Ajankohtaista aiheesta: Kuluttajakäyttäytyminen

Tutkimus: Suomalaisten halu suosia kotimaisia tuotteita kasvanut – asennemuutos näkyy K-ryhmän myyntidatassa

Valtaosa suomalaisista haluaa, että koronaepidemian aikana ostetaan suomalaisia työllistäviä tuotteita ja palveluita, kertoo tuore Suomalaisen Työn Liiton, Ruokatieto yhdistys ry:n ja Kauppapuutarhaliitto ry:n teettämä tutkimus. Noin kolmasosa suomalaisista sanoo koronaepidemian muuttaneen heidän suhtautumistaan tuotteiden ja palveluiden alkuperää kohtaan. K-ryhmän myyntidata vahvistaa, että asennemuutos näkyy kotimaisten tuotteiden kasvaneena suosiona.

Yhteiskunnallinen yritys, miten puhuttelet potentiaalisia asiakkaitasi?

Monista tuntuu, että maailma muuttuu todella nopeaan tahtiin. Muutoksen yhteydessä puhutaan usein kuluttajien arvopohjaan vaikuttavista muutosvoimista. Selvitimme, miten kulutustottumukset muuttuvat ja minkälaisiin valintoihin ne ohjaavat kuluttajia nykyisessä kasvavan tarjonnan maailmassa.

Kulutuksen trendit muutoksessa, onko suomalainen design arvossaan?

Kuluttajien maailmaa ohjaavat monet trendit, joiden vaikutukset näkyvät kulutusvalinnoissa ja -tavoissa lähes joka päivä. Kuluttajan käyttäytymiseen ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä on yhä tärkeämpi ymmärtää tavaroiden ja palveluiden kasvavassa maailmassa. Tämän vuoksi me Suomalaisen Työn Liitossa halusimme ymmärtää, miten maailma ja kulutustottumukset muuttuvat.

Sinivalkoinen jalanjälki -joulututkimus

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin marraskuussa 2014 ja siihen vastasi 1166 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Trendien ja muodin pyörteissä

Suomalaisen Työn Liitto oli yksi Muodin ammattilaisseminaarin järjestäjistä viime kuussa järjestetyillä Muoti 2013 -messuilla. Seminaarin teemana oli ajan ja materian suhde kuluttajakäyttäytymiseen.