ABC-ravintolat siirtyvät kokonaan kotimaiseen lihaan

ABC-liikennemyymälöiden ravintolat ovat käyttäneet alkuvuodesta lähtien vain kotimaista broileria, ja marraskuun alkuun mennessä kaikki muutkin lihatuotteet vaihtuvat kotimaisiksi. Näin ABC-ketju haluaa vastata asiakkaiden toiveisiin.

S-ryhmän toiminta-ajatuksen mukaisesti sen tärkein tehtävä on omistajiensa eli suomalaisten kuluttajien kuunteleminen. Suomalaiset haluavat kotimaisista raaka-aineista tehtyä ruokaa ja tähän toiveeseen ABC nyt vastaa.
Ensimmäisessä vaiheessa, syyskuun puolivälissä, kotimaisiksi vaihtuvat kaikki ABC-liikennemyymälöiden noutopöydän liharaaka-aineet. Marraskuuhun mennessä myös ravintoloiden koko à la carte -listan lihatarjonta on kotimaista alkuperää.
Muutos koskee kaikkea ABC-ketjun omaa tarjontaa. ABC-yksiköiden osana toimivien muiden ketjujen ja yhteistyökumppaneiden tuotevalikoimasta ja raaka-aineista vastaavat toimijat itse.

Määrätietoista kehitystyötä

ABC-ketjun myyntivolyymit ovat suuret, joten raaka-aineiden vaihdokset vaativat pitkäjänteistä kehitystyötä ketjulta ja sen yhteistyökumppaneiltamme.
– Laajassa ruokatuotteiden valikoimassa tarvitaan monia erilaisia tuotteita ja raaka-aineita, joiden laadun, säilyvyyden, maun, rakenteen ja muiden ominaisuuksien on täytettävä kriteerimme. Lisäksi raaka-aineiden saatavuuden on oltava aukotonta kaikkina vuodenaikoina. Tavoitteenamme on tarjota joka päivä hyvää kotiruokaa ja tehdä se ylpeydellä suomalaista arkiruokaa kohtaan, kehitysjohtaja Antti Erikivi ABC-ketjuohjauksesta kertoo.

Suuressa ketjussa suuret kilot

ABC-liikennemyymälöiden ravintolat ovat Suomen suurin ravintolaketju 104 toimipaikallaan. Näin ollen raaka-aineiden kotimaisuudella on merkittäviä vaikutuksia koko suomalaiselle elintarvikeketjulle.
– Esimerkiksi naudan- ja porsaanlihan osalta kokonaiskulutus ABC-ketjussa on noin miljoona kiloa vuodessa. Muutoksen jälkeen myymme noin 700 000 kiloa nykyistä enemmän suomalaista lihaa. Kotimaista broilerinlihaa myymme jo nyt yli 400 000 kiloa vuodessa, Antti Erikivi valottaa.
Lihan lisäksi tavoitteena on myös muiden raaka-aineiden kotimaisuusasteen nostaminen, mutta täysin kotimaiseen tarjontaan on käytännössä mahdotonta päästä esimerkiksi raaka-aineiden saatavuudessa tapahtuvien kausivaihteluiden vuoksi.
– Joka tapauksessa jatkamme tätä äärimmäisen inspiroivaa kehitystyötä. ABC-ketjulla on jo pitkään ollut Avainlippu-merkki 4 000 henkeä työllistävänä suomalaisena palveluinnovaationa. Nyt etenemme myös tuotetarjontamme osalta kohti yhä suurempaa kotimaisuusastetta.


Lisätietoja:

Kehitysjohtaja Antti Erikivi, ABC-ketjuohjaus, antti.erikivi@sok.fi, p. 010 768 0803