Koronapandemia pakotti arkemme ennennäkemättömän nopeasti uuteen asentoon. Vielä reilu kuukausi sitten iloitsimme hienoisesta työllisyyden kasvusta ja kinastelimme tamperelaisen urheiluhallin nimestä. Nyt Suomi elää poikkeusoloissa, valmiuslaki on otettu käyttöön ja valtion varmuusvaraston salvat avattu. Sittemmin on myös osoittautunut, etteivät varmuusvarastot riitä kaikkiin niihin tarpeisiin, jotka ovat nousseet esille.
Ajankohtaista aiheesta: Vastuullisuus
Kysely: Yritykset vaativat kunnilta vahvempaa ympäristövastuuta kuntahankinnoissa
Ympäristövaikutusten painoarvon kuntahankinnoissa arvioidaan kasvavan tulevaisuudessa. Yritysjohtajien mielestä ympäristövaikutusten merkitys pitäisi näkyä kuntien hankintapäätöksissä jo nyt, mutta kuntapäättäjät eivät ole vielä nostaneet sitä viiden tärkeimmän hankintakriteerin joukkoon.
Polaria Oy täytti 50 vuotta juhlallisuuksien saattelemana
Suomen johtava kylpyhuonekalusteiden valmistaja Polaria juhlisti puolta vuosisataansa Mäntyharjulla henkilöstön, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa torstaina 20.2. Suomalaisen Työn Liiton Nina Pohjoiskoski osallistui tilaisuuteen juhlapuhujana.
Suomalaisen Työn Liitto nostaa vastuullisuuden jäsenkriteeriksi
Suomalaisen Työn Liitto on yhdessä jäsenyritystensä kanssa määritellyt, mistä koostuu vastuullinen työ Suomessa. Työpaikkojen luominen, tuotannon ja hankintojen vastuullisuus sekä työntekijöiden osaamisesta ja hyvinvoinnista huolehtiminen ovat Suomalaisen Työn Liiton määrittelemät vastuullisen työn periaatteet, joihin sen 4500 jäsenyhteisöä sitoutetaan. Liitto käynnistää koulutuskiertueen jäsenyrityksilleen tukemaan vastuullisen työn toteutumista ja siitä viestimistä.
Tuodaan yrityksissämme tehty hyvä työ esille!
Vastuullisuudesta on tullut megatrendi, ilmiö ja puheenaihe, joka tulee vastaan joka päivä monessa eri muodossa. Hyvä niin, sillä elinympäristöämme ja yhteiskuntaamme kohtaavat valtavat haasteet aina ilmastonmuutoksesta biodiversiteetin kiihtyvään vähenemiseen, väestön ikääntymiseen sekä hyvinvoinnin ja osaamisen polarisaatioon.
Suomen suurin työelämän vastuullisuuskampanja haastaa työnantajat toimimaan oikein
Oikotie on käynnistänyt yhdessä työelämän asiantuntijoiden ja työnantajien kanssa suomalaisen työelämän kehityshankkeen Vastuullinen työnantaja. Kampanjaan osallistuvat organisaatiot sitoutuvat edistämään kuutta hyvän työn periaatetta ja jakavat yhdessä parhaita käytäntöjä. Suomalaisen Työn Liitto on kampanjassa mukana asiantuntijakumppanina.
Suomalaiset ostavat tulevaisuudessa yhä enemmän yhteiskunnallista hyvää tuottavilta yrityksiltä
Vastuullisuus näkyy jo suomalaisten ostopäätöksissä, sillä yli neljännes (26 prosenttia) kertoo, että heidän ostopäätökseensä vaikuttaa yrityksen tuottama yhteiskunnallinen hyvä. Tuotteita ja palveluita valittaessa suomalaisille on tärkeää, että yritys pystyy osoittamaan toimintansa vastuullisuuden ja yhteiskunnalle hyvää tekevän tehtävänsä.
Tutkimus: Vastuullisuus ohjaa kuluttamista entistä voimakkaammin – myös suomalaiset yritykset tarjoavat hyviä mahdollisuuksia suosia ekologisempaa elämäntapaa
Suomalaiset haluavat ostaa vastuullisesti tuotettuja tuotteita ja palveluita. Vastuullisuuden merkitys korostuu erityisesti nuorten naisten kohdalla. Kotimainen tuote tai palvelu on vastuullinen valinta, joka luo työtä ja hyvinvointia Suomeen. Neljä viidestä suosii kotimaisia tuotteita ja palveluntarjoajia ostopäätöksissään aina kuin mahdollista.
Vastuullisuus vaikuttaa suomalaisten ostopäätöksiin
Suomalaiset pitävät tuotteita ja palveluita valitessaan tärkeänä, että yritys pystyy osoittamaan toimintansa vastuullisuuden. Tätä mieltä on Suomalaisen Työn Liiton selvityksen mukaan 87 prosenttia suomalaisista ja määrä on kasvanut parin vuoden aikana peräti 11 prosenttia. Lähes neljä viidestä suomalaisesta on lisäksi valmis maksamaan tuotteesta tai palvelusta enemmän, jos he tietäisivät yrityksen käyttävän voitoistaan vähintään puolet yhteiskunnallisen hyvän tuottamiseen.
Tutkimus: yritysten vastuullisuus merkitsee eri asioita nuorille ja vanhemmille
Valtaosa suomalaisista pitää tärkeänä, että tuotteen tai palvelun tarjoava yritys pystyy osoittamaan vastuullisuutensa. Eroja vastuullisuuden luonteessa esiintyy kuitenkin eri ikäryhmien välillä – nuoria kiinnostaa yritysten voitonjako ja työntekijöistä huolehtiminen, vanhempia taas kuluttamisen vastuullisuus.