Suomalaisuus on myyntivaltti myös monilla palvelualoilla. Moni palveluyritys heräsikin viimeistään pandemian myötä viestimään yrityksensä ja palveluidensa kotimaisuudesta. Sillä on tutkitusti merkitystä asiakkaille, sillä niin kuluttajat kuin b2b-ostajat haluavat tukea kotimaisia toimijoita.
”Kotimaisuudella on merkittävä rooli liiketoiminnassamme ja siihen liitetyt arvot ovat linjassa yrityksemme arvojen kanssa. Asiakkaamme liittävät Avainlippuun mielikuvia mm. kotimaisuudesta, luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Kotimaisen palvelun hankinta koetaan vastuullisena valintana, joka edesauttaa suomalaista työllisyyttä, kilpailukykyä ja yleistä hyvinvointia.”
Moni yritys kiinnittää myös omissa hankinnoissaan huomiota kotimaisuuteen:
”Valitsemme myös itse aina ensisijaisesti kotimaisen tuotteen tai palvelun hankinnoissamme, jos vain mahdollista. Käyttämämme toiminnanohjausjärjestelmä, extranet-palvelu asiakkaille, puhelinjärjestelmä, IT-laitehankinnat ja -tuki ovat kaikki hankittu kotimaisilta yrityksiltä. Toimitilojemme kalusteet ja sisustus on tehty käyttäen suomalaista osaamista ja designia. Jos teetämme jotain työtä alihankintana, on se myös aina kotimaista.”
”Kilpailijamme ovat pääosin ulkomaisia. Haluamme korostaa suomalaisuutta erottumistekijänä sekä toimia suomalaisten arvojen mukaisesti. Avainlippu on osoitus kotimaisuudesta ja vastuullisuudesta, ja se erottaa meidät kotimarkkinoilla ulkomaisista kilpailijoistamme.”
Avainlippu viestii asiakkaille luotettavasta ja kotimaisesta palvelusta
Ohjelmistoalalla olisi helppoa ulkoistaa ohjelmistokehitys ulkomaille, mutta pysäköinnin etähallintajärjestelmä eParking ei ole halunnut tehdä sitä. Yrityksessä on haluttu edistää ja tukea suomalaista huippuosaamista ja edistyksellistä ohjelmistoalan koulutusta.
– Suomi on ohjelmoinnin kärkimaita, joten olisi suorastaan tyhmää olla hyödyntämättä kotimaista osaamista. Pitämällä ohjelmistokehityksemme Suomessa, pystymme joustavammin ja nopeammin reagoimaan asiakkaiden tarpeisiin ja mahdollisiin vikatilanteisiin. Kotimaisuus on meille lisäksi myyntivaltti, sillä kotimaisia ohjelmistoja pidetään laadukkaina ja toimivina, sanoo Alexander Ivaine, CEO, IGL-Technologies Oy / eParking.fi.
eParking-palvelun kohderyhmiä ovat taloyhtiöt, yritykset, korkeakoulut ja julkiset pysäköintihallit. Näiden kohderyhmien asiakkaille, eli esimerkiksi taloyhtiöiden asukkaille ja yrityksen työntekijöille, kotimaisuudesta kertova Avainlippu on tae hyvästä ja toimivasta asiakaspalvelusta.
– Avainlippu tuo meidät lähemmäs asiakasta ja asiakas voi luottaa siihen, että hänen tarpeensa huomioidaan ja autamme asiakasta nopeasti ja viipymättä. Avainlippu siis rakentaa mielikuvaa luotettavasta ja laadukkaasta asiakaspalvelusta, ja palvelua saa suomen kielellä, mikä vähentää väärinkäsitysten riskiä asiakaspalvelutilanteissa, Ivaine kertoo.
Kotimainen, mutta kansainvälinen
Suomalainen perheomisteinen käännöstoimisto Delingua korostaa kotimaisuutta, sillä suomalaisuutta pidetään meillä ja muualla laadun takeena. Vaikka kielitoimistossa kirjoitetaan ja puhutaan päivittäin eri kieliä, yritys palvelee suomalaisia asiakkaita suomeksi.
– Avainlipulla osoitamme olevamme kotimainen, vastuullinen toimija. Mottomme on vahvasti kotimainen, aidosti kansainvälinen, sanoo Delinguan toimitusjohtaja Katja Virtanen.