista ajattelua, johon on helppo luottaa”, kertoo Jarkko Kallio.

Kivijalkamyymälä avattiin toukokuussa 2018 osoitteessa Fredrikinkatu 24, 00120 Helsinki.
Lue lisää perustajakaksikosta ja rehellisestä vastuullisuudesta>

Kerromme mielellämme lisää FRENNin 10-vuotisesta matkasta!

Jarkko Kallio, perustaja ja toimitusjohtaja
+358 50 3412887, jarkko@frennhelsinki.com

Kuvat: Eeva Suutari