Ajankohtaista aiheesta: Panos-tuotoslaskelma

Jokaisen suomalaisen 10 euroa enemmän kotimaisiin valintoihin tarkoittaa lähes 300 miljoonaa euroa lisää verotuloja

Suomalaisen Työn Liiton käyttämä 10 euroa enemmän kuukaudessa kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin tarkoittaa vuositasolla 10 000 työpaikkaa -väite on suunnattu suomalaisille kuluttajille. Väite pohjautuu kansatalouden laskelmiin, joita Suomalaisen Työn Liitto on käyttänyt nostaakseen esiin suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen vaikutukset työllisyyteen. Viesti on toki pelkistetty monimutkaisista panos-tuotos-laskelmiin pohjautuvista laskelmista.

Mitä saat 10 eurolla – no lähes 10 000 työpaikkaa

Miten on mahdollista, että kympillä saa 10 000 työpaikkaa? Väite pohjautuu kansatalouden laskelmiin, joita Suomalaisen Työn Liitto on käyttänyt nostaakseen esiin suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen vaikutukset työllisyyteen. Viesti on toki pelkistetty monimutkaisista panos-tuotos-laskelmiin pohjautuvista laskelmista.

10 eurolla 10 000 työpaikkaa

Koronatilanteessa yritykset ovat ahtaalla, kun kassavirrat tyrehtyvät. Lomautukset vavisuttavat ihmisten taloutta ja epävarmuus on vallitseva tila. Näinä aikoina on erityisen tärkeää, että kohdistamme ostomme suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin. Jos jokainen suomalainen ostaisi 10 eurolla kuussa suomalaisia tuotteita ja palveluita, voisimme säilyttää jopa 10 000 työpaikkaa. Mutta mihin tämä laskelma perustuu?

Suositaan suomalaista, mutta miksi?

Suomalaisen Työn Liitto on eri vuosikymmeninä nostanut esiin suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen vaikutusta työllisyyteen. On ollut Mirja Pyykön vetämää tv-ohjelmaa 1990-luvulla, viime vuosien Sinivalkoinen jalanjälki- ja Osta työtä Suomeen -kampanjoita ja monipuolisesti suomalaisen työn ja kotimaisten tuotteiden suosimiseen kannustavia viestejä. Mihin tämä kaikki oikein perustuu?

Sinivalkoinen jalanjälki: mihin perustuu 10 eurolla 10 000 työpaikkaa?

”Tiedät kyllä miksi”, ”Osaamista Suomesta”, ”Osta suomalaista, se on kaikki kotiinpäin!”. Suomalaisen Työn Liiton yli 100-vuotiseen historiaan mahtuu lukematon määrä suomalaisen työn puolesta toteutettuja kampanjoita ja iskulauseita. Historiallisestikin mittava kampanja, Sinivalkoinen jalanjälki, lanseerattiin joulukuussa 2013 yhdessä suomalaisten yritysten sekä K-ryhmän kauppojen kanssa.