”Parasta työssäni ovat ihmiset”

21.4.2021

Tekijät esiin! -juttusarjassa Suomalaisen Työn Liitto nostaa esiin työntekijöitään ja esittelee heidän tekemäänsä työtä. Millaista työtä liitossa tehdään? Tällä kertaa omista tehtävistään kertoo Nina Pohjoiskoski, Avainlippu-merkin asiakkuuspäällikkö.

Nina on työskennellyt liitossa erityisesti Avainlippu-jäsenyritysten kanssa vuodesta 2017. Hänen päätehtävänään on tukea yrityksiä Avainlippu-merkin hyödyntämisessä omassa markkinoinnissa ja viestinnässä. Monet neuvot ja avut ovat tarpeen, kun yritykset pohtivat merkin käyttötapoja ja -mahdollisuuksia. ”Tarjoan yrityksille ratkaisuja siihen, miten Avainlippu-merkistä ja sen edustamista arvoista kannattaa viestiä yritysten omille sidosryhmille, asiakkaille, omalle henkilökunnalle ja myyntiverkostolle.”

”Avainlipun kehittämisen ja tunnettuuden lisäämisen lisäksi pidän aktiivisesti yhteyttä merkkiä kantaviin jäsenyrityksiin. Kannustan heitä käyttämään merkkiä ahkerasti ja kerron, millä tavoin sitä voi hyödyntää ja opastan heitä esimerkiksi extranet-jäsenpalvelun käytössä. Työ on pitkälti yhteistyötä jäsenten kanssa, pidämme yrityskohtaisia teams-palavereita ja vedän kaikille uusille merkinhaltijoille infotilaisuuksia merkin käytöstä ja liiton tarjoamista palveluista”, Nina kertoo. Hän osallistuu aktiivisesti asiakaskokemusprojektiin, tavoitteena kehittää asiakaskokemusta entistä paremmaksi. Liitto kehittääkin jatkuvasti mm. digitaalisia palvelukanaviaan, jotta jäsenyritykset voivat hoitaa jäsenasioitaan turvallisesti ja helposti hyödyntäen esim. valmiita viestintämateriaaleja ja kampanja-aineistoja. Tämän lisäksi Nina vastailee myös monenmoisiin kysymyksiin, joita asiakaspalvelussa esiintyy. ”On ollut ilo huomata, että liiton toiminnasta ollaan kiinnostuneita ja kasvua on ollut viimeiset kymmenen vuotta,” Nina toteaa.

Liitto järjestää vuositasolla runsaasti erilaisia sähköisiä tapahtumia tai tilaisuuksia jäsenyrityksille ja ne ovatkin oiva tapa laajentaa yhteistyötä yritysten kesken, toisilta saa usein vertaistukea ja ideoita omaan toimintaan. ”Yhä tärkeämpää on myös verkostoituminen ja toisiin tutustuminen, sekä jäsenten kesken että liiton ihmisten ja jäsenten välillä”, hän lisää. Yhteistyössä on voimaa ja Nina onkin ahkera LinkedIn-palvelun käyttäjä. Jos et vielä itse kuulu hänen LinkedIn-verkostoonsa, niin laita kutsua tulemaan.

Ninan työviikkoon kuuluu muun muassa yhteydenpitoa jäsenyrityksiin sähköpostitse ja puhelimitse, asiakkaiden tapaamista, tapahtumajärjestelyjä, paljon suunnittelua sekä monenmoista muuta tehtävää – kuten vaikkapa uutiskirjeiden tai blogien kirjoittamista. Aina nauravainen, kaksikielisenä kasvanut Nina puhuu myös sujuvaa ruotsia: ”Ja, ni får gärna prata svenska med mej, det är mera sällan nuförtiden som man får i arbetets vägnar betjäna på svenska”. Nina pitää kielitaitoa valtavana rikkautena ja omatkin pojat ovat kasvaneet kaksikielisessä perheessä.

Mikä asiakkuuspäällikön työssä on ollut tähän asti parasta?

”Ehdottomasti parasta työssäni ovat ihmiset ja asiakkaiden kanssa tekemisissä oleminen. Olen koko ikäni ollut asiakaspalvelu- ja myyntitehtävissä ja se sopii minulle loistavasti. Iloitsen, kun olen voinut auttaa asiakasta hänen mieltään askarruttavassa asiassa.  Asiakaspalvelu on kunnia-asia. Sekä tietysti aivan loistavat työkaverit – tämä on mahtava työyhteisö ja on ilo tehdä merkityksellistä työtä, ihan joka päivä!”


Faktalaatikko

Kuka: Nina Pohjoiskoski
Mitä tekee: Rakentaa mielikuvaa Avainlipusta ja lisää sen tunnettuutta. Avainlippu-yhteyshenkilö.
Tausta: Kaupallisen alan koulutus, opiskellut markkinointia ja johtamista. Tehnyt paljon asiakastyötä, erityisesti B2B sektorilla.
Parasta työssä: Ihanat asiakkaat, mahtavat työkaverit, mahdollisuus kehittyä ja oppia uutta. Ja tietenkin ”rakas-brändi” Avainlippu-merkki, joka syntyi samana vuonna kuin minäkin.
Jos olisit joku hahmo, mikä olisit? ”Olen aina ihannoinut Pikku Myytä. Myy on sinnikäs ja pippurinen, ja menee koko ajan eteenpäin. Sinnikkyys on ohjannut minua koko elämäni ajan tähän päivään asti, ja se on auttanut monessa tilanteessa. Sinnikkyydellä ja oikealla asenteella pääsee vaikeidenkin asioiden yli.”

Ota yhteyttä:

Nina Pohjoiskoski
Avainlippu-merkin asiakkuuspäällikkö
puh. 050 344 6048
nina.pohjoiskoski(a)suomalainentyo.fi
https://linkedin.com/in/ninapohjoiskoski

 

Tutustu projektipäällikkö Merja Mantilaan: ”Innostus on liiketoiminnan paras ajuri”

Tutustu tutkimuspäällikkö Jokke Eljalaan: ”Dataohjattua päätöksentekoa ja tulevaisuuden maalailua”

Tutustu viestintäpäällikkö Hanna Maliseen: ”Kasvuhakkerointia ja jatkuvaa viestinnän kehittämistä

Tutustu viestintäpäällikkö Sanna Huoviseen: ”Mielekkäintä viestintätyössäni on monipuolisuus”

Tutustu markkinointipäällikkö Reetta Mentuun: ”Suomessa on valtavasti osaamista, joka ansaitsee tulla näkyväksi”

Tutustu Design from Finland – ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkin markkinointipäällikkö Niina Ollikkaan: ”Tuodaan vastuulliset ja hyvää tekevät yritykset esille”

Tutustu hallintoassistentti Päivi Ikoseen: ”Yksikään työpäivä ei ole samanlainen”

Tutustu verkkoviestinnän asiantuntija Pilvi Rekoon: ”On ihanaa tehdä työtä, jolla on hyvä tarkoitus”

Tutustu asiakaskoordinaattori Annina Rauhalaan: ”Antoisinta on tuottaa positiivisia jäsenkokemuksia”

Tutustu hallintopäällikkö Päivi Fogelbergiin: ”Verkostoissa on voimaa”

Tutustu asiakuuspäälllikkö Minna Varikseen: ”Odotan innolla asiakaskohtaamisia”

Tutustu digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Tanja Lindholmiin: ”Opin jatkuvasti uutta”