Korona-pandemia uhkaa paitsi terveyttämme myös toimeentuloamme, suomalaista työtä. Yritysten toimitusketjut katkeilevat, alihankkijoilla on vaikeuksia toimittaa komponentteja ja materiaaleja. Työntekijöitä sairastuu ja joutuu karanteeniin tai he ovat pakotettuja hoitamaan läheisiään kodeissaan.
Suurin uhka yrityksille on kuitenkin kassavirran ehtyminen. Kun asiakkaat eivät osta, yrityksen kassavirta ehtyy, samalla kun kustannukset säilyvät entisellään. Palkat, vuokrat, koneiden ja laitteiden leasing-maksut, markkinointi- ja viestintä ja tutkimuskehityskulut – kaikki nämä juoksevat ja syövät yritysten kassaa samalla kun sisään tuleva rahavirta ehtyy.
Elintarvikkeita ostetaan mutta iso asiakasryhmä on poissa
Yritysten tilanteet vaihtelevat, mutta kaikilla on haasteita. Elintarvikkeita ostetaan ja kotitaloudet käyttävät niihin näissä poikkeusoloissa jopa enemmän rahaa kuin aiemmin, kun työpaikoilla ja oppilaitoksissa tapahtunut ruokailu on siirtynyt kotiin. Kuitenkin elintarviketeollisuuden tärkeä asiakasryhmä, ammattikeittiöt, on leikannut ostonsa lähes nollaan sitä myöten, kun oppilaitokset, ravintolat ja hotellit ovat kiinni.
Suomessa on noin 1 700 elintarviketeollisuuden toimipaikkaa, joissa valmistetaan ruokia, juomia, leivonnaisia ja makeisia. Niissä työskentelee noin 38 000 henkilöä. Suomen elintarviketeollisuus on pienyritysvaltainen – noin 60 prosenttia työllistää 1 – 5 henkeä.
Käyttötavarassa ja rakennustekniikassa kysyntätilanteet vaihtelevat
Jokainen meistä ostaa jatkuvasti, pandemian keskelläkin, päivittäistavaroita kuten siivousaineita ja hygieniatuotteita. Käyttötavarat, jotka löydämme kivijalkakaupasta ja verkkokaupasta, on kuitenkin huomattavan laaja kategoria, joka pitää sisällään laajan joukon näitä tuottavia suomalaisia yrityksiä. Suomessa valmistetaan ja suunnitellaan mm. astioita, vaatteita ja kenkiä, leluja, kodin tekstiilejä, kirjoja ja oppimateriaaleja, säilytysastioita ja kosmetiikkaa. Ja tämän lisäksi paljon muuta. Nämä yritykset työllistävät kymmeniätuhansia suomalaisia monenlaisissa ammateissa, valmistuksesta tuotesuunnitteluun ja logistiikkaan asti.
Useimmat käyttötavarayritykset ovat kärsineet merkittävästä kysynnän laskusta koronapandemian alussa. Suomalaiset ovat keskittäneet ostonsa välttämättömiin päivittäistavaroihin ja sitä myöten mm. vaate- ja sisustustavaraostokset ovat vähentyneet.
Rautakaupasta taas löytyy erittäin laaja valikoima suomalaisia tuotteita, melkein kaikista tuotekategorioista paitsi työmaakoneista ja -laitteista löytyy suomalainen vaihtoehto. Myös ajankohtaisesta puutarhapuolesta löytyy paljon suomalaisia tuotteita kuten puutavaraa, lannoitteita ja kasvialustoja aina kompostereihin asti.
Ketjun jokaisella osalla on merkitystä
Jokaisen kaupasta ostamamme tuotteen taustalla on ketju, jonka kaikkien osien saumaton yhteistyö ja jatkuva toiminta on tarpeen, jotta tuote löytää tiensä käyttöömme. Ruoan osalta matka pellolta pöytään alkaa maatilalta, tuottajan työstä ja kulkee raaka-aineita jalostavan elintarviketeollisuuden kautta kauppaan, joka tarjoaa kullekin meistä laajan valikoiman suomalaista ruokaa, lähituotteista koko kansan rakastamiin klassikkoihin.
Käyttötavarapuolella koko toimitusketju on myös hyvin monipuolinen. Raaka-aineita ja puolivalmisteita ja kokonaisia komponentteja lopputuotteisiin hankitaan, tuotteita suunnitellaan ja kehitetään turvallisiksi ja kestäviksi ja monen yrityksen osalta valmistus tapahtuu myös Suomessa. Työllistävä vaikutus on suurempi, jos valmistus on Suomessa. Käyttötavarassa suomalainen yritys työllistää myös laajasti suoraan sekä omien hankintojensa kautta, vaikka valmistus tai sen osa olisi ulkomailla.
Kaupalla on keskeinen rooli ketjussa. Se hankkii ja kuljettaa ja valitsee ne tuotteet, jotka ovat meille päivittäin tarjolla. Kaupan ala työllistää kaikkinensa melkein 300 000 suomalaista ja sillä on aivan keskeinen rooli ketjussa – sekä työn että hyvinvoinnin osalta.
Ketjun tärkein lenkki on kuitenkin kuluttaja, kukin meistä, joka asioi kaupassa. Valitsemalla suomalaisen tuotteen voimme vaikuttaa suoraan siihen, että meidän hienot suomalaiset yritykset jatkavat toimintojansa ja tarjoavat jatkossakin sadoille tuhansille suomalaisille työpaikkoja.
Ole osa hyvän ketjua suomalaisen työn puolesta
Tässä tilanteessa jokainen meistä voi tehdä vastuullisuusteon suomalaisen työn puolesta ja olla osa hyvän ketjua. Jos oma tilanne sallii, ostetaan edelleen suomalaisten yritysten tuotteita ja palveluita. Kun käymme kaupassa, ostetaan välttämättömien tarvikkeiden lisäksi mahdollisuuksien mukaan myös kotiimme kaunistusta ja toimivuutta ja viihtyvyyttä tuovia tuotteita. Rakennetaan ja remontoidaan, kunnostetaan pihojamme. Aina kun mahdollista, kohdistetaan valintamme suomalaiseen ja asioidaan kivijalkaliikkeissä ja verkkokaupoissa, jotka ovat osa hyvän ketjua suomalaisen työn puolesta.
Olemme Suomalaisen Työn Liitossa laskeneet, että jos jokainen suomalainen käyttää 10 euroa lisää kuussa kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin, pitää se 10.000 suomalaista töissä. Pienellä valinnalla on valtava merkitys.
Tero Lausala
toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto
Kommentoi