Mediaseuranta

Mielipide: Goodwill vastaa: Tuotot paikallisten ihmisten hyväksi

Goodwill vastaa mielipidepalstalla Uusimaa-lehdessä 13.5. julkaistuun tekstiviestiin, jossa kysyttiin, mihin Goodwillin tuotot menevät. Goodwill on kierrätysmyymäläketju, joka myy lahjoituksena saatua hyväkuntoista ja käyttökelpoista tavaraa sekä vaatteita. Lahjoitukset myydään Goodwill-kierrätysmyymälöissä, ja myyntituotto käytetään paikallisten, työtä etsivien ihmisten hyväksi työllistämistoiminnan sekä erilaisten valmennus- ja koulutusohjelmien kautta. Goodwillillä on yhteensä neljä kierrätysmyymälää Porvoossa ja eteläisessä Kymenlaaksossa, ja ne ovat suomalaisen yhteiskunnallisen yrityksen, Sotek-säätiö sr:n omistamia ja hallinnoimia. Sotek sr puolestaan on Kymenlaaksossa ja Itä-Uudellamaalla toimiva organisaatio, joka tarjoaa erilaisia työllistymistä edistäviä palveluja. Goodwillillä on toimintaa myös Kemissä, missä Goodwill Kemiä hallinnoi Meriva sr. Meriva, niin ikään yhteiskunnallinen yritys.

Osuuskunnat kaipaavat apua Lapin kunnilta

Lapin yliopiston Arktisen keskuksen Äim2Work-hanke etsii muun muassa kuntasektorilta lappilaisille osuuskuntayrityksille kumppaneita, jotka ovat kiinnostuneita yhteiskunnallisesta yrittäjyydestä. Tavoitteena on löytyy nykyistä Lapin osuuskunnille enemmän työtilaisuuksia ja kumppaneita. Yhteiskunnallinen yrittäjyys tarkoittaa toimintaa, jossa liiketoiminnallisia malleja hyödynnetään yhteiskunnallisten tavoitteiden saavuttamiseksi, esimerkiksi pienten ja keskisuurten yritysten motivoimista niin, että ne tukevat maahanmuuttajataustaisia ja muita pitkäaikaistyöttömiä työmarkkinoille pääsyssä. Osuuskuntamuotoisen yrittämisen etuna on se, että yritysmuoto on pienempi riski kuin esimerkiksi kevytyrittäjyys. Se myös tarjoaa esimerkiksi maahanmuuttajille vähäriskisen reitin työelämään. Hankkeen uskotaan sopivan erityisen hyvin Lappiin, koska Lapin väki vähenee ja maahanmuuttajat jäävät työelämän ulkopuolelle. Kokeilun avulla saadaan yhteiskunnallisten yritysten kautta lisää veronmaksajia.

Oikaisu

Oikaisussa korjataan 15.5. julkaistu K-Market Merikarvian kauppiaita koskeva uutinen, jossa kerrottiin, että Avainlippu-merkin myöntämisperusteeksi riittäisi pakkaaminen Suomessa. Avainlippu-merkin saa ainoastaan siinä tapauksessa, että tuote valmistetaan Suomessa. Tuotteelta myös edellytetään vähintään 50-prosenttista kotimaisuusastetta.

Laki läpi sitkeällä lobbauksella

70 vuotta täyttävä Sotaveteraaniliiton puheenjohtaja Erkki Heikkinen kertoo syntymäpäivähaastattelussaan työurastaan ja luottamustehtävistään. Pitkään Keskon palveluksessa ollut Heikkinen oli toimi viimeksi Kesko-konsernin yhteiskuntasuhteiden johtaja vuosina 2005 - 2006. Suomalaisen työn liiton johtokunnan jäsenenä hän oli vuosina 2004 - 2006.

Etelä-Pohjanmaan Kasvupolun voittaja on valittu

Etelä-Pohjanmaan Kasvupolun voittajaksi on valittu ilmajokelainen Ilmajoen Teräsputkikaluste Oy. Kunniamaininnan sai kuortanelainen Oikiat Design Oy. "Loistavien, kasvupotentiltaan suurien yritysten laittaminen paremmuusjärjestykseen oli tuomaristolle haasteellista ja potentiaalisia jatkoon menijöitä olisi ollut useita", sanoo tuomariston puheenjohtajana toiminut Pertti Kinnunen Etelä-Pohjanmaan kauppakamarista. Oikiat Design Oy:n tuote on Vaatelaastari, joka mahdollistaa tekstiilien käyttöiän lisäämisen. Tuote lanseerattiin huhtikuussa 2019 ja se on jo saanut sekä Design from Finland että Avainlippu -merkkien käyttöoikeudet. Molemmat yritykset etenevät valtakunnalliseen finaaliin 100 parhaan kasvuyrityksen joukkoon.

Päijät-Hämeen nuoreksi yrittäjäksi Marja Lares

Päijät-Hämeen nuori yrittäjä -palkinnon vuonna 2019 saa Tmi Tyllin yrittäjä Marja Lares. Lahtelainen Tmi Tylli on erikoistunut kudottujen mattojen suunnitteluun ja valmistukseen. Sisustustekstiili-artesaaniksi ja tekstiiliartenomiksi valmistunut Lares perusti Tmi Tyllin vuonna 2010. Oman malliston mattojen lisäksi hän valmistaa mattoja myös tilauksesta. TYLLi -brändin alla valmistettaville matoille on myönnetty Avainlippu- ja Design from Finland -tunnukset. TYLLi -tuotteilla on myynnissä verkkokaupoissa sekä jälleenmyyjillä Lahdessa, Tampereella ja Helsingissä. Nuori yrittäjä tunnustuksen valinnassa huomioidaan erityiset toimialan innovatiivisuuteen ja yrittäjäasenteeseen liittyvät ansiot.

Ingman tuo iloa

Ingmanin markkinointipäällikkö Hilla Carpen kertoo, että turvalliset ja laadukkaat suomalaiset jäätelöt ovat tärkeä osa Ingmanin toiminnan vastuullisuutta. Vastuullisuus on integroitu yhtiön kaikkeen tekemiseen. Tuotteille on myönnetty korkeasta kotimaisuusasteesta kertova Avainlippu-tunnus. "Valmistamme jäätelöt Sipoossa suomalaisesta kermasta ja maidosta. Käytämme luonnon värejä ja makuja, eli väriaineina käytämme esimerkiksi porkkanaa ja punajuurta", Carpen kertoo. Tehtaalla noudatetaan zero waste -periaatetta eli jäte hyödynnetään eri tavoilla. Vastuullisuus ulottuu myös lapsiperheiden tukemiseen, sillä Ingman on tehnyt jo vuosia yhteistyötä Pelastakaa Lapset ry.n kanssa. Carpenin mukaan Pelastakaa Lapset ry:n tukiperhetoimintaan on kerätty kolmessa vuodessa yli satatuhatta euroa, mikä tarkoittaa 3 300 tukiperhepäivää.

Kauppiaspari ei liikoja jarruttele

Toimittaja tapaa Merikarvian uuden K-kauppiasparin Linda ja Janne Vuollon heidän kotonaan. Pariskunnalla on pienet lapset, kolmevuotias Eero ja puolitoistavuotias Eeti. Vuollot kertovat pitävänsä kotimaista ruokaa laadun takeena. ”Suosimme kotimaista myös, koska haluamme, että maaseutu voi hyvin”, Janne Vuollo kertoo. Hänen mukaansa edes kauppiaalle ei ole aina helppoa erottaa kotimaista ruokaa ulkomaisesta. Elintarvikepakkaukset vilisevät erilaisia merkintöjä: on ekologisuudesta, eettisyydestä ja luomutuotannosta kertovia symboleja sekä useampia kotimaisuuteen viittaavia merkkejä. Suomenlippu- ja joutsensymbolit viittaavat suomalaisuuteen, mutta esimerkiksi avainlipulla merkattu tuote ei välttämättä ole suomalaista alkuperää vaan ainoastaan pakattu Suomessa. Vuollot päättivät merkata kaupassa Suomessa tuotetut Hyvää Suomesta -alkuperämerkillä. Sama merkintä löytyy myös elintarvikepakkauksista, mutta sen huomaa helpommin, kun hintalapun viereen laittaa Suomen lipun värisen merkin. Asiakkailta on tullut hyvää palautetta. Myös Satakunnan MTK palkitsee tällä viikolla kauppiaat suomalaisten tuotteiden selkeästä esillepanosta. Kolmen tuhannen asukkaan Merikarvialla on kaksi ruokakauppaa. Vuollot ovat neljäs kauppiaspari kuusi vuotta sitten avatussa K-Marketissa. He aikovat pysyä Merikarvialla.

Vastuullisuus vaikuttaa suomalaisten ostopäätöksiin

Suomalaisen Työn Liiton selvityksen mukaan 87 prosenttia kuluttajista arvostaa vastuullista tuotantoa, kun he ostavat tuotteita tai palveluja. Määrän on kasvanut parin vuoden aikana 11 prosenttia. Lisäksi lähes neljä viidestä suomalaisesta olisi valmis maksamaan hankinnasta enemmän, jos he tietäisivät yrityksen käyttävän voitoistaan vähintään puolet yhteiskunnallisen hyvän tuottamiseen. Yritysten viestinnässä on kuitenkin toivomisen varaa, sillä alle puolet suomalaisista kokee saaneensa asiasta riittävästi tietoa. Suomalaisen Työn Liitto selvitti kyselyssään suomalaisten odotuksia ja käsityksiä yritysten vastuullisuudesta osana sen Hyvät yritykset näkyviksi -kampanjaa.

Pyhämaahan ja Rautilaan etsitään omaa brändiä

Leader Ravakka esitteli kyläbrändäystä Uudessakaupungissa järjestetyssä tilaisuudessa. Aihe liittyi parhaillaan käynnissä olevaan kansainväliseen Place Branding for Rural Areas -hankkeeseen. Leader Ravakan alueelta hankkeessa on mukana kaksi pilottikylää: Pyhämaa ja Rautila. Pyhämaahan kotiutuneet Oskar ja Sarah Haser olivat kiinnostuneita paikallisiin arvoihin tukeutuvasta yritystoiminnasta. Keski-Pohjanmaan Kannuksessa sijaitseva Eskolan kylä on voittanut kaksi kertaa valtakunnallisen Vuoden kylä -kilpailun. Kylässä toimii esimerkiksi asukkaiden omistama Eskolan Kyläpalvelu Oy, joka tuottaa muun muassa päivähoitoa. Eskolan Kyläpalvelu on 130 osakkaan omistama yhteiskunnallinen yritys, jonka tuotto menee kylän kehittämiseen. "Kun palveluita kaivataan, me tuotamme niitä", totesi Miia Tiilikainen Eskolan Kyläpalvelusta.

Etelä-Pohjanmaan Kasvupolun voittaja on valittu

...Oikiat Design Oy:n tuote, suomalaisten äitien innovaatio Vaatelaastari mahdollistaa tekstiilien käyttöiän lisäämisen. Tuotteen lanseeraus oli huhtikuussa 2019 ja se on saanut sekä Design from Finland että Avainlippu -merkkien käyttöoikeudet. Lisäksi yritys tekee FabPatch -tavaramerkin alla kansainvälistä kauppaa eri toimialoilla...

Timberwiselle Design from Finland -merkki

Timberwise Oy:n kahdelle tuoteryhmälle, Designparketille ja Twisetuotteille, on myönnetty Design from Finland -merkki. Se on tunnustus suomalaisesta muotoilusta ja designin ekologisuudesta. Timberwisen Designparketissa yhdistyy lankkuparketin rakenteen mahdollistama maksimaalinen hyötykäyttö tuotteen kauneuteen ja käytettävyyteen. Twisetuotteet on valmistettu parkettituotannon ylijäämämateriaalista. Design from Finland -merkki kertoo, että yritys on investoinut ammattimaiseen muotoiluun ja saavuttanut liiketoiminnallista hyötyä muotoilun avulla. Tuotteiden suunnittelusta vastaavat esimerkiksi Harri Koskinen ja Ville Kokkonen. Timberwise Oy on Loimaalla toimiva kotimainen perheyritys.

Ennen Lahden Diakonialaitos auttoi orpoja ja nälkäisiä, nyt yksinäisiä ja syrjäytyneitä – "On mentävä sinne, minne markkinavoimat eivät ylety"

...Se on kantanut Diakoniasäätiötä 150 vuotta. Lahden Diakonialaitos Juuret Viipurissa Lahden Diakonialaitos (Dila) on yleishyödyllinen säätiö ja yhteiskunnallinen yritys. Sen juuret ovat Viipurissa, jossa perustettiin vuonna 1869 Diakonissalaitos Hackmanin suvun talossa. Kunnon alkupääoman laitos sai...

Perheenä podiumille

Saaranluoman perheen sikala Karijoen Ylikylässä tuhoutui tulipalossa tammikuussa 1992. Sinikka ja Heikki Saaranluoma tarttuivat tarjottuun luopumiskorvaukseen ja saivat lisäaikaa miettiä tulevaisuutta. Parin vuoden kuluttua Mirror Line perustettiin sikalan kivijalalle. Heikki Saaranluomalla oli kokemusta keittiökalusteista ja siitä syntyi ajatus liukuovien tekemisestä. 25 vuodessa Mirror Linesta on kasvanut yksi kolmesta suurimmasta liukuovien ja säilytysjärjestelmien valmistajasta Suomessa. Yritys työllistää 33 henkilöä ja koko Saaranluoman perhe on mukana toiminnassa. Mirror Line on tähän asti toiminut vain kotimaassa, mutta on nyt aloittamassa vientiä Ruotsiin. Mirror Line on parhaillaan rakentamassa verkkokauppaa tukevaa showroomia Tukholman lähistölle. Yritys juhlii 25 toimintavuottaan erityisesti palkitsemalla työntekijöitään. Se tuo myös sosiaalisessa medias­sa esille yrityksen tarinaa ja vaihei­ta 25 viikon ajan. Mirror Line on saavuttanut useita sertifikaatteja kotimaisesta työstä ja laadusta: Avainlippu, Suomen Vahvimmat -sertifikaatti, Luotet­tava Kumppani ja AAA-luottoluokitus.

Kasvispihvit kisaavat pääsystä purilaisen väliin

...lisäksi nyhtökaurapyöryköitä. Elovena kaurajauhispihveissä on 41 prosenttia suomalaista kauraa. Pakkausta koristaa suomalaisesta työstä kertova avainlippu, mutta raaka-aineiden kotimaisuudesta kertova joutsenlippu puuttuu, sillä pihveissä on myös tuontiraaka-aineita, kuten tomaatti- ja bataattisosetta...