Alkuperämerkin tarina

Avainlippu syntyi kampanjatunnukseksi, kehittyi alkuperämerkiksi, tuli jäsentunnukseksi, muodostui menestysbrändiksi. Merkin tärkein tehtävä on tietenkin jatkuvasti ollut edistää suomalaisten tuotteiden menekkiä. Avainlippu-brändi pitää vahvasti pintansa vielä tänäkin päivänä.

Avainlippu syntyi vuonna 1965 iskeväksi ja isänmaallisuuteen vetoavaksi kampanjatunnukseksi, jonka suunnitteli mainostoimisto Erva-Latvalan graafikko Olavi Reinilä. Valtio kustansi Osta suomalaista -kampanjan tasapainottaakseen kansantaloutta ja perusti kotimaisuuskampanjointia varten erityisen Kotimaisen tuotannon valtuuskunnan, jossa elinkeinoelämä ja poliitikot toimivat yhdessä. Suomalaisia yrityksiä rohkaistiin käyttämään Avainlippua omissa mainoksissaan ja tuotteissaan.

Alkuperämerkki sukkahousuihin ja vessapaperiin

Avainlippu kulki pysyvänä elementtinä mukana valtuuskunnan kampanjoissa aina 1970-luvun puoliväliin, jolloin kauppa- ja teollisuusministeriö päätti tehdä Avainlipusta valvotun alkuperämerkin. Ensin valmisteltiin tutkimus tuotteiden kotimaisuusasteen määrittämisestä. Elokuussa 1975 oltiin niin pitkällä, että Avainlipun ensimmäinen ohjesääntö hyväksyttiin ja ensimmäiset valvotut Avainlippu-oikeudet myönnettiin. Näihin pioneereihin lukeutuivat muun muassa Norlynin sukkahousut, Nokian WC-paperi ja Finn-Matchin tulitikut.

Valtion takaama ja käyttäjille täysin ilmainen Avainlippu-alkuperämerkki oli välitön menestys, jonka suosio ohitti hujauksessa Suomen Työn Liiton Leijonanpää-merkin. Kahden rinnakkaisen merkin pattitilanteesta päästiin, kun Kotimaisen tuotannon valtuuskunta ja Suomen Työn Liitto yhdistyivät vuoden 1978 alusta Kotimaisen Työn Liitoksi. Avainlipusta tuli uuden liiton jäsenmerkki.

Hienovaraista päivittämistä 2000 ja 2011

Suomalaisen Työn Liitto on vaalinut ja kehittänyt huolellisesti Avainlipun brändiä. Liiton kotisivut ja lehti kantavat tunnuksen nimeä. 1990-luvun myllerryksessä merkkiin ja sen myöntämiskriteereihin kaavailtiin tuntuvia muutoksia, mutta lopulta se uusiutui varsin hienovaraisesti. Vuoden 2000 alussa esitellyn kosmeettisen operaation Avainlipulle toteutti Viherjuuren Ilmeen Ilmo Valtonen.

Elokuussa 2011 Avainlippu sai rinnalleen uuden tunnuksen, Design from Finland -merkin. Merkkikilpailun voittaja Marika Perätalo päivitti myös samalla Avainlipun ilmettä. Vuonna 2015 50 vuotta täyttävä merkki porskuttaa yhä vahvasti, alati uusiutuen.