Suomalaisen työn liiton Avainlippu-merkki on vuonna 2024 Suomen viidenneksi arvostetuin brändi. Taloustutkimuksen brändien arvostus -tutkimus kartoittaa vuosittain suomalaisten suosimat brändit. Tänä vuonna se tarjoaa erityisen ilon ja juhlan aiheen kaikille suomalaisen työn tekijöille.
Avainlippu-merkin tuore sijoitus on kaikkien aikojen paras, ja se korostaa entisestään, kuinka vahvasti suomalaiset arvostavat kotimaista työtä.
Tulos selviää Taloustutkimuksen brändien arvostus -tutkimuksesta. Tutkimuksessa on mukana kaikkiaan 80 tuoteryhmää ja 683 brändiä.
Muut kärkiviisikon brändit ovat: Abloy, Joutsenmerkki, Hyvää Suomesta (Joutsenlippu) ja S-Etukortti.
– Avainlipun hieno sijoitus osoittaa, että kuluttajat arvostavat suomalaista työtä. Avainlippu tunnetaan ja sitä arvostetaan, Avainlippu-merkin asiakkuuspäällikkö Nina Pohjoiskoski Suomalaisen työn liitosta kertoo, ja jatkaa:
– Avainlipun vaikuttavuus syntyy yhdessä merkkiä käyttävien yritysten kanssa. Tämä sijoitus on meidän ja jäsenyritystemme yhteinen saavutus. Iso kiitos kuuluu upeille jäsenyrityksillemme!
Avainlippu kannustaa suosimaan suomalaista työtä
Avainlippu-merkki on ikoninen brändi, joka on kannustanut suosimaan suomalaisia tuotteita ja palveluita jo lähes 60 vuotta. Avainlippu voidaan myöntää Suomessa valmistetulle tuotteelle, kotimaiselle palvelulle ja suomalaisille verkkokaupoille.
Avainlippu-merkki vaikuttaa tutkitusti ostopäätöksiin. Monille kuluttajille ja päättäjille se on paitsi laadun tae myös arvovalinta. Ensimmäisiä Avainlippu-tuotteita 1970-luvulla olivat Norlynin sukkahousut, Finnmatchin tulitikut ja Nokian wc-paperi. Nykyisin sen voi bongata tuhansien tuotteiden tai palveluiden kyljestä. Avainlippu-yrityksiä on 8600.
Avainlippu-merkkituotteilla ja -palveluilla on korkea kotimaisuusaste. Merkit myöntää hakemuksen perusteella Avainlippu-merkin toimikunta kolmeksi vuodeksi kerrallaan.