Hiottu brändi

transparent image

Hiomapapereita, -koneita ja -materiaaleja valmistavan KWH Mirkan tuotteista yli 95 prosenttia menee vientiin, mutta siitä huolimatta Avainlippu toimii tärkeänä brändäyksen välineenä.

KWH Mirkan pääpaikkana on 500 ihmisen Jepuan kylä. Tehtaita löytyy myös Oravaisista, Pietarsaaresta ja Karjaalta. Mirka työllistää yhteensä 1080 henkilöä, ja se kuuluu KWH-ryhmään, joka on suomalainen perheyritys.

– Me olemme ylpeitä siitä, että toimimme Suomessa ja pystymme kehittämään täällä osaamistamme. Siksi myös Avainlippu tukee hyvin tuotteitamme. Meidän kilpailukykymme tulee erikoisosaamisesta ja innovaatioista. Halpatuotantomaissa ollaan aika hyviä prosessi-innovoinnissa, mutta ei ehkä yhtä hyviä tuoteinnovoinnissa, kertoo KWH Mirkan toimitusjohtaja Stefan Sjöberg.

Yhtiö on esimerkiksi kehittänyt pölytöntä hiontaa, jossa hiontapöly otetaan imurilla talteen hiomatekstiilin läpi.

– Me emme kilpaile hinnalla vaan laadulla. Joku pystyy aina tekemään halvemmalla, jos sille tielle lähdetään.

Sjöbergin mielestä suomalaisten pitäisi markkinoida itseään paremmin maailmalle ja unohtaa turha vaatimattomuus.

– Suomalaiset ovat liian kriittisiä itseään kohtaan. Meillä on loistava koulutustaso, ammattitaito ja innovaatioita vaikka kuinka paljon. Nykyään suomalaisessa yritysmaailmassa on kuitenkin vaikea tehdä ideasta bisnestä. Tarvitaan paljon erilaisia hyväksyttyjä suunnitelmia ja lupia ennen kuin pääsee edes kunnolla alkuun; kynnys on korkea. Tästä syystä kaikki uudet ideat eivät pääse välttämättä edes valloilleen, Sjöberg pohtii.

Teksti Petteri Pohjonen
Kuva KWH Mirka

Jaa artikkeli