Osta työtä Suomeen -päivä innostaa suosimaan suomalaista

 

Kun Osta työtä Suomeen -päivä koittaa taas 7.12., tuotteiden suomalaisuus kiinnostaa monia. Kuluttajia askarruttaa usein, miten ostetun tuotteen kotimaisuudesta voi olla varma. Yli 50 vuotta tuotteiden suomalaisuudesta kertonut Avainlippu on ottanut paikkansa tärkeimpänä suomalaisia tuotteita kuvaavana merkkinä.

Avainlippu on yksi tunnetuimpia suomalaisia brändejä. Suuri määrä kuluttajia etsii Avainlippua tuotteista ja ottaa sen huomioon ostopäätöksissään. Kyse on siis suomalaisessa kuluttamisessa erittäin merkittävästä asiasta, mutta mitä kaikkea Avainlippu oikeastaan kätkee taakseen?

Avainlippu kertoo kotimaisuudesta

Avainlippu kertoo ennen kaikkea tuotteen kotimaisuudesta. Avainlipun tarkoituksena on auttaa ihmisiä ostamaan tuotteita, jotka on valmistettu Suomessa ja joiden ostaminen tukee suomalaista työtä. Merkin käyttöoikeuden myöntää Suomalaisen Työn Liiton nimeämä Avainlippu-toimikunta ja saadakseen merkin on tuotteen tai palvelun täytettävä tarkat kriteerit. Meille on suuri ylpeyden aihe se, että Avainlippu on luotettava ja yksinkertainen tapa tietää, että tukee kotimaista työtä ostaessaan sillä varustetun tuotteen.

Suomalaiset ovat jatkuvasti tietoisempia siitä, millaisia valintoja he kulutuspäätöksillään lopulta tekevät. Tuotteiden eettisyys, alkuperä ja esimerkiksi juuri suomalaisia työllistävät vaikutukset ovat päivittäin yhä useamman kuluttajan mielissä. Avainlippu on luotu helpottamaan juuri tällaisia kulutuspäätöksiä.

Tunnettuuden lisäksi Avainlippu on vakiinnuttanut asemansa myös konkreettisesti ostopäätöksiin vaikuttavana asiana: vuonna 2018 tehdyn tutkimuksen mukaan Avainlippu vaikuttaa ostopäätöksiin 71 prosentilla merkin tuntevista – ja merkin tuntee liki 80 prosenttia kuluttajista. Avainlippu siis ohjaa ostopäätöksiä suurimmalla osalla suomalaisista kuluttajista.

Osta työtä Suomeen on suomalaisen työn juhlapäivä

Osta työtä Suomeen -päivä ajaa samaa asiaa kuin Avainlippu. Sen tarkoituksena on tehdä suomalaista työtä näkyväksi ja innostaa kuluttajia suosimaan kotimaista, sillä sen vaikutukset ovat hyvin konkreettisia: Jos jokainen suomalainen ostaisi kuukaudessa kymmenellä eurolla enemmän kotimaisia tuotteita, syntyisi Suomeen vuositasolla 10 000 työpaikkaa.

Kuten Avainlippu, myös Osta työtä Suomeen -päivä on löytänyt yleisönsä ilahduttavan hyvin. Toivomme, että päivä aiheuttaa jatkossakin paljon julkista keskustelua ja vilkasta debattia suomalaisen työn merkityksestä. Toivottavasti moni suomalainen saa päivästä kipinän kiinnittää entistä enemmän huomiota tuotteiden ja palveluiden alkuperään. Osta työtä Suomeen -päivänä on myös mahtava mahdollisuus löytää itselle uusia upeita suomalaisia tuotteita, joilla voi esimerkiksi täyttää pukinkontin.

Suomalaisten tuotteiden suosiminen on monella tapaa erinomainen kulutuspäätös. Suomi on täysin eri tilanteessa kuin moni maa, jossa tuotanto toteutetaan halvalla. Suomalaisten tuotteiden kohdalla monet reunaehdot, kuten tuottajien työolot, tekemisen eettisyys sekä luonnon kunnioittaminen ovat kunnossa. Lisäksi suomalaisten tuotteiden tukeminen on yksi konkreettisimpia tapoja auttaa suomalaisia menestymään – se luo työpaikkoja ja tuo vaurautta Suomeen. Avainlippu tekee näiden positiivisten kehityskulkujen vauhdittamisesta helppoa.

Osta työtä Suomeen -päivää vietetään 7.12. kaikkialla Suomessa. Tapahtumasta voi lukea lisää täältä. Osallistu päivään ja kerro meille somessa, mitä ostit! Muista tägätä kuvasi Facebook-tapahtumassa, Twitterissä tai Instagramissa tunnisteilla #ostatyötäsuomeen. Suositaan suomalaista joulukuun ensimmäisenä päivänä ja tehdään siitä tapa – siitä hyötyy koko Suomi.