Tutkimus: Kotimaisen tuotteen ostaminen on vastuullinen teko, joka luo työtä

Suomalaisen Työn Liiton teettämän Made by Finland -tutkimuksen mukaan selvä enemmistö suomalaisista pitää Suomessa valmistetun tuotteen valintaa vastuullisena tekona. Valinnan katsotaan muun muassa edistävän kotimaan työllisyystilannetta ja tukevan suomalaisia yrityksiä.

Tutkimuksen vastaajista 91 % on sitä mieltä, että Suomessa valmistetun tuotteen valinta on vastuullinen teko. Vastuullisuuden katsottiin syntyvän siitä, että suomalaisen tuotteen ostaminen luo työtä ja tukee kotimaisia yrityksiä (52 %). Myös ympäristöystävällisyys (11 %) ja hyvinvoinnin lisääminen Suomessa (10 %) olivat syitä Suomessa valmistetun tuotteen ostamiseen.

”Tutkimuksen tulokset heijastavat vastuullisen kuluttamisen trendiä, jossa kulutusvalintojen seurauksia mietitään tarkemmin kuin aikaisemmin. Kotimaassa valmistetun tuotteen työllistävä vaikutus suomalaiseen yhteiskuntaan on suomalaisille tärkeää ja on viime vuosina noussut tärkeimmäksi syyksi ostaa suomalaisia tuotteita ja palveluita”, kommentoi Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala. ”Yhä suurempi osa suomalaisista haluaa tietää, missä ja minkälaisissa olosuhteissa tuotteet ja palvelut on tehty. Mitä lähempää tuote tulee, sitä helpompi on yleensä selvittää ja ymmärtää nämä asiat, mikä osaltaan selittää tutkimustulostamme.”

Suomalaiset ovat myös sitä mieltä, että meillä kaikilla on velvollisuus kiinnittää huomiota kuluttamisemme vastuullisuuteen (93 %).

Suomalaisen Työn Liitto järjestää viikoilla 35–36 #suosittelesuomalaista-tempauksen, joka on oiva mahdollisuus kertoa kotimaisesta suosikkipalvelusta tai tuotteesta myös muille. Sekä kuluttajat että yritykset ovat tervetulleita osallistumaan tempaukseen, jonka tavoitteena on muistuttaa Suomesta löytyvästä huippuosaamisesta ja kerätä yhteen parhaat suomalaiset tuotteet ja palvelukokemukset. Kampanja löytyy Facebookista ja sillä on omat kotisivut osoitteessa www.suosittelesuomalaista.fi

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Made by Finland -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2017 ja siihen vastasi 2 219 18–79-vuotiasta suomalaista.

Lisätietoja:

Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, tero.lausala@suomalainentyo.fi, p. 050 407 2623
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, jokke.eljala@suomalainentyo.fi, p. 050 374 7410
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, hanna.malinen@suomalainentyo.fi, 050 369 4949

Made by Finland -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen kampanja ja virallinen osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Kampanjassa on mukana yli 80 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä ja sen tavoitteena on lisätä ylpeyttä suomalaista monimuotoista työtä kohtaan. Made by Finland kokoaa yhteen myös suomalaisen työelämän asiantuntijat. Osana Made by Finland -kampanjaa Suomalaisen Työn Liitto, Tekes, Työelämä 2020 -hanke ja Työterveyslaitos tarkastelevat ja kehittävät yhteistyössä suomalaista työelämää ja sen vahvuuksia.