Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä, joka vaikuttaa ostopäätökseen ja tukee Avainlippua kantavien tuotteiden ja palveluiden myyntiä.
Markkinointi & Mainonnan ja Taloustutkimuksen Arvostetuimmat brändit 2020 -listauksessa Avainlippu oli TOP 10 joukossa sijalla 10. Nousua viime vuodesta on neljä sijaa ja esimerkiksi vuoteen 2013 verrattuna 20 sijaa. Merkki kipuaa arvostuksessa yhä korkeammalle. Se on meidän kaikkien suomalaista työtä arvostavien ansiota, kiitos siitä!
Koronaepidemia on saanut monet pohtimaan ostokäyttäytymistään ja se näkyy kotimaisuuden suosion nousussa. Voikin sanoa, että kun ostat kotimaassa valmistettuja tuotteita ja käytät kotimaisten yritysten palveluja, valitset työtä Suomeen. Tämä on koko yhteiskunnan etu ja vastuullinen teko meiltä jokaiselta. Joku sanoo heti, että:
”Ei minun pienillä teoilla ole mitään väliä. Who cares?”
Kyllä on! Pienistä puroista kasvaa iso virta. Olemme laskeneet, että jos jokainen suomalainen ostaisi kympillä kuussa lisää suomalaisia tuotteita tai palveluita, syntyisi 10 000 vuosityöpaikkaa. Se on tärkeä asia nyt kun yrityksillä on vaikeaa ja saamme kuulla joka päivä ikäviä lomautusuutisia.
Avainlippu-merkin toimikunta myöntää kuusi kertaa vuodessa satoja uusia merkin käyttölupia. Avainlippu-yritysten lukumäärä on kasvanut tasaisesti viimeiset kymmenen vuotta, vuonna 2010 yrityksiä oli noin 2100 ja tällä hetkellä noin 3700. Uskomme myös kasvun jatkuvan, suomalaiset ovat oppineet arvostamaan omaa työtään ja sen tuloksia entistä paremmin.
Merkki suomalaisesta valmistuksesta
Merkkiä hakevien yritysten tulee hakuvaiheessa täyttää tiukat kriteerit. Avainlippu-merkin käyttöoikeutta myönnettäessä tuotteen tai tuoteryhmän tulee täyttää kaksi tärkeää kriteeriä: tuotteen tai tuoteryhmän tulee olla valmistettu Suomessa ja kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia omakustannusarvosta, jossa huomioidaan mm. raaka-aineet, tarvikkeet, osa- ja puolivalmisteet, pakkausaineet ja -tarvikkeet sekä muuttuvat ja kiinteät henkilöstökustannukset.
Suomalaisen palvelun merkki
Vuodesta 1995 merkkiä on myönnetty myös suomalaiselle yksilöidylle ja nimetylle palvelulle. Myöntämisen edellytykset ovat samankaltaiset tuotteiden kanssa, eli palveluprosessin tuotannon tulee tapahtua Suomessa ja palvelun kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia omakustannusarvosta. Tämän lisäksi hakijayhteisöllä tulee olla merkittävä kotimainen omistusosuus ja Suomessa toimiva johto ja pääkonttori. Lisäksi toimikunta huomio mm. suomalaisen suunnittelun ja/tai tuotekehityksen sekä palvelun vaikutusta kotimaisten tuotteiden tai palveluiden aseman vahvistumiseen. Lue tarkat säännöt täältä.
Vastuullista suomalaista työtä
Suomalainen työ on monella tapaa vastuullista, ja tämän me haluamme tuoda Suomalaisen Työn Liitossa esiin yhdessä jäsenyritystemme kanssa. Uskomme, että vastuullinen työ on perusvaatimus sille, että Suomi pärjää kilpailussa. Lisäksi vastuullisuus on erottautumistekijä, jolla yrityksille ja niiden tuotteille luodaan kilpailuetua niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Tähän viestiin voi hyvin yhdistää Avainlippu-merkin ja sen arvot. Jatkamme vastuullisen suomalaisen työn esiin tuomista myös ensi vuonna.
Mietitkö, mille tuotteille ja palveluille on myönnetty Avainlippu-merkki? Löydät ne kaikki Sinivalkoinenvalinta.fi-hakupalvelustamme.
Kommentoi