Joulututkimus 2011

Suomalaisen Työn Liitto kehottaa kaikkia suomalaisia tekemään valintoja sinivalkoisen joulun puolesta. Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimus Oy:llä teettämän tutkimuksen mukaan sinivalkoisista valinnoista saa hyvän mielen ja niistä voi nauttia joulun jälkeenkin. Liiton mukaan sinivalkoiselle joululle on sosiaalinen ja taloudellinen tilaus.

Tutkimuksemme osoittaa, että jouluun sijoitetaan yhä enemmän rahaa ja vastuullisuuden merkitys kuluttajilla lisääntyy. Joulun merkitys suomalaiselle kulutustavarateollisuudelle ja palveluille on äärimmäisen tärkeä. Muun muassa kirjojen ja kultasepän tuotteiden joulumyynti on viidennes koko vuoden myynnistä. Joulukaupan työllisyysvaikutus on kokonaisuudessaan noin 10 000 henkilötyövuotta, sanoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Pekka Tsupari.

Kuluttajat arvioivat käyttävänsä omiin jouluvalmisteluihinsa ja lahjahankintoihin keskimäärin 465 euroa. Vuonna 2010 summa oli 439 euroa. Kasvua viime vuodesta on yli viisi prosenttia. Joululahjoihin käytetään tänä vuonna keskimäärin 295 euroa ja verkkokauppaan 44 euroa. Joululahjat ovat yli 60 prosenttia koko joulun budjetista.

Lue tutkimusraportti »