Suomalaisen verkkokaupan valitseminen vaikuttaa monella tavalla positiivisesti: suomalainen verkkokauppa työllistää suoraan oman henkilökuntansa osalta sekä epäsuorasti alihankintojensa kautta. Verkkokaupan pyörittämiseen tarvitaan muun muassa varastointia, logistiikkaa sekä ohjelmisto- ja verkkokehitystä. Kun kotimaiset verkkokaupat ostavat näitä palveluja suomalaisista kumppaneilta, jäävät eurot Suomeen, tukien suomalaista yrittäjyyttä, työpaikkoja ja yhteiskunnallista hyvinvointiakin, sillä myös verottaja saa siitä omansa.
Kaupan Liiton tutkimuksen mukaan suomalaisen haluavat suosia suomalaisia verkkokauppoja. Vuonna 2020 vain 33 % suomalaisista kertoi tehneensä ostoksia ulkomailta ja jopa 62 % oli pitäytynyt vain kotimaisissa verkkokaupoissa. 60 % kuluttajista aikoi lisätä ostoksiaan kotimaisista verkkokaupoista. Suurimmat syyt suosia kotimaisia verkkokauppoja olivat halu tehdä ekologisesti kestäviä ja läpinäkyviä valintoja sekä halu suosia paikallisia ja kotimaisia yrityksiä.
Lataa verkkokauppaan liittyvä tutkimusraportti alta.
Lataa tutkimus