Suomalaisten puhallusmuovattujen muovituotteiden johtava valmistaja lohjalainen Oy Plastex Ab on valittu mukaan Nordean osakepohjaiseen joukkorahoitusalustaan, joka tarjoaa suomalaisille mahdollisuuden hankkia Plastexin osakkeita ja sitä kautta tukea suomalaista työtä ja tuotekehitystä. Nyt käynnistyvä Plastexin joukkorahoitusanti* alkaa 12.12.2016 ja päättyy 31.1.2017. Plastexin liikevaihto kasvoi viime tilivuonna 20 prosenttia 5,8 miljoonaan euroon. Mukanaolo Nordea Crowfunding -joukkorahoitusalustassa tarjoaa yritykselle uusia investointi- ja tuotekehitysmahdollisuuksia, jotka vahvistavat osaltaan yhtiön myynnin kasvua sekä kotimaan että kansainvälisillä markkinoilla.
Tänä vuonna 80 vuotta täyttänyt lohjalainen Plastex vahvistaa joukkorahoitusannillaan* 3D-tuotekehitystään ja investointejaan uuteen teknologiaan.
-Plastex on jo tähän mennessä uusiutunut ja uudistanut tuotantoaan. Olemme tiukassa kilpailutilanteessa kasvaneet ja kasvattaneet myyntiämme. Haluamme edistää suomalaista huippumuotoilua ja työtä ja tarvittaessa mullistaa koko muoviteollisuuden näkymiä. Plastex on suomalaiseen työhön ja osaamiseen luottava yritys, jonka toimintaan suomalaiset pääsevät nyt osallistumaan joukkorahoitusannissamme. Tämä tuo meille lisää mahdollisuuksia entistä nopeampaan tuotekehitykseen, digitalisaatioon, kasvuun sekä kansainvälistymiseen, kertoo Oy Plastex Ab:n toimitusjohtaja Lauri Ant-Wuorinen.
Plastex on luonut ainutlaatuisen luovan talouden digitaalisen tehtaan sekä muotoilijat ja kuluttajat osallistavan liiketoimintamallin. Malli tarjoaa muotoilijoille ja kuluttajille mahdollisuuden osallistua Plastex-tuotteiden kehittämiseen ja valmistukseen. Tuotekehityksessä ja valmistuksessa voidaan hyödyntää jatkossa entistä paremmin 3D-tekniikan antamia mahdollisuuksia, kuten mallintamista, 3D-muotitusta ja 3D-tulostusta.
*Plastexin joukkorahoitusannissa yhden uuden osakkeen merkintähinta on 3,35 euroa ja merkittävä vähimmäismäärä on 100 osaketta. Sijoittajien merkittäväksi tarjotaan vähintään 238 806 ja enintään 388 060 uutta osaketta. Osakeannissa tarjottavat osakkeet edustavat noin 15,63 prosenttia yhtiön koko osakekannasta.
Aalto-yliopisto mukaan vauhdittamaan Plastexin joukkoistavaa tuotekehitystä
Plastex on käynnistänyt Aalto-yliopiston kanssa yhteistyön kehittääkseen ja vauhdittaakseen digitalisoinnin tarjoamia mahdollisuuksia tuotekehityksessä ja tuotannossa. Plastexin ja Aalto-yliopiston International Design Business Management -ohjelman tavoitteena on muun muassa kehittää digitaalisen alustan konsepti, jonka avulla kuluttajien ja muotoilijoiden parhaat tuoteideat voidaan ottaa entistä nopeammin tuotantoon. Joukkoistavan tuotekehityskonseptin avulla yrityksen tuotantoon kehitetään uusia, aidosti kiinnostavia tuotteita.
-Tavoitteenamme on luoda nopeasti uusia huippumuotoiltuja ja Suomessa valmistettuja tuotteita markkinoille. Aalto-yliopiston monitieteellisen tiimin kehittämästä joukkoistavan tuotekehityksen konseptista ja alustasta saamme uusia ideoita ja osaamista yrityksemme liiketoimintaan ja digitalisaatioomme, toteaa Lauri Ant-Wuorinen.
”Tämä ideasta konseptiksi –yhteistyöprojektimme perinteikkään suomalaisen muovialan yrityksen kanssa tarjoaa meille ja opiskelijaryhmällemme tilaisuuden olla mukana vahvistamassa Plastexin kilpailukykyä sekä perehtyä syvällisemmin yrityksen liiketoimintaan. Muotoilun, digiteknologian ja kaupallisen alan opiskelijatiimimme ja asiantuntijamme tuovat varmasti uusia, toteutettavia ideoita Plastexille”, sanoo Anna-Mari Saari Aalto-yliopiston International Design Business Management –ohjelmasta.
Lisätietoja:
toimitusjohtaja Lauri Ant-Wuorinen, puh. 050 351 1305
hallituksen puheenjohtaja Jaakko Nevanlinna, puh. 0400 445 355
jaakko.nevanlinna@innofinance.fi
Lisätietoja Aalto-yliopisto-yhteistyöstä myös:
Anna-Mari Saari, puh. 040 353 8333
Lisätietoja Nordean joukkorahoituksesta:
Sebastian Wikström, puh. 050 436 8694
https://crowdfunding.nordea.fi/
www.facebook.com/OyPlastexAb twitter.com/PlastexSuomi
www.pinterest.com/oyplastexab/ Instagram@plastexfinland
Oy Plastex Ab on lohjalainen vuonna 1936 perustettu muovialan yritys, jonka päätuotteita ovat puutarhatuotteet, autoilutuotteet, keittiö- ja kattaustuotteet, marjastustuotteet, vesiastiat ja kanisterit, lasten talvi-ja kesätuotteet sekä tekninen sopimusvalmistus ja pakkaustukkutoiminta. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli noin 5,8 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää keskimäärin 35 henkilöä Lohjalla sekä suomalaisissa alihankintayrityksissä.
The International Design Business Management (IDBM) Program is a joint teaching and research platform of the Aalto University’s schools of business, design and technology. The aim of the IDBM Program is to develop world-class expertise in global design business management through multidisciplinary research and learning. The program aims to train skilled professionals for key roles in the global design business by emphasizing the importance of design as a competitive factor, linked with state-of-the-art technology and business models.
The IDBM Industry Project aims to develop new business value through uniting best practices in design, technology and business. Projects bring together forces of excellence over an academic year-long project to create new, cutting edge solutions through joining the knowledge of companies with new insights from talented, multidisciplinary Master students of IDBM Program.
The projects explore the principles of design and technology driven business innovation to provide new insights. By joining best knowledge of companies with young talents, the aim is to co-create the solutions for the design and technology driven businesses of tomorrow. Please see: www.idbm.aalto.fi for further information.