Suomalaisen työn liitolla on noin 10 000 jäsenyritystä lähes kaikilta toimialoilta, pienyrityksistä pörssiyhtiöihin. Kaikkia näitä yrityksiä yhdistää yksi asia: suomalainen vastuullinen työ.
Ajankohtaista aiheesta: Vastuullisuus
Yhteiskunnallinen Yritys -merkki – paras osoitus kertomaan yhteiskunnallisesti merkittävästä työstä
Kasvu Openilla on tärkeä tehtävä suomalaisten kasvuhaluisten pk-yritysten kasvun vauhdittajana. Yhteiskunnallinen Yritys -merkki vahvistaa Kasvu Openin työtä ja kertoo toiminnan arvopohjasta.
Isot uhkakuvat eivät horjuta kuluttajien arvoja
Maailman myllerrys ja isot uhkakuvat eivät ole muuttaneet suomalaiskuluttajien arvoja. Suomalaisten kulutustottumuksiin vaikuttavat eniten halu tukea kotimaista työllisyyttä ja ilmastonmuutos. Tulokset käyvät ilmi Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta.
Jäsenyritysten vastuullisuudesta
Teimme vastuullisuuskyselyn jäsenyrityksillemme kevään 2022 aikana. Kyselyyn vastasi 258 yritysten edustajaa, jotka kertoivat näkemyksensä siitä, mitä konkreettisia toimia yritykset ovat tehneet vastuullisuuden edistämiseksi, mitkä vastuullisuusteemat ovat erityisen tärkeitä yritysten liiketoiminnan kannalta ja tukevat kasvua tulevina vuosina, sekä missä vastuullisuusteemoissa liiton tulisi tarjota tukea ja tietoa jäsenyrityksilleen.
Suomalaisyritykset halukkaita toteuttamaan vastuullisuustekoja
Suomalaisyritysten sitoutuminen ja halukkuus toteuttaa käytännön vastuullisuustekoja on suuri, vaikka monet yritykset ovat vielä alkutaipaleella vastuullisuustyössään. Yritysten vastuullisuusteot näkyvät eniten tuotteiden valmistamisessa ja palveluiden tuottamisessa sekä tuotantoketjun läpinäkyvyydessä, vähiten puolestaan esim. biodiversiteetin suojelun saralla.
Pentikin ensimmäinen vastuullisuuskatsaus on julkaistu ja kunnianhimoiset tavoitteet asetettu tuleville vuosille
Suomalainen sisustamisen designtalo Pentik on julkaissut vuoden 2021 vastuullisuuskatsauksen. Perheyrityksen ensimmäinen vastuullisuuskatsaus avaa yrityksen vastuullisuustyöstä arjessa ja kertoo myös tulevien vuosien kunnianhimoisista tavoitteista. Tuore katsaus tarjoaa tietoa yrityksen taloudesta, tuotteista, henkilöstön hyvinvoinnista ja ympäristötyöstä.
Design from Finland -merkki: katso hintaa syvemmälle
Nyt kun joulu ja lahjahankinnat lähestyvät hurjaa vauhtia, on hyvä hetki miettiä sitä, minkälaisia lahjoja tänä vuonna pukki mahdollisesti jakaa. Yksi hyvä ohje hankinnoissa voisi olla, että älä osta krääsää, vaan valitse kestäväksi suunniteltu tuote tai palvelu.
Vastuullisuus puhuttaa kaikkia, mutta mistä me puhumme, kun puhumme vastuullisuudesta?
Nykyisin vastuullisuutta ei voi välttää. Se tunkee esiin mainoksissa, mainoslauseissa, markkinoinnissa, uutisissa, yritysten verkkosivuilla ja ihmisten keskusteluissa. Vastuullisuus herättää tunteita. Suomalaisen Työn Liitossa puhumme aktiivisesti vastuullisuuden merkityksestä.
Haastavista ajoista syntyy myös jotain hyvää
Poikkeusoloja on eletty jo vuosi ja kuitenkin on selvitty tähän asti, jotkut paremmin ja jotkut valitettavasti vähän huonommin. Koronaväsymystä huomaa monessa asiassa. On tarve puhua jollekin heti, kun siihen on mahdollisuus ja välillä joutuu oikein miettimään, että mikä viikonpäivä nyt onkaan. Haastavat ajat opettavat iloitsemaan arjen pienistä asioista, tuntemattomat pysähtyvät kadulla juttelemaan, läheisyyden kaipuu on kova eristyksen aikana ja olemme valmiita auttamaan hädässä olevia. Yhteisöllisyys vahvistuu. Myös työnteko on kokenut suuria muutoksia.
Tekstiiliyritys Lennol uudistui ja suuntaa nyt voimakkaasti yritysmarkkinoille – Tavoitteena kirittää koko tekstiilialan vastuullisuutta
Eteläpohjalainen tekstiiliyritys Lennol Oy suuntaa jatkossa entistä vahvemmin B-to-B-markkinoille, ja keskittyy suunnittelemaan ja valmistamaan sisustustekstiilejä ja pehmusteita yrityksille sekä julkiselle sektorille. Uudessa konseptoidussa ja vastuullisesti tuotetussa yritysmallistossa on otettu huomioon erityisesti majoitusliikkeiden, päiväkotien ja huonekaluvalmistajien tarpeet.