Ajankohtaista aiheesta: Kulutustrendit

Katsaus suomalaiseen verkkokauppaan 2023

Katsaus suomalaiseen verkkokauppaan -raportti antaa eväitä verkkokauppiaille kehittää verkkoliiketoimintaansa pohjautuen laajaan tutkimusaineistoon verkkokaupan kehittymisestä maailmalla ja Suomessa. Lisäksi raportissa tarkastellaan suomalaisten kulutus- ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavia arvoja sekä muita tekijöitä, joita verkkokauppiaiden on hyvä ottaa huomioon kehittäessään toimintaansa.

Tutkimus: Vastuullisuus ohjaa kuluttamista entistä voimakkaammin – myös suomalaiset yritykset tarjoavat hyviä mahdollisuuksia suosia ekologisempaa elämäntapaa

Suomalaiset haluavat ostaa vastuullisesti tuotettuja tuotteita ja palveluita. Vastuullisuuden merkitys korostuu erityisesti nuorten naisten kohdalla. Kotimainen tuote tai palvelu on vastuullinen valinta, joka luo työtä ja hyvinvointia Suomeen. Neljä viidestä suosii kotimaisia tuotteita ja palveluntarjoajia ostopäätöksissään aina kuin mahdollista.

Suomalaiset ostopäätösten äärellä ja Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto teetti selvityksen kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä vuonna 2018. Kartoituksessa selvitettiin suomalaisten ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä, kuten millaiset muutosvoimat vaikuttavat kuluttamisessa, mikä on suomalaisuuden […]

Muutosvoimat näkyvät suomalaisten ostopäätöksissä

Jokainen joka myy tuotteita tai palveluita haluaisi tietää, mitä ostaja ajattelee. Usein ajattelemme taloustieteen ihmiskuvan mukaisesti, että ihminen on rationaalinen ja järkiperäinen tehdessään kulutusvalintojaan. Kuitenkin jokainen meistä on varmasti huomannut omassa kulutuskäyttäytymisessään, että emme ehkä aina teekään niin rationaalisia päätöksiä vaan joskus tunne ohjaa meitä enemmän kuin järki.