Ajankohtaista aiheesta: Tutkimus

Tulevaisuuden työelämää koskeva selvitys

Mitkä ovat työntekijöiden tärkeimmät ominaisuudet tulevaisuuden työelämässä ja yritysten tärkeimmät vetovoimatekijät? Teimme tutkimuksen työikäisten suomalaisten ja työnantajien parissa koskien arvostuksia työelämässä ja tulevaisuuden työelämää.

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus: Kotimaisuuden merkitys ostopäätöksissä

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten suomalaiset suhtautuvat tuotteiden alkuperämaahan ostaessaan elintarvikkeita tai käyttötavaroita. Lisäksi selvitettiin mikä motivoi ostamaan suomalaisia tuotteita ja millainen vaikutus oli joulukuussa 2015 ensimmäisen kerran osana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa järjestetyllä Osta työtä Suomeen -teemapäivällä. Lisäksi selvitettiin, pitäisikö julkisissa hankinnoissa tai yritysten hankinnnoissa suosia suomalaisia tuotteita.

Avainlipun käyttäjistä jo yli puolet palveluyrityksiä: suomalaisuus korostuu terveys- ja hyvinvointipalveluissa

Suomalaisen Työn Liiton teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisuuden merkitys ja suomalaisen toimijan valitseminen on myös palveluiden kohdalla tärkeää. Vastaajista 83 prosenttia korosti suomalaisuuden merkitystä etenkin terveys- ja hyvinvointipalveluissa ja 79 prosenttia rakentamisessa ja remontoimisessa. Kolmelle vastaajalle neljästä myös ravintolapalveluiden kotimaisuus merkitsi vähintään jonkun verran tai paljon.

Kysely: viinimarja on suosikki suomalaisten puutarhoissa

Suomalaisille luonto on lähellä sydäntä, ja monelle viherpeukalolle oman pihan antimet ovat kesää parhaimmillaan. Viinimarja on yleisin löydös suomalaisten puutarhoissa, kertoo Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus. Puutarhahankinnoissa tehtävillä valinnoilla voi samalla tukea suomalaista työtä, kampanja muistuttaa.