Ajankohtaista aiheesta: Panos-tuotoslaskelma

10 eurolla 10 000 työpaikkaa

Koronatilanteessa yritykset ovat ahtaalla, kun kassavirrat tyrehtyvät. Lomautukset vavisuttavat ihmisten taloutta ja epävarmuus on vallitseva tila. Näinä aikoina on erityisen tärkeää, että kohdistamme ostomme suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin. Jos jokainen suomalainen ostaisi 10 eurolla kuussa suomalaisia tuotteita ja palveluita, voisimme säilyttää jopa 10 000 työpaikkaa. Mutta mihin tämä laskelma perustuu?

Suositaan suomalaista, mutta miksi?

Suomalaisen Työn Liitto on eri vuosikymmeninä nostanut esiin suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen vaikutusta työllisyyteen. On ollut Mirja Pyykön vetämää tv-ohjelmaa 1990-luvulla, viime vuosien Sinivalkoinen jalanjälki- ja Osta työtä Suomeen -kampanjoita ja monipuolisesti suomalaisen työn ja kotimaisten tuotteiden suosimiseen kannustavia viestejä. Mihin tämä kaikki oikein perustuu?

Sinivalkoinen jalanjälki: mihin perustuu 10 eurolla 10 000 työpaikkaa?

”Tiedät kyllä miksi”, ”Osaamista Suomesta”, ”Osta suomalaista, se on kaikki kotiinpäin!”. Suomalaisen Työn Liiton yli 100-vuotiseen historiaan mahtuu lukematon määrä suomalaisen työn puolesta toteutettuja kampanjoita ja iskulauseita. Historiallisestikin mittava kampanja, Sinivalkoinen jalanjälki, lanseerattiin joulukuussa 2013 yhdessä suomalaisten yritysten sekä K-ryhmän kauppojen kanssa.