Kuntien tekemien hankintojen arvo on yli 20 miljardia euroa vuosittain ja sen pystyy ohjaamaan kotimaisiin hankintoihin, jos tahtotilaa löytyy. Kuntien valinnoilla on tärkeä vaikutus työpaikkojen syntymiseen. Pian valittavilla kunnanvaltuutetuilla on valta vaikuttaa hankintapäätöksiin kotimaisten tuotteiden ja palveluiden valitsemiseksi kuntastrategiassa tai -ohjelmassa, joka on olemassa yhä useammassa (69 %) kunnassa.
Design from Finland
Vastuullisuus puhuttaa kaikkia, mutta mistä me puhumme, kun puhumme vastuullisuudesta?
Nykyisin vastuullisuutta ei voi välttää. Se tunkee esiin mainoksissa, mainoslauseissa, markkinoinnissa, uutisissa, yritysten verkkosivuilla ja ihmisten keskusteluissa. Vastuullisuus herättää tunteita. Suomalaisen Työn Liitossa puhumme aktiivisesti vastuullisuuden merkityksestä.
Suomalaisen Työn Liiton tutkimukset selvittävät eri asiakasryhmien ostovalintoihin vaikuttavia tekijöitä
Olet varmaan kuullut, että suomalaisuuden suosiminen on ollut ennätysluvuissa viime aikoina? Niin on myös suomalaisuudesta kertovien merkkien tunnettuus, kuten Avainlippu- ja Design from Finland -merkkien.
Jäsenyritys, tutustu uuteen aineistopankkiimme
Extranet ja sieltä löytyvä aineistopankki on tärkein jäsenyrityksillemme suunnattu palvelu. Kehitimme aineistopankkia yhdessä jäsenyritystemme kanssa vastaamaan paremmin jäsenillemme tarjottavan aineistomäärään vaatimuksia ja nyt uusi aineistopankki on avattu. Mikä on muuttunut vanhaan verrattuna? Minäpä kerron.
Ehdota Vuoden Designteko 2021 -tunnustuksen saajaa!
Pian on aika myöntää jälleen Vuoden Designteko -tunnustus! Ehdokkaina ovat kaikki Design from Finland -jäsenyritykset. Tunnustuksen myöntämisen kriteereinä ovat omaperäisyys, vastuullisuus ja design osana arkea. […]
Jokaisen suomalaisen 10 euroa enemmän kotimaisiin valintoihin tarkoittaa lähes 300 miljoonaa euroa lisää verotuloja
Suomalaisen Työn Liiton käyttämä 10 euroa enemmän kuukaudessa kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin tarkoittaa vuositasolla 10 000 työpaikkaa -väite on suunnattu suomalaisille kuluttajille. Väite pohjautuu kansatalouden laskelmiin, joita Suomalaisen Työn Liitto on käyttänyt nostaakseen esiin suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen vaikutukset työllisyyteen. Viesti on toki pelkistetty monimutkaisista panos-tuotos-laskelmiin pohjautuvista laskelmista.
Uudet myönnetyt Design from Finland -merkit
Design from Finland -merkki kertoo suomalaisesta korkealuokkaisesta muotoiluosaamisesta niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.
Tekstiiliyritys Lennol uudistui ja suuntaa nyt voimakkaasti yritysmarkkinoille – Tavoitteena kirittää koko tekstiilialan vastuullisuutta
Eteläpohjalainen tekstiiliyritys Lennol Oy suuntaa jatkossa entistä vahvemmin B-to-B-markkinoille, ja keskittyy suunnittelemaan ja valmistamaan sisustustekstiilejä ja pehmusteita yrityksille sekä julkiselle sektorille. Uudessa konseptoidussa ja vastuullisesti tuotetussa yritysmallistossa on otettu huomioon erityisesti majoitusliikkeiden, päiväkotien ja huonekaluvalmistajien tarpeet.
Näin kehitämme toimintaamme palautteenne ansiosta
Joka vuosi kysymme jäsenyrityksiltämme, miten olemme onnistuneet tehtävässämme ja miten voisimme kehittää toimintaamme. Toivomme jäsenyrityksiltämme mahdollisimman rehellistä palautetta, jotta toimintamme tukisi parhaalla mahdollisella tavalla jäsentemme tuotteiden, palveluiden ja suomalaisen työn valitsemista nyt ja tulevaisuudessa.
Tutkimus: Kuntapäättäjät ja yritykset näkevät kuntahankinnoissa mahdollisuuden valita työtä Suomeen
Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksesta selviää, että yhä useammalla kunnalla on hankintoja ohjaava strategia tai ohjelma, peräti 69 prosentilla kunnista. Monet kunnat ovat lisäksi kirjanneet, että ne pyrkivät valitsemaan hankinnoissaan paikallisia tai kotimaisia tuottajia. Hankintapäätökset eivät aina tue paikallista tai suomalaista valintaa, tai ainakaan yrittäjät eivät varauksetta tunnista kuntien keinoja siihen, vaikka monissa asioissa toimijoiden näkemykset ovat lähentyneet toisiaan.