Design from Finland

Jussi 1/2016 on ilmestynyt

Tämän kertainen Suomalaisen Työn Liiton jäsen- ja sidosryhmälehti Jussi keskittyy erityisesti yhteiskunnallisiin yrityksiin ja niiden tuottamiin yhteiskunnallisiin vaikutuksiin. Lehdessä avataan sitä, mitä yhteiskunnallinen yritys tarkoittaa ja esitellään muutama mielenkiintoinen yhteiskunnallinen yritys.

Design from Finland -merkkejä myönnetty

Huhtikuun kokouksessa Design from Finland -merkin sai ennätyksellisen suuri joukko muotoilua hyödyntäneitä yrityksiä eri puolilta Suomea. Iso joukko vaatteita ja asusteita merkinsaajina sekä muutama uusi toimialavaltaus. Kurkkaa kattava lista viimeisimmäksi myönnetyistä merkeistä alta.

Legkov, Northug ja ketä meitä siinä nyt oli

Kaarramme Lahdessa kisa-alueen vieressä olevalle parkkipaikalle. Hieman kiireessä, päivän ensimmäinen lähtölaukaus kajahtaa kohta – voikohan tähän jättää? Kukas tuo onkaan, joka tuossa juuri nousee autosta? Näyttää tutulta, mietin ääneen. Alexander Legkov, toteaa hiihtoa vähän enemmän seuraava kollega. Aivan, tämä parkkipaikka ei tainnutkaan olla meille. Jatkamme matkaa seuraavalle parkkipaikalle, ja ehdimme naisten kisan starttiin.

Aina jäljillä

Huimassa nosteessa oleva paikannuspalvelukehittäjä Yepzon Oy aikoo alansa markkinajohtajaksi vielä vuoden sisällä. Yhtiö tähtää suoraan kansainvälisille markkinoille. Yepzon sai viime keväänä Design from Finland -merkin.

Pyyhkeitä aasialaisille

Japanista muodostui sisustus- ja käyttötekstiilibrändi Saanan ja Ollin korkeakoulu. Tie kansainväliseen bisnekseen avautui jo opiskeluaikana.

Muotoiltua palvelua

Palvelumuotoilu on tämän hetken kuuma peruna. Kuten parhaat asiat yleensä, sekin on lopulta yksinkertainen juttu: kun asiakas otetaan mukaan suunnitteluun jo varhaisessa vaiheessa, syntyy parempia tuloksia.

Kyselytutkimus kertoo: näitä tuotteita suomalaiset veisivät ulkomaantuliaisiksi

Suomalaiset luottavat varsin perinteisiin tuotteisiin valitessaan tuliaisesineitä ulkomaille, selviää Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan tutkimuksesta. Suomalaiset vievät mieluiten tuliaisiksi ulkomaille suomalaisia käsitöitä, Muumi-mukeja ja kirjan Suomesta. Käsitöiden kannalla olivat varsinkin naiset (25 % vastaajista), kun Muumi-mukit olivat viemisinä erityisesti nuorten mieleen (25 % vastaajista).

Design from Finland -merkkejä myönnetty

Helmikuun kokouksessa Design from Finland -merkin sai ennätyksellisen suuri joukko muotoilua hyödyntäneitä yrityksiä. Mukana on tuotteita, tuoteryhmiä ja palveluja monelta toimialalta, suurista yrityksistä yksinyrittäjiin.