Maaliskuussa korona vyöryi päälle ja yllätti kaikki. Moni asia muuttui täysin, eikä vähiten meillä sosiaali- ja terveysalalla.
Alkuun kokoonnuimme etänä johtoryhmän ja ylilääkäreiden voimin joka aamu. Laitoimme kaikki paukut siihen, että palveluihimme saataisiin koronaan liittyvät ohjeistukset, jotta hoitotyötä voitaisiin jatkaa mahdollisimman turvallisesti niin asiakkaan kuin työntekijän kannalta.
Kun 500 ihmistä 50 toimipisteessä tekee töitä korvaushoidosta lastensuojelupalveluihin, voi vain kuvitella, kuinka monta sataa asiaa ohjeistuksissa on huomioitava. Osa poliklinikoiden asiakaskäynneistä muutettiin etävastaanotoiksi, mutta laitoshoitoa on tarjottava paikan päällä ympäri vuorokauden.
Esimiesten työ kriittisen tärkeää
Olennaista oli, että ajantasainen tieto saavutti jokaisen: työntekijämme eivät pääosin työskentele tietokoneella vaan hoitavat asiakkaita. Kriittisessä roolissa olivat esimiehet, jotka jalkauttivat ohjeet sujuvasti. Työntekijämme puolestaan tekivät ohjeistuksista arjen käytäntöä. Sitä on ollut hieno seurata.
Siksi ei yllätä, että tuoreen työyhteisökyselyn perusteella meillä työntekijät luottavat esimiehiinsä ja esimiesten toiminta koetaan avoimeksi ja reiluksi. Tästä olen todella ylpeä, sillä tällaiset tulokset eivät ole itsestään selviä. Kiireen ja muutosten keskellä esimiestyön arvo nousee entisestään. Meille elintärkeä vahvuus asuu selkeästi esimiehissämme.
Kun koko ketju toimii
Sujuvan viestinnän rooli korostuu muutoksessa. Sisäisen palautteen perusteella meillä ollaan tyytyväisiä siihen, miten koronaan liittyvä viestintä on hoidettu. Ja vaikka olisi hyvä paukutella omia henkseleitä, on täysin selvää, että kaikki ovat puhaltaneet yhteen hiileen: ylilääkäreiden ja johtoryhmän yhteistyön kautta päivittyvät ohjeistukset saadaan edelleen nopeasti työkaluiksi esimiehille ja siten käytännön työhön.
Viestinnässä onnistuminen näkyy viime kädessä turvallisena ja toimivana hoitotyönä, jossa olemme koronankin aikana onnistuneet todella hyvin. Toimintatapamme oli niin hyvä ja toimiva – ja näytti siltä ilmeisesti myös ulospäin – että meiltä jopa kysyttiin neuvoja toisesta sote-alan organisaatiosta. Se lämmitti mieltä ja kertoo osaltaan siitä, että meillä on tehty oikeita asioita.
Kaiken paineen ja vaikeuksienkin keskellä on ollut hienoa huomata, miten meillä vastuullisuus näkyy johdon tasolla ja muuntuu teoiksi jokaisen työntekijämme arjessa. Meillä vastuullisuus on myös sitä, että koko ketju toimii.
A-klinikka Oy on päihde- ja mielenterveyspalvelujen erityisosaaja, jonka palveluksessa työskentelee 500 sosiaali- ja terveysalan osaajaa. Tuotamme palveluja kunnille ja kuntayhtymille, työterveyshuoltoon, yrityksille ja yksityisasiakkaille. Olemme yhteiskunnallinen yritys, ja toimintamme tuotot palautuvat yhteiseen hyvään.
https://www.a-klinikka.fi
Tämä blogi on osa Yhteiskunnallinen Yritys -merkin blogisarjaa, jossa tuodaan esille vastuullisesti toimivien jäsenyrityksien toimintaa ja #vastuullisuustekoja.
Kommentoi