Avainlippu

Avainlippu-merkki auttaa asiakasta valitsemaan suomalaisen vaihtoehdon. Suomalaisten hyvin tuntema merkki on viestinyt kotimaisuudesta jo yli 50 vuotta.

Hae merkkiä
Al-pääkuva_header_2023

Avainlippu

Avainlippu-merkki auttaa asiakasta valitsemaan suomalaisen vaihtoehdon. Suomalaisten hyvin tuntema merkki on viestinyt kotimaisuudesta jo yli 50 vuotta.

Hae merkkiä

Mitä

Avainlippu on rekisteröity yhteisömerkki. Merkki kertoo, että tuote on valmistettu tai palvelu on tuotettu Suomessa ja työllistää Suomessa.

Lue säännöt

Kenelle

Yritykselle, joka haluaa tuoda tuotteidensa ja palveluidensa suomalaisen alkuperän näkyväksi tunnetun merkin avulla.

Laske jäsenmaksu

Miksi

Avainlipun avulla voi viestiä tuotteen tai palvelun suomalaisesta alkuperästä luotettavasti. Avainlippu vaikuttaa tutkitusti kuluttajien ostopäätökseen.

Hae merkkiä

Avainlippu pähkinänkuoressa

Avainlippu-merkki voidaan myöntää Suomessa valmistetulle tuotteelle tai Suomessa tuotetulle palvelulle. Lisäksi tuotteen tai palvelun kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia. Keskimäärin Avainlippu-tuotteiden kotimaisuusaste on yli 80 prosenttia.

Kotimaisuusaste tarkoittaa suomalaisten kustannusten osuutta tuotteen tai palvelun omakustannusarvosta. Laskelmassa otetaan huomioon kaikki tuotteeseen tai palvelun tuotantoon kohdistuvat kustannukset.

Palveluyritysten kohdalla on yrityksellä lisäksi oltava merkittävä kotimainen omistusosuus, Suomessa toimiva johto ja yrityksen pääkonttorin on sijaittava Suomessa. Katso tarkat myöntämisperusteet Avainlippu-merkin säännöistä.

Avainlipun käyttöoikeuden myöntää hakemusten perusteella Avainlippu-merkin toimikunta kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Merkin käyttöoikeuteen vaadittavat tiedot tarkistetaan yrityksiltä vuosittain. Katso merkin käyttöehdot. Kaikki Avainlippua kantavat yritykset löydät jäsenlistauksestamme.

Avainlippu on myönnetty tuhansille tuotteille ja palveluille. Kaikki Avainlippu-tuotteet ja -palvelut voit katsoa Sinivalkoinenvalinta.fi -palvelusta.

Merkkitesti

Testaa mikä suomalaisesta työstä ja yhteiskunnallisista arvoista kertova merkki sopii yrityksellesi parhaiten!

  1. Valmistatteko tuotteita Suomessa?
  2. Tuotatteko palveluita pääasiassa kotimaisin voimin?
  3. Onko yrityksenne pääkonttori Suomessa ja onko suomalainen omistuspohja yrityksessänne merkittävä?
  4. Onko yrityksenne perustettu tuottamaan yhteiskunnallista hyvää?
  5. Ohjautuuko yrityksenne voitosta yli puolet yhteiskunnalliseen hyvään?
  1. Onko yrityksenne yhteiskunnallisen mission kertominen asiakkaille mielestänne tärkeää?
  2. Onko muotoilu tärkeä osa yrityksenne liiketoimintaa ja menestystä?
  3. Haluaako yrityksenne viestiä asiakkailleen ja sidosryhmilleen ainutlaatuisesta suomalaisesta muotoilustaan?
  4. Onko yrityksellänne tarvetta erottua korkealaatuisella suomalaisella muotoilu­osaamisellaan kilpailijoistaan kansainvälisillä markkinoilla?
  5. Seuraava
  • 1.Testaa
  • 2.Vaikutu
  • 3.Hae
Verkkokauppa-header

Avainlippu verkkokaupalle

Avainlippu-merkki verkkokaupan yhteydessä kertoo asiakkaille siitä, että verkkokaupan ylläpitäjä on suomalainen yritys, joka työllistää Suomessa. Jotta verkkokauppa voi saada Avainlipun käyttöönsä, tulee sen täyttää seuraavat vaatimukset:

  • Yrityksen pääkonttorin ja johdon tulee olla Suomessa
  • Yrityksen tulee olla suomalaisessa omistuksessa
  • Palvelu tuotetaan Suomessa
  • Lisäksi verkkokaupan tulisi esittää maksu- ja toimitusehdot selkeästi, asiakaspalvelun ja varaston tulisi olla Suomessa ja toimitusten tulee tapahtua Suomesta käsin. Verkkokaupasta pitää myös olla selkeästi löydettävissä rekisteriseloste.
Lue lisää
kysymysmerkki_jasenmaksut

Mitä merkin käyttöoikeus maksaa?

Jäsenmaksu koostuu yrityksen kokonaisliikevaihtoon perustuvasta maksusta sekä merkin käyttöoikeusmaksusta, joka on 0,01 % niiden tuotteiden tai palveluiden liikevaihdosta, joille merkki myönnetään. Maksu on 97–5900 euroa vuodessa riippuen yrityksen liikevaihdosta.

Jos esimerkiksi yrityksen kokonaisliikevaihto on 1 000 000 € ja Avainlippu-tuotteiden liikevaihto 500 000 €, on jäsenmaksu 628,00 € / vuosi. Voit katsoa jäsenmaksulaskurista, mikä maksusi suuruus tulisi olemaan.

Laske jäsenmaksusi
Avainlippu kuluttajille

Mitä Avainlippu merkitsee kuluttajille?

  • Avainlipun nähdessään kuluttaja tietää yhdellä silmäyksellä, että tuote on valmistettu tai palvelu on tuotettu Suomessa.
  • Avainlipun myönnetään vain sellaisille tuotteille ja palveluille, jotka täyttävät merkin kriteerit. Sen sijaan Suomen lipun käyttöä tuotteiden tai palveluiden yhteydessä ei valvota, joten Avainlippu kertoo suomalaisuudesta luotettavammin kuin Suomen lippu.
  • Avainlippu on lähes kaikkien suomalaisten (90 %) tuntema merkki.
  • Avainlipun tuntevista selkeä enemmistö (71 %) kokee, että Avainlippu vaikuttaa omaan ostopäätökseen.
  • Avainlippu motivoi ostamaan 74 % suomalaisista.
  • 41 % suomalaisista tarkistaa ennen ostopäätöksen tekemistä löytyykö tuotteesta tai palvelusta Avainlippu.
  • Avainlippu-merkki vaikuttaa positiivisesti työnantajamielikuvaan 63 prosentilla merkin tuntevista.
  • Avainlippu-merkki kuvastaa suomalaisille tutkimuksen mukaan seuraavia asioita: suomalainen, luotettava, laadukas, vastuullinen, rehellinen, työllistävä, kestävä, arvovalinta.

Näyteikkuna

Tarinoita Avainlippu-yrityksistä sekä ajankohtaisia työhön liittyviä ilmiöitä.

Case

Hiilineutraali ruokaketju on Atria Suomi Oy:n tärkein tavoite

Atria laajentaa aurinkopuistoaan ja kaksinkertaistaa nykyisen paneelitehon. Yritys rakentaa yhdessä Solarigo Systems Oy:n kanssa Atrian Aurinko -aurinkovoimalan laajennuksen Nurmon tehtaan yhteyteen. Uusiutuvan energian hyödyntäminen ja energiaomavaraisuus ovat Atrialle tärkeitä tavoitteita hiilineutraalisuustavoitteemme lisäksi.

Lue lisää »
Lue Avainlippu-merkin myöntämiseen ja käyttöön liittyvät säännöt. Säännöt »
Katso Avainlippu-merkin toimikunnan kokoonpano ja seuraavat merkkien myöntämispäivät. Toimikunnat »
Logon, graafisen ohjeistuksen, viestintäohjeet ja muut materiaalit saat käyttöösi extranetistä. Extranet »
Pohdituttaako jokin asia? Katso löytäisitkö vastauksen usein kysytyistä kysymyksistä. Usein kysytyt »

Avainlippu-yritykset kertovat

Havui / Saija Helin, yrittäjä, suunnittelija, artesaani

"Moni kuluttaja, itseni mukaan lukien, arvostaa kotimaisuutta ja se on yksi merkittävistä ostokriteereistä."

Delingua Oy / Katja Virtanen, toimitusjohtaja

"Kilpailijamme ovat pääosin ulkomaisia. Avainlipulla erotumme massasta ja tuomme esiin toimintamme suomalaisia arvoja."

Scandinavian Outdoor / Johanna Rantala, toimitusjohtaja

"Asiakkaamme arvostavat sitä, että olemme kotimainen yritys, ja Avainlipun avulla pystymme viestimään siitä selkeästi."

The Finland Shop / Pauliina Pölönen, Founder

"Suomalaisuus nähdään kansainvälisesti luotettavana, turvallisena, ekologisena ja vastuullisena, ja sitä on helppo kommunikoida Avainlippu-merkin avulla."