Ajankohtaista aiheesta: Yhteiskunnallinen yritys -merkki

Sexpo avaa Ihmissuhdeterapiakeskuksen yksilöille ja kaikille suhdemuodoille

Yhteiskunnallinen yritys -merkkiä kantava Sexpo avaa torstaina 2.5. uuden ja alallaan ainutlaatuisen Ihmissuhdeterapiakeskuksen Helsinkiin. Terapiakeskuksessa vastaanottoa pitää seksuaalisuuden, sukupuolen moninaisuuden ja ihmissuhteiden asiantuntijoita, joilla on kattava osaaminen ja vankka kokemus auttamistyöstä.

Vastuullisuus vaikuttaa suomalaisten ostopäätöksiin

Suomalaiset pitävät tuotteita ja palveluita valitessaan tärkeänä, että yritys pystyy osoittamaan toimintansa vastuullisuuden. Tätä mieltä on Suomalaisen Työn Liiton selvityksen mukaan 87 prosenttia suomalaisista ja määrä on kasvanut parin vuoden aikana peräti 11 prosenttia. Lähes neljä viidestä suomalaisesta on lisäksi valmis maksamaan tuotteesta tai palvelusta enemmän, jos he tietäisivät yrityksen käyttävän voitoistaan vähintään puolet yhteiskunnallisen hyvän tuottamiseen.

Joko yhteiskunnalliset yritykset ovat sinulle tuttuja?

Yhteiskunnallisista yrityksistä on aiemmin puhuttu julkisuudessa varsin vähän, vaikka Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Yhteiskunnallinen yritys -merkin jo yli parille sadalle yritykselle ympäri Suomea ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto on yli viisi miljardia euroa.

Yhteiskunnalliset yritykset kantavat yhteiskuntavastuun

Viimeaikainen uutisointi kohdistaa yhteiskunnalliset yritykset valokeilaan. Kun hoivakodeissa ilmenneiden laiminlyöntien seurauksena on alettu peräänkuuluttamaan julkisia palveluja tuottavilta yrityksiltä yhteiskuntavastuuta, nostavat Yhteiskunnallinen yritys -merkin saaneet yritykset ansaitusti päätään. Mitä yhteiskunnalliset yritykset oikein ovat ja miksi niiden merkitys palvelutuotannossa on tärkeä? Mikä tekee niiden liiketoiminnasta vastuullista?

Folkhälsanille on myönnetty Avainlippu ja Yhteiskunnallinen yritys -merkki

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Samfundet Folkhälsanille, Folkhälsan Välfärd Ab:lle ja Folkhälsan Utbildning Ab:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle, sekä Yhteiskunnallinen yritys -merkin käyttöoikeuden osoituksena liiketoiminnallisten ja yhteiskunnallisten tavoitteiden onnistuneesta yhdistämisestä.