Tulevana torstaina noin 3,5 miljoonaa suomalaista saa yhteensä yli 2 miljardia euroa veronpalautuksina tileilleen. Suomalaisten selvän enemmistön mielestä veronpalautuksia saavien tulisi käyttää rahojaan suomalaisen työn tukemiseen, selviää Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Sinivalkoinen jalanjälki -kyselystä.
– Veronpalautukset, itsenäisyyspäivä ja jouluun valmistautuminen ovat kaikki erinomaisia tilaisuuksia laittaa hyvä kiertämään. Ostamalla suomalaisia tuotteita ja palveluita, voi vaikuttaa suoraan suomalaisten työllisyyteen, Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanoo.
Suomalaisten selvä enemmistö, 65 prosenttia, on sitä mieltä, että veronpalautuksia saavien tulisi käyttää rahojaan suomalaisen työn tukemiseen ostamalla kotimaisia tuotteita ja palveluita. Itsenäisyyspäivän alla, perjantaina 4.12. koko Suomessa vietetään ensimmäistä kertaa Osta työtä Suomeen -päivää. Joulukuun ensimmäinen perjantai muistuttaa, että kuluttajilla on kotimaan työllisyyteen vaikuttavaa valtaa: päivän aikana ostetaan työtä Suomeen.
– Veronpalautukset ovat merkittävä lisä suomalaisille yrityksille, jotka tarjoavat kuluttajille tuotteita ja palveluita. Esimerkiksi joulukuussa kaupanalan myynti on ollut keskimäärin 25 prosenttia korkeampi kuin muina kuukausina. Meistä jokainen voi omilla kulutusvalinnoillaan tukea suoraan oman alueensa työllisyyttä suosimalla paikallisia, lähialueen yrittäjiä ja ostamalla paikallisia palveluita sekä lähituotteita. Jos jokainen suomalainen kuluttaisi kuukausittain kymmenenkin euroa enemmän kotimaisiin tuotteisiin tai palveluihin, luotaisiin Suomeen vuositasolla jo 10 000 uutta työpaikkaa, Lausala kertoo.
Yli 50-vuotiaat myönteisimpiä kansantalouden tukijoita
Kyselystä selviää, että iällä on merkitystä mielipiteisiin. Ikääntyneet sijoittavat veronpalautuksensa suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin huomattavasti nuoria varmemmin.
– Jopa 82 prosenttia yli 65-vuotiaista ja 72 prosenttia yli 50-vuotiaista on sitä mieltä, että veronpalautuksesta saaduilla rahoilla tulisi ostaa suomalaisia tuotteita ja palveluita. Joulun aikaan siihen on hyvä mahdollisuus. Kotimaiset tuotteet tunnistaa helposti tutuista Avainlippu- ja Design from Finland -tuotteista, sanoo Lausala.
Vain 14 prosenttia suomalaisista katsoo, ettei saatuja rahoja ole tarvetta laittaa lainkaan kansantalouden kiertoon kotimaisen työn hyväksi. Vähemmän veronpalautuksia saavista 15–24 vuotiaista nuorista tätä mieltä on kuitenkin jopa neljännes.
Pitäisikö veronpalautuksia saavien mielestäsi käyttää rahojaan suomalaisen työn tukemiseen ostamalla suomalaisia tuotteita ja palveluita?
Kyllä 65 %
Ei 14 %
En tiedä 20 %
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin lokakuussa ja siihen vastasi 1107 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Kysymyksen vastausvaihtoehdot kartoitettiin esitutkimuksella osana tutkimusta.
Lisätietoja:
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623, tero.lausala@avainlippu.fi
Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 330 3640, merja.mantila@avainlippu.fi
Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Kampanjassa ovat mukana kaikki K-raudat, Rautiat, K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat sekä lähes 60 elintarvikevalmistajaa ja käyttötavara- tai rakennustuoteteollisuuden yritystä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi