Joka kolmas suomalainen kertoo muuttaneensa jouluviettotapojaan vastuullisempaan suuntaan, ruoka ja yhdessäolo edelleen tärkeintä

Joulunvieton vastuullisuudesta ja joululahjojen alkuperästä ollaan tänä jouluna tarkkoja. Jo yli kolmannes suomalaisista kertoo tekevänsä joululahjahankintansa kotimaisista verkkokaupoista. Niin ikään kolmannes korostaa joulun vietossa vastuullisuutta, ja suurin osa suomalaisista pitää joululahjojen hankinnassa tärkeänä niiden alkuperää. Joulu merkitsee suomalaisille kuitenkin ennen kaikkea yhdessäoloa jouluruuan äärellä.

Suomalaisen työn liiton tilaamasta Tuhat suomalaista -tutkimuksesta käy ilmi, että valtaosalle suomalaisista (70 prosenttia) joulussa on tärkeää yhdessäolo läheisten kanssa jouluruoasta nauttien, ja se korostuu erityisesti nuoremmissa ikäryhmissä, kuten myös lomapäivät, lepo ja nukkuminen.

Yli puolet suomalaisista haluaa ostaa joululahjaksi kotimaisia tuotteita ja palveluita. Etenkin naiset suosivat kotimaista alkuperää olevia lahjoja miehiä enemmän ja samoin iän noustessa kotimaisuuden merkitys kasvaa. Joka toinen suomalainen siis suosii kotimaisia lahjoja, kun taas kolmannekselle suomalaisista lahjan alkuperämaalla ei ole niin suurta merkitystä. Joulunvietossa vastuullisuusuudella on merkitystä ja se on tärkeää yhä useammalle suomalaiselle.

– Vastuullisuudesta puhutaan paljon ja siksi halusimmekin tutkia sen merkitystä suomalaisten joulussa. Peräti joka kolmas suomalainen kertoo muuttaneensa jouluviettotapojaan vastuullisempaan suuntaan. Naiset ja nuoret ovat tutkitusti vastuullisuuden edelläkävijöitä ja niin tässäkin asiassa. Erityisesti juuri he ovat muita enemmän muuttaneet joulunviettotapojaan vastuullisemmiksi. Tämä näkyy muun muassa siten, että joulupöydässä suositaan kasvisvaihtoehtoja ja kotimaisia tarjottavia, lahjat ovat aineettomia ja vähemmän materiaalisia, ostokset tehdään harkiten ja niissä suositaan kotimaisia tuotteita ja palveluita, kertoo itsekin jouluihmiseksi tunnustautuva Suomalaisen työn liiton toimitusjohtaja Katri Viippola.

Joulu voi myös ärsyttää, etenkin jos se aiheuttaa riitelyä, liiallista hössötystä, yleistä kiirettä ja liiallista kaupallisuutta. Lahjojen saaminen ei ole niinkään tärkeää, mutta lahjojen antamisen kokee mieluisaksi 40 prosenttia suomalaisista.

Tavallisimmin joululahjat hankintaan tavarataloista, supermarketeista ja erikoisliikkeistä, mutta suomalaiset verkkokaupat ovat jo neljänneksi suosituin ostopaikka. Vaikeasta taloudellisesta tilanteesta riippumatta hieman yli puolet suomalaisista suunnittelee käyttävänsä saman verran rahaa jouluun kuin edellisenäkin jouluna. Neljännes kuitenkin kertoo käyttävänsä rahaa jouluun aiempaa vähemmän.

Iro Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin internetissä Iro Research Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa 10.–18.10.2023. Tutkimuksen otos, N=1000, painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti.

Tutustu tutkimusraporttiin tästä.

Lisätietoja:

Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen työn liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@suomalainentyo.fi

Katri Viippola, toimitusjohtaja, jouluihminen, Suomalaisen työn liitto, 0400 129 500, katri.viippola@suomalainentyo.fi

Suomalaisen työn liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä: Avainlippu-, Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkit. Tehtävämme on kannustaa valitsemaan työtä Suomeen. www.suomalainentyo.fi