10 eurolla 10 000 työpaikkaa

Koronatilanteessa yritykset ovat ahtaalla, kun kassavirrat tyrehtyvät. Lomautukset vavisuttavat ihmisten taloutta ja epävarmuus on vallitseva tila. Näinä aikoina on erityisen tärkeää, että kohdistamme ostomme suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin. Jos jokainen suomalainen ostaisi 10 eurolla kuussa suomalaisia tuotteita ja palveluita, voisimme säilyttää jopa 10 000 työpaikkaa. Mutta mihin tämä laskelma perustuu?

Laskelma ei ole hatusta temmattu, vaan perustuu kansantalouden laskelmiin. Suomalaisen Työn Liitto on eri vuosikymmeninä nostanut esiin suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen vaikutusta työllisyyteen. Yksinkertaistettujen viestien taakse kätkeytyy järeitä panos-tuotos-laskelmiin pohjautuvia laskelmia.

Panos-tuotostaulukoita soveltavien tutkimusten mukaan jokaisella ostopäätöksellä on kerrannaisvaikutuksen myötä merkittävä vaikutus työpaikkoihin. Kulutuskysyntä vaikuttaa suoraan yritysten kassavirtaan sekä välillisesti valinnat vaikuttavat myös alihankkijoiden, logistiikan ja kaupan mahdollisuuksiin työllistää. Kulutuksen lisäksi myös verotulot lisääntyvät, joka myös tuo työtä Suomeen, kun verorahoja käytetään julkiseen tuotantoon.

Kansantalouden panos-tuotostaulukot antavat kuvan kotimaisen tuotantotoiminnan rakenteesta ja toimialojen välisistä riippuvuuksista tuoteryhmittäin. Toisin sanoen panos-tuotostaulukoista pystyy laskemaan auki, kuinka paljon esimerkiksi huonekalun valmistaminen ja myyminen suomalaisin voimin tuottaa työtä Suomeen. Tällöin puhutaan huonekalun valmistuksen välittömistä kustannuksista kuten raaka-aineet ja huonekalun valmistaminen ja välillisistä kustannuksista, esimerkiksi huonekalun kuljettaminen tehtaalta kauppaan sekä myyjän työ.

Keskiarvollisesti voidaan siis panos-tuotoslaskelmien perusteella sanoa, että jos jokainen suomalainen käyttäisi kuukausittain 10 euroa lisää kotimaisiin ostoksiin, merkitsisi se vuositasolla noin 10 000 työpaikkaa. Nyt voimme tehdä tämän tärkeän valinnan välttämättömyystarvikkeiden kohdalla sekä mahdollisuuksien mukaan myös muissa hankinnoissa. Vielä suuremmat vaikutukset ovat sillä, jos voimme tehdä saman päätöksen myös työpaikalla.

Suomalaisen Työn Liitolla on lähes 4300 jäsenyritystä, jotka suunnittelevat ja valmistavat tuotteitaan Suomessa, tuottavat kotimaisia palveluita tai toimivat yhteiskunnallista hyvää tuottaen. Avainlippu-, Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkit kertovat näistä tuotteista ja palveluista, jotka löydät kaikki ylläpitämästämme Sinivalkoinenvalinta.fi-verkkopalvelusta.

Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Tehtävämme on vaikuttaa ostopäätöksiin, jotta työpaikat säilyvät ja uusia syntyy. Juuri nyt tämä tehtävä on tärkeämpi kuin koskaan, meidän tulee tehdä kaikki voitavamme nykyisten  työpaikkojen säilyttämiseksi, jotta selviämme poikkeusaikojen yli ja pääsemme aikanaan palaamaan normaaliin elämään.