Pentikin puolen vuosisadan mittainen matka on tarina tahdosta ja taidosta, ehtymättömästä elämänjanosta ja taiteen palosta. Yrityksen kasvuvoima kumpuaa pohjoisen luonnosta ja jatkuvasta kauneuden kaipuusta. Anu Pentikin unelmasta ja kodin yhteydessä sijainneesta keramiikkapajasta alkanut tarina on kasvanut vuosien myötä menestyneeksi designtaloksi, joka tavoittelee kasvua ja panostaa kotimaiseen valikoimaan.
Pentikin menestystarina alkoi 1970-luvun alussa Anu Pentikin omaleimaisista Kaamoskivistä, uniikeista keraamisista kynttilänjaloista, jotka jakoivat mielipiteitä.
– Rakkaudella ja rehellisesti sanottuna, ensimmäinen myyntituotteemme oli rujonkaunis möhkäle, yhtaikaa kaamea ja kaunis keraaminen Kaamoskivi-kynttilänjalka, jossa yhdistyivät ruskan värit, luonnon muodot ja Lapin karu maa. Lopputulos oli niin erikoinen, että samanlaista ei kukaan takuulla ollut tehnyt. Paikalliselta Posion Essolta alkanut tuotteiden myynti ja nopeasti laajentunut kysyntä sytytti minussa taiteilijan, keraamisten käyttöesineiden muotoilijan ja teki myös perheestämme yrityksen, kertoo Anu Pentik yrityksen alkumetreistä ja jatkaa:
– Missioni on ollut jo 50 vuoden ajan luoda kauneutta koteihin. Matka ei ole aina ollut helppo, mutta vaikeatkin vaiheet ja erilaiset kokeilut ovat olleet tärkeä osa sitä. Olen jatkuvassa luomisen tilassa enkä pelkää epäonnistua. Sattumalta tapahtumien keskipisteeksi valikoitunut Posio ja savi raaka-aineena ovat erottamaton osa minua. Täällä “keskellä kaikkea ja ei mitään” savesta syntyy keraamisia kodintuotteita ja uniikkeja taide-esineitä, jotka oikeaoppisesti ja rakkaudella kohdeltuna ovat ikuisia!
– Pentikin juhlavuosi on myös taiteilijajuhlavuoteni, joka huipentuu kesäkuussa WAM Turun kaupungin taidemuseossa pidettävään Alussa oli siemen -näyttelyyn. Se kertoo pienen tytön matkasta taiteilijaksi ja on Pentikin kasvutarina, niin taiteilijana kuin yrityksenä. Pienestä ponnistanut Pentik on 50 vuodessa kasvanut menestyneeksi designtaloksi ja matka on vasta alussa, Anu Pentik iloitsee.
Anun rinnalla Pentikin suunnittelijoina työskentelevät Minna Niskakangas ja Lasse Kovanen, molemmat taiteen maistereita Lapin Yliopistosta. Pentik työllistää tänä päivänä 249 henkilöä Suomessa, joista suurin osa työskentelee omissa myymälöissä ympäri Suomen sekä Posiolla keramiikka- ja kynttilätuotannossa, logistiikassa ja muissa tukitoiminnoissa. 50-vuotiaalla yrityksellä on 50 omaa myymälää, joista kävijämäärältään ja myynniltään suurimmat vuonna 2020 olivat verkkokauppa sekä Posion myymälä. Pentikin laadukkaat ja kestävät keramiikkaesineet valmistetaan omassa, maailman pohjoisimmassa keramiikkatehtaassa Posiolla, Napapiirin tuntumassa. Saman katon alla sijaitsee myös yrityksen kotimainen kynttiläpaja.
– Posio on Pentikille arvokas ja tärkeä monessakin mielessä. 50 vuodessa olemme kehittäneet tehtaallamme maailman mittakaavassa ainutlaatuisen tuotantotekniikan, joka mahdollistaa monipuolisen teollisen tuotannon kodin käyttöesineistä uniikkeihin taide-esineisiin sekä rakennusteollisuuden laattaratkaisuihin. Posiosta on kasvanut myös suosittu matkailukohde. Kestävän matkailun Sustainable Travel Finland -tunnustuksen ensimmäisenä suomalaisena matkailualueena saanut Posio ja Pentik-mäki tarjoavat elämyksiä yli 100 000 vieraalle vuosittain, Pentikin toimitusjohtaja Riikka Wulff sanoo.
– Panostamme kannattavaan ja kestävään kasvuun. Tavoitteemme on lisätä kotimaisten tuotteiden osuutta valikoimassamme entisestään. Uudistamme parhaillaan muun muassa herkkukonseptiamme ja etsimme kumppaneiksi laadukkaita suomalaisia toimijoita, jotta voimme jatkossa tarjota myymälöissämme 100 % kotimaisia herkkuja, kuten makeisia, hunajaa ja hilloa. Tavoitteemme on tarjota kokonaisvaltaisia ratkaisuja ja kestävää kauneutta koteihin, Riikka Wulff kertoo.
Juhlavuoden keraamiset Kuksat kannustavat luovuuteen
Anu Pentik suunnitteli Pentikin 50. juhlavuoden symboliksi keraamisen Kuksa-sarjan, joka koostuu kahdesta kupista ja kulhosta. Tuoteperhe täydentyy vuoden 2021 aikana mukilla. Pentik Kuksa on moderni tulkinta perinteisestä koivunpahkasta valmistetusta Lapin klassikkotuotteesta ja samalla kunnianosoitus suomalaiselle luonnolle. Monikäyttöisten keraamisten kuksien käytössä, niin arjen kuin juhlienkin kattauksissa, vain mielikuvitus on rajana.
– Esittelemme ylpeydellä juhlavuoden Pentik Kuksa-sarjan ja samalla kannustamme tuotteidemme ystäviä luovuuteen – kattauksista saa persoonallisia yhdistelemällä tuotteita rohkeasti. Suosimalla kotimaisia yrityksiä ja laadukkaita tuotteita jokainen voi toimia vastuullisesti. Keramiikkaesineemme on tehty kestämään käytössä sukupolvelta toiselle, kertoo Pentikin markkinointijohtaja Minna Lampinen.
– Pentikin historia on tarina perheestä, ystävyydestä ja yhdessä tekemisen voimasta. Juhlavuoden kunniaksi esittelemme tarinoita tuotteiden, niiden tekijöiden sekä tapahtumapaikkojen taustalla. Me Pentikillä ajattelemme, että upeimmat tarinat taltioidaan tuotteisiin niiden käytön myötä. Siksi kutsumme myös kaikki Pentik-ystävät jakamaan omia tarinoitaan vuoden 2021 aikana, Minna Lampinen sanoo.
Pentik-vuosikymmenet yhdellä kattauksella
1970-luku: Tuotanto käynnistyy kotona olevasta keramiikkapajasta ja laajenee käyttöesineiden valmistamiseen
Pentikäiset päätyivät Posiolle sattumalta, vastavalmistuneen voimistelunopettaja Topi Pentikäisen työn perässä. Uudessa kodissa ja luonnon lomassa oli tilaa ajatella ja olla oma itsensä. Yritys starttasi vuonna 1971 Anu Pentikin kodin yhteydessä olleesta keramiikkapajasta sekä nuoren naisen taiteenpalosta ja uskosta omaan unelmaan. Ensimmäinen myyntituote oli rujonkaunis Kaamoskivi-kynttilänjalka, joka jakoi mielipiteitä, mutta vietiin käsistä sitä mukaa kun tuotteita valmistui. Paikalliselta Posion Essolta alkanut myynti laajeni nopeasti Suomen suosituimpiin tavarataloihin.
Anu Pentik monipuolisti tuotantoaan taiteesta käyttöesineisiin ja yrittäminen sai uudet mittasuhteet, kun maailman pohjoisin keramiikkatehdas vihittiin käyttöön Posiolla vuonna 1974. Pentikin ensimmäinen Helsingin myymälä avattiin vuonna 1976 Esplanadille.
1980-luku: Kasvun aika
Pentikin kodin käyttöesineille oli kysyntää ja keramiikkatehdasta laajennettiin kahteen otteeseen. Keramiikan ohella muodikkaista nahkavaatteista kehittyi yritykselle toinen vahva toimiala. Lisäksi Pentik aloitti huonekalujen valmistuksen Artzan-tuotemerkillä. Pentik palkittiin vuonna 1986 valtakunnallisella yrittäjäpalkinnolla.
1990-luku: Keskittyminen takaisin ydintoimintaan
Pentik lopettaa huonekalutehdas Artzanin ja nahkapukinevalmistuksen. Lamavuosien aikana keskitytään takaisin keramiikkatuotteisiin ja perustetaan rohkeasti oma myymäläketju Suomeen. Vuosien 1993-1995 aikana myymälöitä avataan parhaimmillaan yksi per kuukausi. Myymäläverkostoon kuuluu yhteensä 35 myymälää.
2000-luku: Sukupolvenvaihdos monipuolisessa designtalossa
Kodintekstiilit ja huonekalut tulevat vuosituhannen vaihteessa osaksi perheyrityksen valikoimia. Anu Pentikille jää tilaa taiteelle ja luoville kokeiluille, kun yhtiössä tehdään sukupolvenvaihdos. Vuonna 2004 Pentikin toimitusjohtajaksi valitaan Anun ja Topin poika Pasi Pentikäinen. Anu Pentik järjestää 2000-luvulla useita taidenäyttelyitä ja hänet palkitaan lukuisilla tunnustuksilla ja palkinnoilla. Hänet promovoidaan mm. Lapin yliopiston kunniatohtoriksi. Pentik-myymäläketju laajentuu Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan.
2010-luku: Myymäläverkoston kansainvälistymisen aika
Vuonna 2013 Venäjälle avataan ensimmäisen oma myymälä ja vuosien 2016-2017 aikana myymäläketju laajenee Utrechtiin ja Prahaan.
Riikka Wulff aloittaa Pentikin ensimmäisenä perheen ulkopuolisena toimitusjohtajana elokuussa 2019. Yrityksen johtoryhmä uudistuu täysin vuosien 2019-2020 aikana. Johtoryhmään kuuluvat Riikka Wulffin lisäksi design- ja tuotejohtaja Luisa Laine, markkinointijohtaja Minna Lampinen, henkilöstöpäällikkö Carola Rahkola sekä verkkokauppapäällikkö Sami Karjalainen.
2020-luku: Kestävä kehitys ohjaa toimintaa
Pentikin keramiikkatuotteet valmistetaan edelleen Posiolla, Napapiirin tuntumassa. Maailman pohjoisimman keramiikkatehtaan rinnalla toimii myös kynttiläpaja, joka valmistaa kotimaisia sesonkeihin sopivia kynttilöitä. Valtaosa yrityksen liikevaihdosta tulee Design from Finland -tuotteista ja kaikilla Posion tehtaalla valmistetuilla tuotteilla on Avainlippu-tunnus. Tuotannossa panostetaan ympäristöystävällisiin toimintatapoihin ja keramiikkatehtaalla sekä kynttiläpajassa hyödynnetään hukkalämpöä.
Posiolla sijaitseva Pentik-mäki saa vuonna 2020 Green Key- sekä Sustainable Travel Finland -merkit osoituksena arvokkaasta ja pitkäjänteisestä työstä kestävän matkailun eteen. Vastuullisessa ja suositussa matkailukohteessa käy vuosittain yli 100 000 vierasta.
Pentik juhlii 50-vuotista taivaltaan. Perheyrityksen juhlavuosi on myös Anu Pentikin taiteilijajuhlavuosi, joka huipentuu kesäkuussa WAM Turun kaupungin taidemuseossa pidettävään ”Alussa oli siemen” -näyttelyyn.
Lisätietoja Pentikin juhlavuodesta: pentik.com/pentik50
Yhteystiedot medialle:
Minna Lampinen, markkinointijohtaja
puh. 040 586 8262
Pentik on tarina tahdosta ja taidosta, ehtymättömästä elämänjanosta ja taiteen palosta. Perheyritys on kaunistanut suomalaisten koteja ja valloittanut sydämiä jo puolen vuosisadan ajan. Pentikin tarina alkoi vuonna 1971 Posiolta, jossa sijaitsee edelleen yrityksen keramiikkatehdas ja kynttiläpaja. Tänä päivänä Pentik on monipuolinen sisustamisen designtalo, jonka liikevaihto vuonna 2019 oli 29 miljoonaa euroa. Omia myymälöitä on verkkokauppa mukaan lukien 50 ja Pentik työllistää lähes 250 henkilöä Suomessa. Posio ja Pentik-mäki saivat vuonna 2020 vastuullisen matkailun Sustainable Travel Finland -tunnustuksen. www.pentik.com