Helkama Velox käy läpi historiallista muutosta pyörätehtaasta sähköpyöräbrändiksi. Sen toteuttaa sitoutunut työyhteisö, jossa jokaisen työtä arvostetaan, jossa kaikki haluavat rakentaa maailman parhaita pyöriä ja jossa jokainen voi tuntea ylpeyttä siitä, että Helkama on suomalainen brändi.
Helkama Velox haluaa olla mikroliikkumisen edelläkävijä. Ja mitäpä muuta legendaarinen polkupyöriä valmistava yritys voisi edelläkävijyyden eteen nykyisin tehdä kuin valmistaa laadukkaita sähköpyöriä Suomessa. Tavoite on koko henkilöstölle selvä: Helkama aikoo Suomen halutuimmaksi sähköpyöräbrändiksi.
Helkama täyttää ensi vuonna 120 vuotta ja pyöriä on valmistettu alusta saakka. Nykyisin Hangon tehdas valmistaa vuosittain noin 25 000 polkupyörää, joista suurin osa on sähköpyöriä. Työntekijöitä on kaikkiaan noin 80, joista tuotannossa 50 ja toimihenkilöinä 30.
Myynti- ja markkinointijohtaja Juha Lauhamaan mukaan yrityksen missio on alusta asti ollut helpottaa ihmisten liikkumista kustannustehokkaasti ja laadukkaasti. Ja vieläpä ilon kautta! Siitä esimerkkinä Helkama alkoi vuonna 1965 valmistaa jopoa eli jokaisen polkupyörää, jota se valmistaa edelleen käsityönä Hangossa.
Yrityksen kulttuuri tukee missiota niin, että henkilöstön on helppo sitoutua siihen. Helkama-brändin DNA:han kuuluu kotimaisuus, käsin tekeminen ja sitä kautta laadukkuus ja luotettavuus.
Arkipäiväistä työtä ohjaavat yhteisesti sovitut pelisäännöt menevät vielä syvemmälle.
”Olemme keskenämme tasavertaisia, autamme työkaveria, jaamme oikeaa tietoa, kannamme vastuun omasta työstä ja kunnioitamme jokaista työkaveria. Työpaikalla me kaikki olemme saman äärellä, ja jokaisen työ on arvokasta. Jokainen voi olla oma itsensä niin, että ei tarvita erikseen työ- ja kotiminää”, Lauhamaa kertoo.
Lauhamaa luonnehtii työyhteisön henkeä reippaaksi ja positiiviseksi. Palautettakin annetaan ja esimerkiksi onnistumiset huomioidaan arjessa heti.
Lauhamaan mukaan yrityksen koko on Helkama Veloxin etu ja näkyy sekä ketteryytenä kaikessa tekemisessä että hyvänä yhteishenkenä. Organisaatio on matala.
”Meillä on tekemisen meininki ja kaikki tosiaan tukevat ja kannustavat toisiaan. Me keskustellaan päivittäin, ideoitaan, kokeillaan ja ylipäätään tehdään yhdessä, roolista ja asemasta riippumatta”, Lauhamaa sanoo.
Vastuullisuuden keskeinen elementti Helkama Veloxissa on pyörien laatu ja pitkäikäisyys. Jotta se toteutuisi kunnolla, myös pyörien huoltoverkosto kattaa koko maan. Tehtaassa myös kierrätetään yli 92 prosenttia sieltä tulevasta jätteestä. Katolla on Hangon suurin aurinkovoimala.
Helkama Veloxin 120-juhlavuoden kynnyksellä yrityksessä on Lauhamaan mukaan käynnissä filosofinen muutos pyörätehtaasta sähköpyöräbrändiksi. Sitä ovat edeltäneet isot investoinnit huippumoderniin tehtaaseen. Myös komponenttitoimittajat ovat maailman tunnetuimpia ja laadukkaimpia.
Mutta mitä muutos pyörätehtaasta sähköpyöräbrändiksi käytännössä tarkoittaa?
”Jos hieman kärjistää, niin pyörätehtaassa kokoonpannaan osista pyöriä. Kun muututaan brändiksi, halutaan olla lähellä kohdekuluttajia ja suunnitellaan pyörät heille, heidän käyttötarkoituksiinsa. Haluamme vahvistaa mielikuvaa kotimaisuudesta, jotta suomalaiset ymmärtävät, että meidän pyörä on Suomessa Suomen olosuhteisiin valmistettu. Haluamme ylpeästi tehdä parasta mahdollista laatua ja olla ylpeitä siitä, että Helkama on suomalainen brändi”, Lauhamaa kertoo.
Hänellä on myös oma henkilökohtainen missio: tehdä Helkama Veloxista poikkeuksellinen kotimainen kuluttajabrändi, joka kasvaa kansainvälisesti kiinnostavaksi brändiksi.
”Meidän täytyy puhutella kuluttajia ja arvostaa heitä, olla aitoja. Pohjoinen ulottuvuus on meidän uniikki erikoispiirteemme, joka tuo myös pyörien ja niissä käytettävien komponenttien osalta erityisvaatimuksia. Näyttäydymmekin kumppaneillemme kokoamme suurempana toimijana, mikä on tietysti hieno asia”, Lauhamaa toteaa.
Hän haluaa murtaa käsityksen, jonka mukaan suomalaiset brändit eivät olisi yhtä hyviä kuin muut.
”Heitetään perisuomalainen mentaliteetti romukoppaan ja jätetään turha nöyristely pois. Meillä on maailmankin mittakaavassa mielettömän hieno ja uniikki, 120-vuotias brändi, joka elää alusta saakka mukana olleiden arvojen mukaan vieläkin. Tehtaamme on huippumoderni, mallisto upea, kumppanit parhaat mitä alalta löytyy ja mikä parasta, meillä on ihan huippuporukka tulevaisuutta rakentamassa. Edellytykset ovat tosi hyvät”, Lauhamaa kertoo.
Teksti: Kati Haapakoski
”Työmaalla” on haastattelusarja, jossa työelämän taiturit yritysten edustajista alansa asiantuntijoihin jakavat aitoja kokemuksiaan ja näkemyksiään työn ytimestä – joskus pilke silmäkulmassa. Jokainen artikkeli tarjoaa ainutlaatuisen ja inspiroivan näkökulman siihen, miten työelämää voi kehittää paremmaksi ja miten työpositiivinen asenne vaikuttaa sekä yksilön että organisaation onnistumiseen.
Kommentoi