Ajankohtaista aiheesta: Vastuullisuus

Joka kolmas suomalainen kertoo muuttaneensa jouluviettotapojaan vastuullisempaan suuntaan, ruoka ja yhdessäolo edelleen tärkeintä

Joulunvieton vastuullisuudesta ja joululahjojen alkuperästä ollaan tänä jouluna tarkkoja. Jo yli kolmannes suomalaisista kertoo tekevänsä joululahjahankintansa kotimaisista verkkokaupoista. Niin ikään kolmannes korostaa joulun vietossa vastuullisuutta, ja suurin osa suomalaisista pitää joululahjojen hankinnassa tärkeänä niiden alkuperää. Joulu merkitsee suomalaisille kuitenkin ennen kaikkea yhdessäoloa jouluruuan äärellä.

Vastuullisuus kotimaisissa pk-yrityksissä

Toteutimme yhdessä Kasvu Openin kanssa ”Vastuullisuus kotimaisissa pk-yrityksissä” -kyselyn, jonka tavoitteena oli selvittää vastuullisuuteen liittyvien toimenpiteiden vaikutuksia pk-yrityksille. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet yritykset pitävät vastuullisuutta tärkeänä (87 %). Kuitenkin vain pieni osa (18 %) on pyrkinyt tunnistamaan asiakkaiden ja sidosryhmien tarpeet sekä odotukset yrityksen vastuulliselle toiminnalle.

Isot uhkakuvat eivät horjuta kuluttajien arvoja

Maailman myllerrys ja isot uhkakuvat eivät ole muuttaneet suomalaiskuluttajien arvoja. Suomalaisten kulutustottumuksiin vaikuttavat eniten halu tukea kotimaista työllisyyttä ja ilmastonmuutos. Tulokset käyvät ilmi Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta.

Jäsenyritysten vastuullisuudesta

Teimme vastuullisuuskyselyn jäsenyrityksillemme kevään 2022 aikana. Kyselyyn vastasi 258 yritysten edustajaa, jotka kertoivat näkemyksensä siitä, mitä konkreettisia toimia yritykset ovat tehneet vastuullisuuden edistämiseksi, mitkä vastuullisuusteemat ovat erityisen tärkeitä yritysten liiketoiminnan kannalta ja tukevat kasvua tulevina vuosina, sekä missä vastuullisuusteemoissa liiton tulisi tarjota tukea ja tietoa jäsenyrityksilleen.

Suomalaisyritykset halukkaita toteuttamaan vastuullisuustekoja

Suomalaisyritysten sitoutuminen ja halukkuus toteuttaa käytännön vastuullisuustekoja on suuri, vaikka monet yritykset ovat vielä alkutaipaleella vastuullisuustyössään. Yritysten vastuullisuusteot näkyvät eniten tuotteiden valmistamisessa ja palveluiden tuottamisessa sekä tuotantoketjun läpinäkyvyydessä, vähiten puolestaan esim. biodiversiteetin suojelun saralla.  

Pentikin ensimmäinen vastuullisuuskatsaus on julkaistu ja kunnianhimoiset tavoitteet asetettu tuleville vuosille

Suomalainen sisustamisen designtalo Pentik on julkaissut vuoden 2021 vastuullisuuskatsauksen. Perheyrityksen ensimmäinen vastuullisuuskatsaus avaa yrityksen vastuullisuustyöstä arjessa ja kertoo myös tulevien vuosien kunnianhimoisista tavoitteista. Tuore katsaus tarjoaa tietoa yrityksen taloudesta, tuotteista, henkilöstön hyvinvoinnista ja ympäristötyöstä.