Ajankohtaista aiheesta: Vastuullisuus

Haastavista ajoista syntyy myös jotain hyvää

Poikkeusoloja on eletty jo vuosi ja kuitenkin on selvitty tähän asti, jotkut paremmin ja jotkut valitettavasti vähän huonommin. Koronaväsymystä huomaa monessa asiassa. On tarve puhua jollekin heti, kun siihen on mahdollisuus ja välillä joutuu oikein miettimään, että mikä viikonpäivä nyt onkaan. Haastavat ajat opettavat iloitsemaan arjen pienistä asioista, tuntemattomat pysähtyvät kadulla juttelemaan, läheisyyden kaipuu on kova eristyksen aikana ja olemme valmiita auttamaan hädässä olevia. Yhteisöllisyys vahvistuu. Myös työnteko on kokenut suuria muutoksia.

Tekstiiliyritys Lennol uudistui ja suuntaa nyt voimakkaasti yritysmarkkinoille – Tavoitteena kirittää koko tekstiilialan vastuullisuutta

Eteläpohjalainen tekstiiliyritys Lennol Oy suuntaa jatkossa entistä vahvemmin B-to-B-markkinoille, ja keskittyy suunnittelemaan ja valmistamaan sisustustekstiilejä ja pehmusteita yrityksille sekä julkiselle sektorille. Uudessa konseptoidussa ja vastuullisesti tuotetussa yritysmallistossa on otettu huomioon erityisesti majoitusliikkeiden, päiväkotien ja huonekaluvalmistajien tarpeet.

Mitä vastuullisuus tarkoittaa sinulle?

Vastuullisuus tarkoittaa meille ihmisille erilaisia asioita. Jollekin se voi tarkoittaa ympäristön huomioimista, toiselle ihmisistä välittämistä ja kolmannelle yhteiskunnallisia asioita. Toiset eivät ajattele vastuullisuutta ollenkaan, ja joillekin se on itsestään selvä asia, joka ohjaa kaikkia valintoja ja tekoja.

North Outdoor osana Design from Finland -perhettä

Merkki kertoo, että North Outdoorin tuotteet on suunniteltu vastuullisesti ja ammattimaisesti Suomessa. Vahvasti suomalainen yritys liputtaa myös suomalaisen työn puolesta. Siksi yritys työllistää useita kotimaisia pienyrityksiä ja freelancereita.

Kuntahankinnoissa mahdollisuus suomalaisiin ja vastuullisiin valintoihin

Hankintalaki mahdollistaa suomalaisuuden, paikallisuuden ja vastuullisuuden huomioimisen julkisissa hankinnoissa. Sen puitteissa myös julkinen sektori voi ostaa työtä Suomeen ja painottaa vastuullisia valintoja työllisyyden ja yrittäjyyden puolesta. Nyt jos koskaan se on ensiarvoisen tärkeää. Mallia näyttää esimerkillään useampikin kunta, sillä jos on tahtoa, on myös keinoja.

Design from Finland -merkkiyrityksillä ei ole mitään salattavaa

Emme voi Suomalaisen Työn Liitossa valita sitä, miten jäsenyrityksemme suhtautuvat vastuullisuuteen, mutta me voimme valita sen, mitä edellytämme merkinhaltijayrityksiltämme vastuullisuudesta. Tällä vaikutamme siihen, mitä haluamme Design from Finland -merkin kertovan kuluttajalle tuotteen tai palvelun vastuullisuudesta, ja millä tavoin merkki voi auttaa ostopäätöksessä.

Helsinkiläinen miestenvaateyritys FRENN sai parhaat pisteet Eettisen kaupan puolesta ry:n vuosittaisessa vastuullisuusvertailussa

Eetti selvitti toista kertaa suomalaisten vaateyritysten vastuullisuustyötä ja siitä viestimistä. Tänä vuonna selvityksen parhaimmat pisteet 29/34 sai Jarkko Kallion ja Antti Laitisen vuonna 2013 lanseeraama miestenvaatemerkki FRENN. Ränkkää brändi 2020 -raportissa arvioitiin 35 suomalaisen vaatemerkin ilmasto, ympäristö- ja ihmisoikeustyötä ja läpinäkyvyyttä. Ilmastotyöstä FRENN sai täydet pisteet.

Polaria: tuumasta toimeen vastuullisuuskoulutuksen avulla

Jäsenyrityksemme, tänä vuonna 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Polaria osallistui keväällä 2020 järjestämäämme ”Vastuullisuus liiketoiminnassa ja viestinnässä – mahdollisuudet ja sudenkuopat” -koulutukseen. Koulutuksen kontaktien kautta Polariassa käynnistyi vastuullisuusprojekti nopealla aikataululla. Kysyimme Polarian viestinnästä vastaavalta Annamari Salolta, kuinka vastuullisuustyö on yrityksessä edennyt.