Viimeaikainen keskustelu yritysvastuusta haastaa suomalaisyrityksiä tuomaan vahvemmin esiin rooliaan ja merkitystään osana yhteiskuntaa. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan 88 prosenttia suomalaisista arvostaa yrityksiä, jotka tekevät liiketoimintansa kautta yhteiskunnallista hyvää.
Ajankohtaista aiheesta: Yhteiskunnallinen yrittäjyys
Tekeekö yrityksen ahneus työttömiä?
8 Myyttiä työstä -ohjelmassa 26.1. selvitetään myyttiä ”Yritysten ahneus tekee työttömiä”. Väittämän takaa löytyy useita eri näkökulmia. Voisiko olla niinkin, että yritysten ahneus tekee työpaikkoja? Miten on?
Yhteiskunnalliset yritykset luovat kasvua ja valinnanmahdollisuuksia
Suomi tarvitsee tuoreita ratkaisuja talouden ongelmien selättämiseksi. On tärkeää luoda mahdollisuuksia uudelle, työllistävälle yritystoiminnalle, joka edistää koko yhteiskunnan tavoitteita.
Uudenlaisilla liiketoimintamalleilla yhteiskunnallista hyvää ja uusia työpaikkoja
Suomi kaipaa kipeästi uusia ratkaisuja talouden ongelmien selättämiseksi. Yhteiskunnan kannalta on tärkeää luoda mahdollisuuksia uudelle, työllistävälle, tuottavalle ja uudistumista toteuttavalle yritystoiminnalle. Vastavuoroisesti on tärkeää, että yritykset toimivat monipuolisesti yhteiskunnan eri sidosryhmiä hyödyntäen ja toteuttaen yhteiskuntavastuunsa.
Liikevoitto ei ole ainoa menestyksen mitta – yhteistä hyvää voi tehdä yrityskin
Yhteiskunnalliset yritykset ratkovat liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia ja käyttävät suurimaan osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen. Nämä kestävän hyvinvoinnin rakentajat viestivät siitä, että toiminnalla on aito ja hyvä tarkoitus. Suomalaisen Työn Liiton selvitysten mukaan halu tehdä merkityksellistä työtä ja erityisesti työtä, jolla on tarkoitus, on kasvanut viime aikoina.
Helvetin ja taivaan keskellä
Aikamme synti on ahmia voitot ja tuotot jatkuvan talouskasvun uskossa edistämättä yhteiskunnallista hyvää, vaikka siihen on mahdollisuus.
Hyvä Yritys vai hyvä yritys?
Oltuani jo kokonaiset pari viikkoa töissä Suomalaisen Työn Liitossa uutena ja innokkaana kehityspäällikkönä, minulle on muodostunut jo jonkinlainen käsitys yhteiskunnallisuuden ja yritystoiminnan yhdistelmästä. En ole vielä juurikaan ehtinyt tutustua henkilökohtaisesti näissä hyvissä yrityksissä toimiviin ihmisiin, mutta heitä kaikkia näyttäisi yhdistävän ainakin yksi asia. Ja se asia on palava halu tehdä hyvää.
Yhteiskunnalliset yrittäjät – haaveilijoita, hulluja vai helmiä?
Hulluja yhteiskunnalliset yrittäjät tietysti ovat, koska he ovat yrittäjiä. Vain hullu ryhtyy yrittäjäksi – tätä mieltä on lähes puolet suomalaisista EVA:n tuoreimmassa arvo- ja asennetutkimuksessa.