Ajankohtaista aiheesta: Avainlippu

Tutkimus: Vastuullisuus ohjaa kuluttamista entistä voimakkaammin – myös suomalaiset yritykset tarjoavat hyviä mahdollisuuksia suosia ekologisempaa elämäntapaa

Suomalaiset haluavat ostaa vastuullisesti tuotettuja tuotteita ja palveluita. Vastuullisuuden merkitys korostuu erityisesti nuorten naisten kohdalla. Kotimainen tuote tai palvelu on vastuullinen valinta, joka luo työtä ja hyvinvointia Suomeen. Neljä viidestä suosii kotimaisia tuotteita ja palveluntarjoajia ostopäätöksissään aina kuin mahdollista.

Uudet Avainlippu-tuotteet ja -palvelut

Uusia Avainlippu-merkin käyttöoikeuksia on jälleen myönnetty suomalaisille tuotteille ja palveluille. Avainlippu kertoo, että tuote on valmistettu tai palvelu on tuotettu Suomessa ja työllistää Suomessa. Katso kattava lista uusista tuotteista ja palveluista, jotka saavat käyttää merkkiä.

Uudet Avainlippu-tuotteet ja -palvelut

Uusia Avainlippu-merkin käyttöoikeuksia on jälleen myönnetty suomalaisille tuotteille ja palveluille. Avainlippu kertoo, että tuote on valmistettu tai palvelu on tuotettu Suomessa ja työllistää Suomessa. Katso kattava lista uusista tuotteista ja palveluista, jotka saavat käyttää merkkiä.

Kannattaako sinivalkoinen valinta ostopäätöksissä?

Suomalaisen Työn Liiton viestin ydin on jo yli vuosisadan ollut ”suosi suomalaista”. Viestin ajatus on, että suomalaisten tuotteiden ja palveluiden suosiminen mahdollistaa työpaikkojen synnyn Suomeen. Suomalaisen suosimisen ajatus pohjautuu panos-tuotostutkimuksen laskelmiin siitä, kuinka kotimaassa tuotettu palvelu tai tuote vaikuttaa kansantalouteen ja työpaikkojen syntyyn. Viestin sisältö ei ole muuttunut aikojen saatossa, mutta voi kysyä, onko viesti enää ajankohtainen ja paikkansapitävä.

Uudet Avainlippu-tuotteet ja -palvelut

Uusia Avainlippu-merkin käyttöoikeuksia on jälleen myönnetty suomalaisille tuotteille ja palveluille. Avainlippu kertoo, että tuote on valmistettu tai palvelu on tuotettu Suomessa ja työllistää Suomessa. Katso kattava lista uusista jäsenistämme, jotka saavat käyttää merkkiä.

Tutkimus: suomalaiset ovat mielestään käytännöllisiä joulukuluttajia

Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan suomalaiset eivät shoppaile joulun aikana tunteella, vaan järjellä. Suomalaiset pitävät itseään käytännöllisinä, harkitsevina ja hintatietoisina kuluttajina joulunaikaan. Noin kolmannes suomalaisista sanoo käyttävänsä tänä vuonna jouluun vähemmän rahaa kuin viime vuonna. Suuri määrä suomalaisista kiinnittää huomiota myös jouluostostensa kotimaisuuteen.

Martelan Suomessa valmistetut kalusteet ja palvelut liputtavat Avainlipun alla

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Martelan palveluille ja valituille tuotteille Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa valmistetuista tuotteista ja Suomessa työllistävästä toiminnasta jo toiseksi kolmevuotiskaudeksi. Avainlippu-tunnus myönnettiin kaikille Martela Lifecycle -palveluille ja Martelan tuotteista esimerkiksi uusille Oona ja PentaGo-pöydille. Martela Lifecycle -elinkaarimallissa työympäristöä lähestytään kattavan kokonaisajattelun kautta, jolloin toimitilasta, kalusteista ja ihmisistä pidetään huolta.