Jouluostokset vilkastuvat: suomalaisuus näkyy jouluhankinnoissa

Suomalaisten tämän vuotiset jouluostokset saivat lisävauhtia viime viikon veronpalautuksista. Jouluna suomalaisuus näkyy niin lahjoissa kuin kodin laittamisessa joulukuntoon. Jouluhankinnoista reilu kolmannes suomalaisista ostaa yli puolet Suomessa tehtynä, selviää Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Sinivalkoinen jalanjälki -kyselystä.

– Jouluostokset alkavat perinteisesti toden teolla viime viikolla maksetuista veronpalautuksista. On ilahduttavaa huomata, kuinka suomalaisuus näkyy niin lahjaostoksilla kuin esimerkiksi kodin koristelussa ja sisustamisessa. Tällä on merkitystä koko kansantaloudelle, koska suomalaiset käyttävät lahjoihin ja muihin jouluhankintoihin tänäkin vuonna keskimäärin reilut 500 euroa, tutkimuspäällikkö Jokke Eljala Suomalaisen Työn Liitosta kertoo.

Suomalaisen Työn Liiton teettämän kyselyn mukaan 37 prosenttia suomalaisista suunnittelee käyttävänsä yli puolet joulubudjetistaan Suomessa tehtyihin tuotteisiin, kun mukaan ei lasketa ruokahankintoja. Suomalaisen Työn Liitto selvitti suomalaisten arvioita siitä, miten suuri osa heidän jouluhankinnoistaan tulee olemaan kotimaisia. Jouluruokien suomalaisuusaste on niin korkea, että ne jätettiin tutkimuksen ulkopuolelle.

– Tänäkin vuonna suomalaisuuden merkityksestä ja kuluttajien mahdollisuuksista luoda uutta työtä Suomeen muistuttanut Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjamme huipentuu jouluun. Suomeen syntyisi vuositasolla 10 000 uutta työpaikkaa, jos jokainen suomalainen kuluttaisi kuukausittain kymmenen euroa enemmän kotimaisiin tuotteisiin tai palveluihin, Eljala sanoo.

Suomalaisten joulubudjetit ovat viimevuotisella tasolla. Suomalaiset arvioivat kuluttavansa Nordean teettämän tutkimuksen mukaan keskimäärin 514 euroa jouluvalmisteluihin. Lahjoihin kuluu reilu 300 euroa ja ruokiin sekä muihin valmisteluihin noin 200 euroa.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin lokakuussa ja siihen vastasi 1107 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Kysymyksen vastausvaihtoehdot kartoitettiin esitutkimuksella osana tutkimusta.

Kuinka suuren osan jouluhankinnoista arvioit olevan Suomessa tehtyjä (pl. ruoka)?

  • 0-10%  vastaajista 7 %
  • 11-30% vastaajista 15 %
  • 31-50% vastaajista 19 %
  • 51-75% vastaajista 17 %
  • 76-100 % vastaajista 20 %
  • En osaa sanoa, vastaajista 22 %

Lisätietoja:

Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@avainlippu.fi
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 369 4949, hanna.malinen@avainlippu.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Kampanjassa ovat mukana kaikki K-raudat, Rautiat, K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat sekä lähes 60 elintarvikevalmistajaa ja käyttötavara- tai rakennustuoteteollisuuden yritystä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi