”Tehtäväni on nostaa hyvät yritykset näkyviksi”

Tekijät esiin! -juttusarjassa Suomalaisen Työn Liitto nostaa esiin työntekijänsä ja esittelee heidän tekemäänsä työtä. Millaista työtä liitossa tehdään? Mitä liiton toimistolla Fennia-talon koristeellisten seinien sisäpuolella oikein tapahtuu? Tällä kertaa omista tehtävistään kertoo Yhteiskunnallinen yritys -merkin Brand Manager Niina Ollikka.

Yrityksetkin voivat tehdä hyvää! Suomalaisen Työn Liiton hallinnoiman Yhteiskunnallinen yritys -merkin ajatteleva ja aikaansaava Brand Manager Niina Ollikka vastaa siitä, että merkin saaneet yritykset tulevat nähdyiksi ja kuulluiksi.

”Työskentelen liitossa Yhteiskunnallinen yritys -merkin Brand Managerina ja vastaan merkkiin liittyvistä toimenpiteistä, kuten merkin hallinnoinnista ja kampanjoinnista. Yhteiskunnallinen yritys -merkin voi saada käyttöönsä yritys, joka on perustettu ratkomaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia. Yrityksen tulee kantaa yhteiskunnallista vastuuta ja käyttää vähintään puolet voitostaan yhteiskunnalliseen hyvään. Tehtäväni on nostaa nämä hyvät yritykset näkyviksi.

Työpäiväni ovat todella vaihtelevia! Merkin myöntävä toimikunta kokoontuu neljä kertaa vuodessa, ja tehtäväni on valmistella hakemukset toimikunnalle ja olla aktiivisesti yhteydessä hakijayrityksiin sekä ennen kokousta että sen jälkeen. Uusista merkkiyrityksistä kirjoitan paikallisesti jaettavat tiedotteet; olemme muutoinkin liiton viestintätiimin kanssa aktiivisesti yhteyksissä mediaan ja kirjoitamme muun muassa mielipidekirjoituksia ja artikkeleita yhteiskunnallisesta yrittämisestä.

Olen paljon yhteyksissä jäsenyrityksiin, ja kävinkin äskettäin yhdessä yrityksessä puhumassa henkilöstölle merkityksellisestä työstä ja yhteiskunnallisesta yrittämisestä. Tapaan myös yrityksiä, jotka ovat kiinnostuneita merkistä. Meillä Suomalaisen Työn Liitossa on käynnissä paljon erilaisia projekteja, joissa olen mukana: osallistun muun muassa asiakaskokemuksen kehittämiseen ja moniin tutkimushankkeisiin.

Parhaillaan työn alla on ensi viikolla käynnistyvä Hyvät yritykset näkyviksi -kampanja, jossa on mukana paljon huikeita Yhteiskunnallinen yritys -merkkiyrityksiä. Kampanjaan sisältyy monipuolista radio- ja someviestintää, ja elo–syyskuussa Nelonen Median radiokanavilla kuullaankin laajasti yhteiskunnallisesta yrittäjyydestä, mikä on tosi hieno juttu. Tällä hetkellä suunnittelen kampanjaa ja työstän eri elementtejä tiiviissä yhteistyössä muun muassa mainostoimiston, median ja jäsenyritysten kanssa.

Mukavat työtoverit ovat päivien piristys. Työn monipuolisuus on ehdottomasti parasta: pääsen tapaamaan mukavia ihmisiä hyvin erilaisista yrityksistä ja pääsemme yhdessä miettimään sitä, kuinka voimme vielä paremmin nostaa merkin avulla yrityksen hyvät arvot näkyviksi. On myös todella mielenkiintoista rakentaa erilaisia kampanjoita ja miettiä viestintää siten, että voimme käyttää aktiivisesti eri medioita ja kertoa monipuolisesti merkistä ja jäsenyrityksistä.

Ikävintä työssäni on ehdottomasti olla yhteydessä yrityksiin, jotka eivät vielä ole kiinnostuksestaan huolimatta saaneet Yhteiskunnallinen yritys -merkin käyttöoikeutta. Valitettavasti näitäkin tapauksia on, sillä toimikunta on melko kriittinen, eikä merkkiä myönnetä ihan helposti. Toisaalta tämä varmistaa sen, että ne yritykset, jotka merkin saavat, täyttävät merkin vaativat kriteerit ja ovat sen ansainneet. ”


Faktalaatikko

Kuka: Niina Ollikka, Yhteiskunnallinen yritys -merkin Brand Manager
Mitä tekee: Vastaa Yhteiskunnallinen yritys -merkkiin liittyvistä toimenpiteistä, esim. merkin hallinnoinnista ja markkinoinnista
Tausta: Valtiotieteiden maisteri, MJD. Pitkä työkokemus erilaisista markkinointiviestinnän tehtävistä mm. teollisuudessa, operaattori- ja finanssialalla. ”Olen saanut tehdä lukuisia hyvinkin isoja markkinointikampanjoita ja olla mukana erilaisissa kehitysprojekteissa.”
Parasta työssä: Mukavat työkaverit ja työn monipuolisuus.
Jos olisit joku hahmo, mikä olisit? ”No tietysti Muumimamma. Muumimamman toiminnan ansiosta sekä hänen lähipiirillään että myös muilla on parempi olla – hän toimii ikään kuin yhteiskunnallinen yritys parhaimmillaan: henkilökunta saa tehdä merkityksellisiä tekoja ja toiminta tuottaa yhteiskunnallista hyvää. Muumimamma tekee hyvää ja jakaa hyvää!”

Ota yhteyttä:

Niina Ollikka
Yhteiskunnallinen yritys -merkin Brand Manager
puh. 040 674 8773
niina.ollikka@suomalainentyo.fi
LinkedIn

 

 

Tutustu Avainlipun Brand Manager Nina Pohjoiskoskeen: ”Parasta työssäni ovat ihmiset”

Tutustu projektipäällikkö Merja Mantilaan: ”Innostus on liiketoiminnan paras ajuri”

Tutustu tutkimuspäällikkö Jokke Eljalaan: ”Tulevaisuus on jo täällä”

Tutustu hallintopäällikkö Erja Antelliin: ”Asiakkaiden kanssa työskentely on parasta”

Tutustu viestintäpäällikkö Sanna Huoviseen: ”Mielekkäintä viestintätyössäni on monipuolisuus”

Tutustu verkkoviestinnän asiantuntijaan Laura Kakkoseen: ”Some on tiiviisti läsnä jokaisessa päivässä”

Tutustu viestintäpäällikkö Hanna Maliseen: ”Suomalaisen työn menestystarinat ovat ehtymätön lähde, josta ammentaa”

Tutustu toimitusjohtaja Tero Lausalaan: ”On suuri etuoikeus päästä tekemään tätä työtä”

Tutustu markkinointipäällikkö Reetta Mentuun: ”Suomessa on valtavasti osaamista, joka ansaitsee tulla näkyväksi”

Tutustu Design from Finland -merkin Brand Manager Johanna Lahteen: ”Saan olla rakentamassa Suomi-kuvaa, johon itse uskon”

Tutustu hallintoassistentti Päivi Ikoseen: ”Yksikään työpäivä ei ole samanlainen”

Tutustu verkkoviestinnän asiantuntija Pilvi Rekoon: ”On ihanaa tehdä työtä, jolla on hyvä tarkoitus”