Avainlippu

Pisarasuoja on osa hygieenistä esillepanoa

Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen tuoreen selvityksen mukaan Helsingin hotellien, ravintoloiden ja kahviloiden tyypillisempiä ongelmia ovat väärät tarjoilulämpötilat ja pisarasuojien puute.

Hiottu brändi

Hiomapapereita, -koneita ja -materiaaleja valmistavan KWH Mirkan tuotteista yli 95 prosenttia menee vientiin, mutta siitä huolimatta Avainlippu toimii tärkeänä brändäyksen välineenä.

Viileää muotoilua

Festivo-kylmälaitteiden suunnittelu tehdään Suomessa sekä tekniikan että muotoilun osalta. Eikä siinä kaikki: laitteet myös valmistetaan täällä – käsityönä – ja komponenteista jopa 80 prosenttia on suomalaista alkuperää.

Suomalaista lankkuparkettia

Suomalainen perheyritys Timberwise on valmistanut lankkuparkettia Loimaalla vuodesta 2000. Yrityksen alkuaikoina tuotannosta meni vientiin 90 prosenttia, nyt luku on 70. Muutos johtuu pääosin kotimaisen kysynnän kasvusta.

Aika ennen Avainlippua

Suomalaisen Työn Liiton toiminta-ajatukseen on aina kuulunut suomalaisten tuotteiden alkuperämerkin aikaansaaminen, myöntäminen ja valvominen. Käytössä on ollut kolme eri symbolia: Kuusi-, Leijonanpää- Avainlippu-merkki.

Alkuperämerkin tarina

Avainlippu syntyi kampanjatunnukseksi, kehittyi alkuperämerkiksi, tuli jäsentunnukseksi, muodostui menestysbrändiksi. Merkin tärkein tehtävä on tietenkin jatkuvasti ollut edistää suomalaisten tuotteiden menekkiä. Avainlippu-brändi pitää vahvasti pintansa vielä tänäkin päivänä.

Vuoden Kultaseppä 2015 on Heikki Hartikainen

Suomen Kultaseppien Liitto ry. on vuodesta 1987 vuosittain nimennyt Vuoden Kultasepän. Vuoden Kultasepäksi nimetään henkilö, joka tunnetaan etevänä kulta- tai hopeaseppänä ja on työskennellyt alalla vähintään viisi vuotta tai jolla on muita erityisiä ansioita kultasepänalalla.