Suomalainen design nousee joulukuussa paraatipaikalle Yhdysvaltojen San Franciscossa 4.-24.12., kun kaupungin tunnetuin ostoskeskus Westfield San Francisco Centre järjestää suomalaista designia, muotia ja lifestyle-tuotteita esittelevän näyttelyn Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi. Keskeisellä paikalla käynnistyvä näyttely tarjoaa yli 40 suomalaisyritykselle erinomaisen mahdollisuuden kasvattaa tunnettuuttaan erittäin ostokykyisessä Piilaaksossa. Näyttelyssä on mukana huikeat 16 Avainlippu- ja Design from Finland -yritystä.
Trendikäs pohjoismainen elämäntapa on saanut monen ostokykyisen amerikkalaiskuluttajan kiinnostumaan myös pohjoismaisesta muotoilusta. Käynnissä oleva Nordic-huuma avaa markkinaraon myös suomalaiselle designille. Tavaralla kyllästetyt amerikkalaiset etsivät nyt arkeensa tuotteita, jotka ovat laadukkaita, aitoja ja vastuullisesti tuotettuja.
”Korkea laatu ja käsityö kulkevat tiiviisti käsi kädessä suomalaisissa tuotteissa. Tuotteet menevät myös suomalaisille tyypillisesti suoraan asiaan, mikä erottaa ne pohjoismaisista kilpailijoistaan. Brändit, jotka uskaltavat tarjota rohkeasti vain olennaisen, erottuvat joukosta ylisuunniteltujen tuotteiden valtameressä. Markkinapotentiaalin valjastaminen edellyttää kuitenkin yrityksiltä kansainvälisten markkinoiden tarkkaa tutkimista ja uudenlaista itsevarmuutta. Oikea asenne ja luottamus omaan tekemiseen ovat ratkaisevan tärkeitä maailmalla menestymisessä”, kertoo näyttelyidean isä ja sen Westfield-keskukselle kuratoinut kansainvälinen muotialan asiantuntija Mikel Rosen.
Valtaosalle amerikkalaisista kuluttajista Suomi, suomalainen design tai yksittäiset tuotemerkit eivät vielä ole tuttuja. Suomen viimeaikainen hypetys kuumana matkailumaana, itsenäisyyden juhlavuosi ja yksittäiset uutuusarvoa tuovat tuotteet ovat kuitenkin tehneet maaperästä hedelmällisen kasvulle.
Pohjois-Kaliforniassa sijaitsevaa San Franciscoa pidetään yhtenä Yhdysvaltojen merkittävimmistä design-kaupungeista. Suomalaista muotoilua esittelevä näyttely järjestetään Westfield San Francisco Centren näyttävän kupolikaton alla, keskuksen 4. kerroksessa. Finland Under the Dome -näyttelyn ovat toteuttaneet yhteistyössä Team Finland -verkostoon kuuluvat Tekes ja Finpron Lifestyle Finland -ohjelma yhdessä kansainvälisten asiantuntijoidensa kanssa.
Lue lisää näyttelyn suomalaisyrityksistä verkossa ja seuraa sosiaalisessa mediassa tunnisteella #FinlandUnderTheDome.
Lisätiedot:
Thuong ”Tonxu” Tan, Senior Advisor, Tekes, thuong.tan@tekes.fi, p. +1 (408) 464 2988
Irma Patala, toimialajohtaja, Finpro, irma.patala@finpro.fi, p. +358 40 526 8682
Sanna Piiroinen, ohjelmapäällikkö, Tekes, sanna.piiroinen@tekes.fi, p. +358 50 557 7935
Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, hetta.huittinen@finpro.fi, p. +358 40 033 9597
Eero Lukin, viestintäpäällikkö, Tekes, eero.lukin@tekes.fi, p. +358 50 557 7715