Design from Finland

KUDE kasvaa huomioiden kurvikkaat naiset sekä kuuntelemalla asiakkaitaan

Design from Finland -merkkiä kantava KUDE-naistenvaatebrändi kasvaa kohisten verkkokaupan ja uskollisten asiakkaiden ansiosta. – Olemme pystyneet kasvattamaan liikevaihtoa tänä vuonna jokainen kuukausi. Olen äärettömän kiitollinen ja iloinen! tiivistää KUDE Design Oy:n perustaja ja vaatesuunnittelija Outi Pakarinen.

K-Rauta lanseerasi kotimaisten suunnittelijoiden kuvatapettimalliston

Kolme eturivin suomalaista suunnittelijaa – Kreetta Järvenpää, Kaisa Kartela ja Heidi Valkola – on suunnitellut uuden kuvatapettimalliston yksinoikeudella K-Raudalle. Syyskuussa julkaistulla mallistolla on Suomalaisen Työn Liiton Design from Finland -merkki muistuttamassa suomalaisen työn merkityksestä.

Design from Finland -merkkiyrityksillä ei ole mitään salattavaa

Emme voi Suomalaisen Työn Liitossa valita sitä, miten jäsenyrityksemme suhtautuvat vastuullisuuteen, mutta me voimme valita sen, mitä edellytämme merkinhaltijayrityksiltämme vastuullisuudesta. Tällä vaikutamme siihen, mitä haluamme Design from Finland -merkin kertovan kuluttajalle tuotteen tai palvelun vastuullisuudesta, ja millä tavoin merkki voi auttaa ostopäätöksessä.

”Suomalaiset ostavat nyt suomalaisia sohvia” – tekstiiliyritys Lennol kasvatti huonekalupehmusteiden liikevaihtoa yli 33 %

Eteläpohjalainen tekstiiliyritys Lennol Oy on kasvattanut liikevaihtoaan haastavasta ajasta huolimatta. Huonekalupehmusteiden liikevaihto on kasvanut kolmanneksen ja koko talon liikevaihto 50 % edellisvuodesta. Lennol on suomalaisen huonekaluteollisuuden pitkäaikainen kumppani, joka valmistaa pehmusteet useimpiin suomalaisiin sohviin tehtaallaan Jalasjärvellä.

Helsinkiläinen miestenvaateyritys FRENN sai parhaat pisteet Eettisen kaupan puolesta ry:n vuosittaisessa vastuullisuusvertailussa

Eetti selvitti toista kertaa suomalaisten vaateyritysten vastuullisuustyötä ja siitä viestimistä. Tänä vuonna selvityksen parhaimmat pisteet 29/34 sai Jarkko Kallion ja Antti Laitisen vuonna 2013 lanseeraama miestenvaatemerkki FRENN. Ränkkää brändi 2020 -raportissa arvioitiin 35 suomalaisen vaatemerkin ilmasto, ympäristö- ja ihmisoikeustyötä ja läpinäkyvyyttä. Ilmastotyöstä FRENN sai täydet pisteet.

Polaria: tuumasta toimeen vastuullisuuskoulutuksen avulla

Jäsenyrityksemme, tänä vuonna 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Polaria osallistui keväällä 2020 järjestämäämme ”Vastuullisuus liiketoiminnassa ja viestinnässä – mahdollisuudet ja sudenkuopat” -koulutukseen. Koulutuksen kontaktien kautta Polariassa käynnistyi vastuullisuusprojekti nopealla aikataululla. Kysyimme Polarian viestinnästä vastaavalta Annamari Salolta, kuinka vastuullisuustyö on yrityksessä edennyt.

Tutkimus: Suomalaisten halu suosia kotimaisia tuotteita kasvanut – asennemuutos näkyy K-ryhmän myyntidatassa

Valtaosa suomalaisista haluaa, että koronaepidemian aikana ostetaan suomalaisia työllistäviä tuotteita ja palveluita, kertoo tuore Suomalaisen Työn Liiton, Ruokatieto yhdistys ry:n ja Kauppapuutarhaliitto ry:n teettämä tutkimus. Noin kolmasosa suomalaisista sanoo koronaepidemian muuttaneen heidän suhtautumistaan tuotteiden ja palveluiden alkuperää kohtaan. K-ryhmän myyntidata vahvistaa, että asennemuutos näkyy kotimaisten tuotteiden kasvaneena suosiona.