Kotimaiset verkkokauppiaat kertovat: Avainlippu auttaa erottautumaan ulkomaisista verkkokaupoista

Suomalaisen Työn Liitto on lanseerannut Avainlipusta oman version suomalaisille verkkokaupoille, koska kotimaisuus tuo tutkimusten mukaan selkeää kilpailuetua ulkomaisiin verkkokauppoihin nähden. Kuluttajat kokevat toisinaan myös hankalaksi erottaa kotimaiset verkkokaupat ulkomaisista, minkä lisäksi verkko on pullollaan huijaussivustoja. Verkkokauppiaat ovatkin ottaneet uuden ”Suomalainen verkkokauppa” -Avainlippu-merkin ilolla vastaan.

Jotta verkkokauppa voi saada Avainlipun käyttöönsä, tulee sen täyttää seuraavat vaatimukset:

  • Yrityksen pääkonttorin ja johdon tulee olla Suomessa
  • Yrityksen tulee olla suomalaisessa omistuksessa
  • Palvelu tuotetaan Suomessa
  • Palvelun kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia omakustannusarvosta
  • Lisäksi verkkokaupan tulisi esittää maksu- ja toimitusehdot selkeästi, asiakaspalvelun ja varaston tulisi olla Suomessa ja toimitusten tulee tapahtua Suomesta käsin. Verkkokaupasta pitää myös olla selkeästi löydettävissä EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen rekisteri- ja tietosuojaseloste.

Jo yli 200 verkkokaupalle on myönnetty Avainlippu-verkkokauppamerkin käyttöoikeus.

Lue lisää verkkokaupoille myönnettävästä Avainlipusta

Lue ”Katsaus suomalaiseen verkkokauppaan 2023” -raportti

Hae merkkiä