Nimi ja ilme vaihtuivat – mitä Suomalaisen työn brändiuudistuksen takaa löytyy?

Suomalaisen työn liitto on nyt Suomalainen työ. Nimen mukana uudistettiin koko brändi. Mitä uudistuksesta ajattelee Suomalaisen työn toimitusjohtaja Katri Viippola? Mikä uudistustyössä yllätti, mikä oli vaikeaa ja mistä voi olla ylpeä?

Suomalaisen työn toimitusjohtaja Katri Viippola, miksi halusitte lähteä uudistamaan yhdistyksen brändiä?

Muutosmatkamme käynnistyi reilu vuosi sitten syksyllä 2023. Takana oli noin viisi vuotta voimakkaan kasvun aikaa. Strategiatyön kautta tunnistimme, että on aika siirtyä rakentamaan vaikuttavuutta työllemme aiempaa vahvemmin ja sitä kautta vastaamaan jäsentemme odotuksiin. Nimi- ja brändiuudistusta tarvittiin, koska se tekee muutoksen näkyväksi.

Meillä on yli sadan vuoden historia. Sinä aikana nimi ja ilme ovat muuttuneet monta kertaa. Nyt olimme jälleen taitekohdassa. Nimi ja ilme oli aika uudistaa vastaamaan työtä, jota tässä ajassa teemme.

Kun määrittelitte sitä, mitä yhdistys haluaa olla, millaisia keskusteluja kävitte?

Hallituksemme asetti riman korkealle ja kannusti uudistamaan brändiä rohkeasti ja ennakkoluulottomasti. Ja tottahan alusta asti oli selvää, että haluamme olla tekemässä uudistusta, joka huomataan ja huomioidaan. Uudistusta, josta voimme olla ylpeitä.

Työn aikana haastattelimme asiantuntijoita, hallitusta ja jäseniämme. Teimme monenlaisia harjoituksia ja meillä oli kiinnostavia työpajoja yhdessä kumppanimme Pentagon Designin kanssa. Yhden harjoitteen kautta päädyimme kuvaamaan sitä mitä emme halua olla. Kuvauksesta tuli tällainen: ”Emme halua olla vanhanaikainen, hajuton ja mauton setämies, vaan haluamme olla eteenpäin katsova ja raikas suomalainen toimija, joka saa muut laulamaan mukana”.

Tämä kuvaus kertoo varmasti siitä, että jos jollakulla oli pölyinen mielikuva meistä, nyt se toivottavasti muuttuu.

Millaisia vaihtoehtoja oli ensin pöydällä ja mitä sinne lopulta jäi?

Brändi on sitä, mitä sinulle tärkeimmät ihmiset sanovat sinusta, kun et ole huoneessa. Kaikki, mitä ajattelet, sanot ja teet vaikuttavat tähän mielikuvaan. Uutta nimeä työstäessämme halusimme korostaa olevamme suomalaisen työpositiivisuuden koti ja lupaamme tehdä työtä, jotta suomalainen työ ja siitä syntyvä hyvä huomataan.

Olemme riippumaton ja puolueeton toimija. Haluamme häivyttää mielikuvaa edunvalvojatoimijasta ja siksi nimestä poistettiin liitto-sana. On hyvä todeta, että myös monet jäsenemme kannustivat luopumaan liitto-sanasta nimessämme.

Meidän jäseniämme yhdistää tinkimätön ylpeys kotimaisesta työstä. Sitä tuodaan esiin Suomalaisen työn merkkien avulla. Tärkeää oli siis yhdistää vahvasti toisiinsa emobrändi eli Suomalainen työ ry sekä merkit Avainlippu, Design from Finland ja Yhteiskunnallinen yritys.

Visuaalisuus on tärkeä osa brändiä. Millaisia keskusteluja kävitte visun uudistamisesta? Mitä erityisesti halusitte muuttaa ja mitä ette?

Visuaalinen ilme on brändin näkyvä ilmentymä, jonka keskeisimpiä elementtejä ovat tunnus tai sanalogo, typografia, värit ja kuvatyyli sekä mahdolliset muut graafiset elementit. Ilmeeseen toivottiin rohkeaa otetta ja värinkäyttöä, etenkin kun nimemme säilyi lähes ennallaan. Tämä muutos mielestäni toteutuu lopputuloksessa hyvin.

Mikä sinut itsesi yllätti uudistustyössä? Mikä oli helppoa, mikä vaikeaa, mikä mielenkiintoisinta?

Olin äimistynyt siitä miten vaikeaa nimen keksiminen voikaan olla. Keksimme työryhmämme voimin kaikkiaan 200 uutta nimeä. Käytimme siihen todella paljon aikaa ja ajatusta – ja silti päädyimme aika lähelle nykyistä nimeämme. Näin jälkeenpäin on jo helppo todeta, että sekä hallituksemme että liittokokous tekivät nimen osalta juuri oikeat päätökset. Uuden ilmeen äärellä oli sen sijaan helppoa ja mukavaa olla, sillä kumppanimme kuunteli meitä tarkalla korvalla ja työ eteni kohti toivomaamme maalia vakain askelin.

Millainen lopputuloksesta tuli mielestäsi?

Olen uudesta valoisasta ilmeestämme iloinen ja ylpeä. Teemme työtä suomalaisille yrityksille ja organisaatioille ja toivon, että uusi ilme toimii tukena sille työlle, jota yhdessä teemme. Odotan innolla palautetta. Tehtävämme on pitää huoli, että suomalainen työ ja siitä syntyvä hyvä huomataan. Jatkossa olemme entistä vahvemmin työpositiivisuuden asialla, lupaamme olla yhteen kokoava voima ja varmistamme merkeillemme vahvan tunnettuuden ja vaikuttavuuden.

Teksti: Miia Savaspuro

Katrin kuva: Matti Rajala

Kuva visuaalisesta ilmeestä Syty!-seminaarista 3.10.2024.