Huhtikuussa, tämän poikkeuksellisen koronaepidemian hallitseman kevään keskellä, uutisoitiin laajasti siitä, miten ikäihmisten kanssakäymistä muun yhteiskunnan kanssa on rajoitettu. Iso osa ikäihmisistä Suomessa asuu palvelutaloissa tai vuokra-asunnoissa, joihin tarjotaan laajasti palveluita ruokailusta aina lääkinnälliseen apuun saakka. Silmääni osui monta artikkelia siitä, miten ikäihmiset eivät pääse tapaamaan läheisiään – joudutaan tervehtimään ikkunalasin takaa tai video- ja äänipuheluilla. Toisen ihmisen läheisyys ja kosketus, ne elämän peruspilarit, vähenivät kerta heitolla koronarajoitusten tultua voimaan. Tämä tuntui surulliselta sekä palvelutalojen asukkaiden että heidän läheisten kannalta.
Samaan aikaan huhtikuun loppupuolella teimme Suomalaisen Työn Liitossa hektisesti töitä sen eteen, että auttaisimme suomalaiset löytämään suomalaisten yritysten tuotteet kauppareissuillaan, kivijalassa tai verkossa. Halusimme muistuttaa, miten pienellä teolla on valtava merkitys yhteiskuntamme peruspilarin, suomalaisen työn, selviytymiselle. Kun ostaa suomalaista, auttaa säilyttämään työpaikat. Tästä yksinkertaisesta viestistä syntyi Ole osa hyvän ketjua -kampanja, jossa on mukana yli 130 yritystä, jotka valmistavat elintarvikkeita ja käyttötavaroita meidän jokaisen arkeen ja sitä kautta työllistävät satojatuhansia suomalaisia.
Tästä yhdistelmästä syntyi ajatus ikäihmisten auttamisesta ja ilahduttamisesta. Yritysten kanssa halusimme ilahduttaa palvelutaloissa asuvia ikäihmisiä, tuoda iloa heidän arkeensa. Samalla halusimme kiittää niitä ihmisiä, jotka työskentelevät ikäihmisten kanssa päivästä toiseen, ovat jakamassa heidän ilonsa ja surunsa ja auttamassa heitä elämään arvokkaita vanhuusvuosiaan. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset palvelutaloissa tekevät mittaamattoman tärkeätä työtä ikäihmisten kanssa ja se on myös työtä, joka näinä aikoina usein jää piiloon, kun vierailut palvelutaloihin ovat vähentyneet ja kun mediassakin kerrotaan yhteiskuntamme asteittaisesta avautumisesta. Valitettavasti tämä rajoitusten purkaminen ei tule koskemaan riskiryhmään kuuluvia ikäihmisiä pitkään aikaan.
Löysimme tätä auttamisen ajatusta toteuttamaan kumppaniksemme Vanhustyön keskusliiton, jonka jäsenet operoivat palvelutaloja ja vuokra-asuntoja ja niihin liittyviä palveluita ympäri Suomen. Olimme tehneet Vanhustyön keskusliiton kanssa aiemminkin yhteistyötä, erityisesti koskien yhteiskunnallisten yritysten kehittämistä. Useimmat liittojemme yhteisistä jäsenistä toimivat tämän yhteiskunnallisen yrityksen toimintamallin mukaisesti eli tuottavat elintärkeitä palveluja lähiseudulleen arvopohjaisesti ja siten, että toiminnasta mahdollisesti syntyvät voitot investoidaan takaisin heidän palveluidensa kehittämiseen ja asuinolojen parantamiseen ikäihmisille.
Arjen iloksi -lahjoituksessamme on mukana hienoja suomalaisia yrityksiä, jotka työllistävät tuhansia suomalaisia ja joiden tuotteet ovat meille kaikille tuttuja. Lahjoituspaketteja lähtee 425 vanhustyöntoimipisteeseen ilahduttamaan niiden asukkaita ja myös kiitokseksi henkilökunnalle heidän työstään ikäihmisten hyväksi. Lisäksi 5800 itsenäisesti tai pienen avun turvin asuvaa ikäihmistä saa Fazerin tuotelahjoituksen.
Osallistuminen tähän lahjoitukseen on upea, arvopohjainen teko ja haluan kiittää siitä seuraavia jäsenyrityksiämme ja ennen kaikkea kaikkia ihmisiä, jotka ovat tehneet työtä tämän eteen näissä yrityksissä: Berner, Fazer, Finlandia Candy, Marimekko, Nordqvist, Novita, Orthex Group, Otavamedia, Pentik, Plastex, Sinituote, Tactic ja Transmeri. Koko operaation mittavasta logistiikasta eli tuotelahjoitusten pakkauksesta ja jakelusta haluan kiittää K-ryhmää, joka mahdollisti toteutuksen. Paketit kulkevat palvelutaloihin K:n foodservice-tukku Kespron autoilla.
Toivon, että tästä teosta on paljon iloa monen ikäihmisen ja heitä tukevan työntekijän arkeen!
Tero Lausala
toimitusjohtaja
Suomalaisen Työn Liitto
Kommentoi