Onko verkkokaupan kotimaalla väliä?

Välillä tuntuu siltä, että verkkokauppa on villi länsi, jossa on mukana kaikenlaisia toimijoita. Mukaan mahtuu valitettavasti suoranaisia huijaussivustoja, jotka saattavat nopealla vilkaisulla vaikuttaa kotimaisilta verkkokaupoilta. Kotimaisuus kannattaakin kääntää kilpailueduksi, jolla voit kotimaan markkinoilla erottautua luotettavana toimijana.

Miksi kotimaisuuden esiin tuominen kannattaa verkkokauppiaalle?

Olemme Suomalaisen työn liitossa tutkineet vuosia kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavia arvoja ja asenteita. Näihin tutkimuksiin peilaten onkin helppo arvioida, että verkkokaupan kotimaisuus voi olla kotimaan markkinoilla kilpailuetu, sillä monet kuluttajat liittävät suomalaisuuteen luotettavuuden, vastuullisuuden ja turvallisuuden. Kotimaiset verkkokaupat ovat helpommin valvottavissa kuin ulkomaiset, ja esimerkiksi asiakaspalvelu kotimaisen verkkokaupan kanssa toimii yleensä vaivattomasti.

Lisäksi kotimaisuuden esiintuominen voi tukea yrittäjän omaa arvomaailmaa ja identiteettiä. Monet yrittäjät ovat ylpeitä siitä, mitä he tekevät, ja haluavat tukea suomalaista työtä ja hyvinvointia. Kotimaiset verkkokaupat maksavat veronsa Suomeen ja työllistävät oman henkilökunnan lisäksi myös esimerkiksi varastoinnin, logistiikan sekä ohjelmistoalan osaajia. Tämä hyvän kierto kannattaa tuoda näkyväksi.

Miten tuoda esiin verkkokaupan kotimaisuus luotettavasti?

Olemme Suomalaisen työn liitossa myös lanseeranneet Avainlippu-merkistä ”Suomalainen verkkokauppa” -merkin, jonka voi saada, mikäli verkkokauppa täyttää seuraavat kriteerit:

  • verkkokaupassa on maksu- ja toimitusehdot selkeästi esillä, asiakaspalvelu ja varasto ovat Suomessa ja toimitukset tapahtuvat Suomesta käsin
  • EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen rekisteri- ja tietosuojaseloste on selkeästi löydettävissä
  • yritys on suomalaisessa omistuksessa ja pääkonttori sekä johto ovat Suomessa
  • verkkokauppapalvelu tuotetaan Suomessa ja sen kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia omakustannusarvosta

Avainlippu-merkkiä on myönnetty vuodesta 1975 lähtien Suomessa valmistetuille tuotteille, ja vuodesta 1995 sitä on myönnetty myös suomalaisille palveluyrityksille. Vuodesta 2022 lähtien merkki on myönnetty noin 300 verkkokaupalle. Merkki muuttuu ja kehittyy ajassa, kuten on muuttunut suomalainen työkin.

Jos haluat kuulla aiheesta lisää, kuuntele Toivoa ja teetä yrittäjille -podcast, jossa keskustelen aiheesta yrittäjä ja verkkokauppias Sari Rauvanto-Erikssonin kanssa.

Jos haluat tietää lisää suomalaisten verkkokauppakäyttäytymisestä, niin tutustu tekemäämme Katsaus suomalaiseen verkkokauppaan 2023 -raporttiin.