Suomalaiset olisivat valmiita tuomaan perinteiseen joulupöytään kotimaista kalaa ja bataattiruokia. Joulupöydän perinteet pitävät kuitenkin edelleen vahvasti pintansa, selviää Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta.
Ajankohtaista aiheesta: Sinivalkoinen jalanjälki
Jouluvalmistelut pääasiassa naisten vastuulla
Suomalaisen Työn Liiton teettämän Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksessa naiset kertoivat tekevänsä erilaisia jouluvalmisteluja huomattavasti suuremman määrän kuin miehet. Tulosten mukaan suomalaisten jouluun valmistautuminen koostuu ensisijaisesti lahjojen hankinnasta ja kodin laittamisesta.
Kysely: Karjalanpaisti kuuluu itsenäisyyspäivän pöytään
Tavallista juhlavampi ateria on monessa suomalaiskodissa merkittävä osa itsenäisyyspäivän viettoa, mutta juhlapäivän ruokalajit eivät ole vakiintuneet. Suomalaisten suurin suosikki itsenäisyyspäivän ruokapöytään on karjalanpaisti, kertoo Suomalaisen Työn Liiton teettämä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus.
Suomalainen lähettää ulkomaille ruisleipää ja designia
Ulkomaille asuvalle ystävälle lähetettäisiin Suomesta mieluiten ruisleipää. Rukiisen herkun lisäksi pakettiin pistettäisiin suomalaista designia sekä salmiakkia, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton teettämä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus.
Nostalgia näkyy syksyn sisustuksessa – katso vinkit valaistukseen
Suomalaiskotien sisustuksessa korostuvat kohti vuoden pimeintä aikaa mennessä nostalgia ja traditiot, mikä näkyy myös kotiin hankittujen tuotteiden materiaalivalinnoissa. Samalla kuluttajien kiinnostus tuotteiden alkuperää kohtaan näyttää olevan kasvussa. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja kokosi pinnalla olevat suomalaiset sisustustrendit ja vihjeet oikeanlaiseen valaistukseen.
Venäjän pakotteet ovat lisänneet intoa ostaa kotimaista
Suomalaisen Työn Liiton teettämän kyselytutkimuksen mukaan jopa viidennes suomalaisista on lisännyt kotimaisten tuotteiden ostamista Venäjän tilanteen vuoksi.
Suomalainen kuluttaja muuttuvassa ympäristössä 2014
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomalaista kuluttajaa muuttuvassa ympäristössä, kotimaisuuden suosimista sekä Venäjän tilanteen vaikutusta kotimaisuuden suosimiseen.
Tunnista suomalainen työ kauppareissulla: katso vinkit
Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja kokosi vinkit, joiden avulla voit tukea suomalaista työtä ostosreissullasi.
Tutkimus: Tämän tuotteen valmistuksesta suomalaiset eivät halua luopua
Suomalaisten mielestä ruisleipä on ehdottomasti valmistettava Suomessa. Suomalaisen Työn Liiton tilaaman kyselytutkimuksen mukaan myös Fazerin ja Valion tuotteiden sekä jäänmurtajien tulisi kansalaisten mukaan valmistua edelleen kotimaisin voimin.
Työtä kotimarkkinoille
Venäjän päätös kieltää laajasti elintarvikkeiden tuonti niistä maista, jotka osallistuvat sitä vastaan suunnattuihin pakotteisiin on konkretisoinut uhkat Suomen taloudelle ja työllisyydelle, joita pitkittynyt kriisi luo.