Avainlippu-yritys: ota uudet raikkaat materiaalit käyttöösi

Avainlippu ohjaa valintapäätöksiä suomalaiseen työhön. Viestien ja merkkien viidakossa se on pitänyt pintansa jo yli 50 vuotta. Avainlippu tunnetaan, sen viesti on selkeä ja sitä pidetään luotettavana osoituksena suomalaisesta työstä. Erityisenä vahvuutena on yli 3000 Avainlippu-yrityksen joukkovoima, joka tuo omassa markkinointiviestinnässään esille suomalaisen työn tuotoksia ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­— tuotteita ja palveluita.

Tässä ajassa suomalaisella työllä on korostunut merkitys, mikä näkyy myös myynnissä. Avainlippu-tuotteiden myynti kasvoi viime vuonna K-ryhmän ketjuissa tammi-marraskuussa 20 prosenttia eli huomattavasti enemmän kuin päivittäistavarakauppa. Nyt on siis oivallinen aika tuoda suomalaisen työn merkkiä — Avainlippua — vahvasti esille.

Vuonna 2021 uudistamme ja raikastamme Avainlipun visuaalisia aineistoja. Haluamme tuoda viesteihin selkeyttä, tunnetta ja huomiota herättävää visuaalisuutta. Konseptiotsikkona pysyy hyvin toimiva ”Onhan siinä Avainlippu”. Viesti ”Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä” tuodaan nyt myös visuaaliseen muotoon kuten myös kehote ”Valitse työtä Suomeen”. Uutuutena on Avainlipun ympärille tuotu puhekupla, joka nappaa huomion ollen samalla vekkuli ja informatiivinen. Tunnetta ja aitoutta tuomme kuvien avulla.

Olemme tehneet uusia, helposti käytettäviä aineistoja kaikkien Avainlippua kantavien yritysten käyttöön. Uudet aineistot ovat ladattavissa extranetissa. Uusien aineistojen myötä on optimitilaisuus tehdä ryhtiliike ja laittaa kerralla yrityksenne Avainlippu-asiat kuntoon. Tässä muistilista avuksesi:

1. Kirjaudu extranetiin
Täältä voit tarkistaa, mille tuotteillesi/palveluillesi on myönnetty Avainlippu, voit lisätä yrityksesi yhteyshenkilöitä asiakas- ja uutiskirjerekisteriimme sekä tehdä uusia Avainlippu-hakemuksia. Aineisto-osiossa on valtavasti erilaisia aineistoja, jotka ovat sinua varten. Jos tunnuksesi ovat hukassa, voit tilata uudet extranetin kirjautumissivun ”Unohtuiko tunnus/salasana?” -toiminnon kautta. Jos sinua ei ole ollenkaan rekisterissämme ja haluat extranet-tunnukset, laita viesti nina.pohjoiskoski@suomalainentyo.fi

2. Tarkista, että kaikilla Avainlipun kriteerit täyttävillä tuotteillasi/palveluillasi on käyttöoikeus.
Avainlipusta tuleva lisäkustannus on vain 0,01 % merkkituotteiden/palveluiden liikevaihdosta. Voit laskea jäsenmaksusi sivuillamme olevan laskurin avulla. Avainlippua voi käyttää myös yrityksen/brändin yhteydessä, mikäli vähintään 75 prosenttia yrityksen/brändin liikevaihdosta on Avainlippu-tuotteita. Tarkista, saatko tämän ehdon täyttymään.

3. Tee luettelo kaikista verkkosivuistasi, somekanavistasi, mainosmateriaaleistasi ym., jonne Avainlippu-aineisto pitää päivittää.
Avainlipun käyttömahdollisuuksia on valtavasti. Voit tulosta sertifikaatin aulaan ja kokoustilaan, hyödyntää merkkiä messuilla, painattaa tiimipaidat henkilöstölle yms. Vinkkejä käyttötavoista saat tästä videosta.

4. Lataa uudet Avainlippu-aineistot extranetin Aineistot-osiosta.
Aineistopankissa on myös paljon tietoa, opastusta ja neuvoja. Tarjolla ovat esim. 12.1. pidetyn Teams-tilaisuuden esitykset. Tilaisuudessa esittelimme Avainlippu-kampanjan vuosikellon sisällön sekä kerroimme, mitä uusia aineistoja olemme tuottaneet. Katja Mikkola LM Somecolta kävi läpi vuoden 2021 sometrendejä ja antoi vinkkejä siihen, miten uusia aineistoja kannattaa käyttää omassa viestinnässään ja markkinoinnissaan.

5. Liity Avainlippu-yritysten Facebook-ryhmään.
Kuulet ensimmäisten joukossa tulevista tilaisuuksista ja uusista aineistoista. Somessa kannattaa muutenkin käyttää ahkerasti aihetunnisteita #Avainlippu ja #OnhansiinäAvainlippu.

6. Muista, että Suomalaisen Työn Liiton porukka on juuri sinua varten!
Otathan meihin yhteyttä, jos on jotain mielen päällä. Yhteystietomme näet täältä. Arvostamme yhteydenottoasi!

7. Muistathan myös tärkeimmän: Valitse työtä Suomeen!